Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Vem ska ta bort träden?

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

dc_lindberg

#16 » 15:45:24, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Så enkelt är det nog inte som du anser. Man måste veta vad man gör när det gäller vindfällen annars så kan man råka ut för en himlafärd i dubbelbemärkelse.

Håller med dig IR!
Nu är jag inte skogsarbetare, men jag har varit med, sett, lärt och själv jobbat privat en hel del med att fälla träd och ta reda på vindfällen; så jag backar inte från sånt där själv: men (!) saknar man vana, erfarenhet och kunskap (idag även Motorsågskörkort C-D (=?) ), så ska man leja bort jobbet till till ex., Arboristerna (som har försäkringar, mm) som i sin tur är stenhårda på vilka risker de tar och i sin tur tar in andra företag där de själv inte kan utföra jobbet.
Att ge sig på vindfälle som ligger i spänn är... hm... ring Fonus först, det är liksom lika bra i det läget :laes_detta:

Rotvältor är diaboliskt lömska! Betraktar dem som betydligt farligare än "sprätt bågarna". Båda sorteran är dock inget för -amatören- att ge sig på själv! Och under inga omständigheter jobbar man "i skogen" själv med såg! Inte värt risken!

Frågan jag svarade på är blockering i sig.
Hur... det blir liksom en annan fråga ;-)

Hittade inget riktigt bra klipp, men det här visar ändock på vilka oerhörda krafter, och risker vindfällen utgör - se slut scenen! :
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Åsa-Nisse

#17 » 18:53:20, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det i stormområdet som problemen finns, så är det frågan om prioritering. Är det en fastbostad med äldre personer och hemtjänst så är det ganska hög prioritering, medan en obebodd fastighet får vänta till sist. Det har inget med servitut och vägskötsel att göra utan bara sunt förnuft om vem som behöver framkomlig väg mest. Alla tillgängliga resurser i området jobbar nog så gått det går och det lönar sig inte att tjata eller bli tjurig i detta läget.
Jag hade många liknande fall under både Gudrun och Per då alla skulle ha sitt uppröjt först......

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

valberga

#18 » 19:27:38, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med DC- Lindberg det han skrev. Jag förstår inte heller problemet. Jag har mark där väg går till enskild fastighet. Och dom gånger (det är sällan) att träd faller på vägen, så tar dom bort det. Helt naturligt för dom o mig. Kapa i praktiska längder så du kommer fram, o lägg träden vid sidan. Dom tillhör ju markägaren. Har du rätt att ha väg till din fastighet så är det ju så att du måste se till att komma fram. Tänk skälv om du måste ha dit räddningstjänst inte :djaevul: väntar dom på marägaren.
Om du har möjlighet så kan du ju säga till markägaren att nu ska jag ta bort "dina" träd som ligger över vägen.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

2 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Mats i Myrhult

#19 » 19:33:25, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äh, ska det bara bli ved är det inte så svårt. Börja i toppänden och stå på toppsidan om kapet. Kapa lämpliga vedkubb. Sprätter det så sprätter det inte på dig.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

dc_lindberg

#20 » 20:11:04, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är ett exempel på ett läge där amatören ska hålla sin tassa borta!



När jag haft asp som fastnat så där har jag fått samma resultat som i klippet,...men med tall + björk + gran...jäddrar vilka överraskningar man kan få!
Det sprätter, snurrar, kastar, slänger och spinner! Har man inte röjt backen först (från allt bråte man kan fastna med fötterna i) bör man ha ett bra avtal med Fonus! Säkerhetsmarginaler kan te sig goda, men när spänningen släpper och träden slänger runt varandra, så kan det gå riktigt illa!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tugo (trådstartaren)

#21 » 02:46:08, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Håller med DC- Lindberg det han skrev. Jag förstår inte heller problemet. Jag har mark där väg går till enskild fastighet. Och dom gånger (det är sällan) att träd faller på vägen, så tar dom bort det. Helt naturligt för dom o mig. Kapa i praktiska längder så du kommer fram, o lägg träden vid sidan. Dom tillhör ju markägaren. Har du rätt att ha väg till din fastighet så är det ju så att du måste se till att komma fram. Tänk skälv om du måste ha dit räddningstjänst inte :djaevul: väntar dom på marägaren.
Om du har möjlighet så kan du ju säga till markägaren att nu ska jag ta bort "dina" träd som ligger över vägen.



Hej kära maskinister.

