Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Ta ned Al

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

strumpa (trådstartaren)

#1 » 16:35:02, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har en Al som består av en bukett på fyra stammar. Jag sågade ned två stammar som hade lätt medlut. De två andra har lut åt fel håll, mot ett staket. Jag hade tänk använda grävmaskinen för att knuffa dem åt rätt håll.

Min fundering är hur alen beter sig. Jag noterade att den verkade vara väldigt spröd när jag tog ned de först två. Jag hann inte såga färdigt brytmånen utan hade nog en decimeter kvar på ena sidan när den brast. Så kort och gott, bör man vara väldigt försiktig när man skrider till verket?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



raggsockan

#2 » 17:31:05, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

alen spjälkar sig jäkligt lätt
fällde mycket al i våras , behövs inte mycket för att dom ska spjälka sig och "hoppa" bakåt å gå vars dom vill

låter lite som dom kan gå lite hur som
vet inte om jag hade velat knuffa på dom med grävmaskin ..
enklast hade nog vart och släppt dom dit dom vill gå , kanske stängslet är av fast typ ?
ta ner i bitar om möjligheterna finns ?
använd dock inte stege

kanske knuffa ner träden istället med grävmaskinen , utan och kapa
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Davids Trädvård

#3 » 20:01:16, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt någon såga som vet vad han gör, finns det plats för hel träd samma väg som dem två första ska det inte vara något problem att lägga dem ditt!
Du är för långt bort för att jag ska kunna hjälpa, borde finnas duktiga Arborister i dina trakter med !
Den säkraste metoden brukar vara att med hjälp av en lätt kastlina försed med tyngd att fästa ett drag rep riktig högt upp i en stark förgrening så nära huvudstammen det bara går, då behöver man heller inte så mycket dragkraft för att få trädet i den riktning man vill.
Personligen rekommenderar och använder nästan aldrig drag eller knuff med någon maskin, nästan omöjligt att ha koll på hur mycket samt vart kraften tar vägen.
Sågning ska givetvis ske med "säkar hörnet" tekniken kompleterad med kilar.

När man har garderad så mycket de bara går, kan det går det åt helvete ändå men förhoppningsvis inte så ofta :vissla:
Lycka till !

1 person gillar det här inlägget.
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr

strumpa (trådstartaren)

#4 » 20:34:06, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar! Tyvärr går det inte att utan stora bekymmer riva stängslet i dess naturliga fällriktning. För att spä på det ligger järnvägen "på gränsen" åt ett annat håll också...

Sektionsällning har jag själv inga möjligheter till då träden har fått växa väldigt konkurrensutsatt och står som höga furor så det finns inte mycket mer än 20 meter rak stam att fälla.

Min första tanke var faktiskt att knuffa ikull det som en rotvälta men eftersom det går ett stort dike mellan träden och stängslet är jag rädd att jag inte ska ha tillräcklig räckvidd om vältan inte vill falla så lätt.

Det finns en kille i byn som sysslar en hel del med tomtfällning och dyligt, jag får nog helt enkelt be honom hjälpa mig. Jag är ingen som gillar att ta chanser även om risken att det ska gå snett är små. Det har dött allt för många i skogen på senare år bara här i närheten.

Angående säkra hörnet och lättspjälkande trädslag så är det inte heller helt riskfritt. Fällde en Sälg för nått år sedan som hade ganska mycket "medlut". Hann nog bara såga halvvägs bakåt så spjälkade trädet
och föll. Som tur var stod jag ju vid sidan (vilket man alltid bör göra) så jag blev inte träffad när det spjälkade.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Davids Trädvård

#5 » 21:07:21, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog precis som du säger, det en utmaning att vid varje träd vara försiktig nog!
Alla som sågar något regelbundet har en del anekdoter, mera eller mindre skrämmande, ibland kan man undrar hur det är möjligt att folk har alla kroppsdelar kvar när man ser dem i aktion....
Därför brukar jag alltid rekommendera, gör inget om du är det minsta osäker och tar in hjälp !

Detta men järnväg bakom kan bli en dyr historia om det går att detta håll,

Har det gott, David
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se