Träden ligger kvar över vägen, men markägaren har nu ordnat med hjälp så att vägen blir fri inom någon vecka. Skälet till att jag startade tråden var att jag funderade över vem som är formellt ansvarig för att ta bort träd. Vanligtvis så brukar jag behöva ta bort några träd om året som fallit över vägen och jag brukar aldrig besvära någon markägare om det. Och det är aldrig någon som haft synpunkter på att jag gjort vägen fri. I detta fall bedömde jag dock att det behövdes assistans med någon större maskin för att få bort den stora bröt som låg som ett ihoptrasslat jätteplockepinn, enligt markägren besående av över 100 träd. När detta hinder är borta så har jag säkert tio träd till att rensa undan från vägen, men de ligger stor sett ett och ett och det fixar jag själv. Jag skriver detta för att jag möjligen blivit missförstådd och tagen för att vara en bortskämd sommarstugeägare som begär att andra ska arbeta.

För övrigt så är elen tillbaka för de flesta, men det rensas fortfarande i ledningsgatorna och här och där och på sina ställen ligger elledningarna på marken. En bekant som har internet via det fasta telefonnätet, har fått besked att linjen är tillbaka i början av april enligt prognos. Ja spåren efter stormen lär inte vara borta före sommaren.

7 personer gillar det här inlägget.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

Michael Meier

#22 » 08:57:34, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bortskämd sommarstugeägare som kräver att andra ska göra rätt för sei :) +2,5
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman

#23 » 09:50:34, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som har hänt ute i storm området vid kusten , är att någon ”kändis” har ringt till Vattenfall och tyckt att hans sommar var nått som skulle prioriteras. Där har vi nog årets bort skämda sommarstuge ägare .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#24 » 10:30:29, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tugo skrev:Träden ligger kvar över vägen, men markägaren har nu ordnat med hjälp så att vägen blir fri inom någon vecka.
Skälet till att jag startade tråden var att jag funderade över vem som är formellt ansvarig för att ta bort träd.

Vanligtvis så brukar jag behöva ta bort några träd om året som fallit över vägen och jag brukar aldrig besvära någon markägare om det.
Och det är aldrig någon som haft synpunkter på att jag gjort vägen fri.

I detta fall bedömde jag dock att det behövdes assistans med någon större maskin för att få bort den stora bröt som låg som ett ihoptrasslat jätteplockepinn, enligt markägren besående av över 100 träd.

När detta hinder är borta så har jag säkert tio träd till att rensa undan från vägen, men de ligger stor sett ett och ett och det fixar jag själv.

Jag skriver detta för att jag möjligen blivit missförstådd och tagen för att vara en bortskämd sommarstugeägare som begär att andra ska arbeta.

För övrigt så är elen tillbaka för de flesta, men det rensas fortfarande i ledningsgatorna och här och där och på sina ställen ligger elledningarna på marken.

En bekant som har internet via det fasta telefonnätet, har fått besked att linjen är tillbaka i början av april enligt prognos.
Ja spåren efter stormen lär inte vara borta före sommaren.


...det var liksom inte alls det som tråden gav intryck om i din ursprungliga fråga liksom ju...
OJ! :svettas:
Ditt rop på :help: var helt klart för försynt i detta sammanhang...

Gällnade träd som faller in på -villatomt- från utanför villatomt...villtomtsägarens ansvar (!), men (!) om villatomtägaren städar upp "skiten", då begås brottet Egenmäktigande... i slutänden är det enda legala som kan göras i det läget, Kronofogden och förenklad handräckning... som inte fungerar i praktiken...
Gällande stormfällen på den nivå du nu beskriver, och det faktum att du nu även beskriver hur du hanterar den mängd träd som jag trodde du menade, så är läget mycket knivigare. Det -heter- att det är markägarens ansvar, men ligger de över en samfällighetsväg... rörigt...
Tror ingen här uppfattat dig som annat än -seriös- i din frågeställning, men ingen av oss kunde anat omfattningen bakom din fråga, o ingen tänkte på att fråga heller (ooops...).
Du är alltså, i själva verket, en sådan klippa som markägaren verkligen uppskattar - du hjälper till osjälviskt :thummar:

Gällande Tele, så kunde ju inte stormen spelat Telia bättre i händerna!...
https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat.html
https://www.svt.se/nyheter/amne/Kopparn ... _avvecklas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

wol

#25 » 22:55:41, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ha en bra att relatjon till markägaren underlättar alltid.
Att man röjer upp några enstaka träd tycker säkert dom flesta markägare är okej.
När det blir många träd så gör nog markägaren vad han kan för att lösa problemet.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

dea

#26 » 12:15:44, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade under Gudrun en väg där det låg massvis med träd ut till en sommarstuga och när elbolaget skulle ut och fixa ledningarna till den, vilket inte borde vara prioritera då det fanns viktigare elkunder så kapade dom upp träden i småbitar typ 30-50 cm när dom kunde tagit sig fram i ledningsgatan, vi fick ersättning för träden i efterhand.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se