Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Fälla träd utan Motorsågskörkort

97 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Rento84

#31 » 20:56:32, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip är jag också för kurserna men då det är såpass låg nivå på dem och just det faktum att man inte kan bli underkänd.
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK



toker

#32 » 21:03:16, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog väldigt olika nivå i så fall den jag gick tyckte jag var riktigt bra sen om man kunde kugga sig vet jag inte men han påstod i alla fall att det var ett krav när vi fällde att vi skulle träffa en käpp han satt ut och det fixade alla utan problem.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#33 » 21:07:15, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog som med de flesta kurser väldigt olika kvalité och det är ju du som betalar kursen som får ställa KRAV.
Du skyddas ju inte av ett intyg utan av din kunskap och förmåga att inte ta risker samt lite tur.
När man ser hur en del hanterar motorsåg och träd så kan jag inte direkt påstå att utbildning är onödig

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Filijox

#34 » 21:32:38, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetsmiljöverket är den myndighet som skriver reglerna och, som jag förstått det, utfärdar "licens" för att utbilda och godkänna.

"Säker skog" är ett privat företag som varit med från början och tagit någon sorts central roll i att bestämma hur reglerna skall tolkas och utfärda motorsågskörkort. De åtnjuter nu en position där gemene man som kommer i kontakt med regler angående motorsågshandhavande tror att de är en myndighet och därmed ifrågasätts ingenting som kommer därifrån i vanlig svenne-banan-anda. "Motorsågskörkort" är helt ett påhitt från "säker skog" och, som @jörgen.ottosson skrev här ovan finns regler från arbetsmiljöverket och även en kursplan. Kursplanen kostar massa pengar att köpa. Hur bra det är att det fungerar som det gör kan man ju diskutera, men kan vara bra att veta att det finns folk som skaffat sig "licens" och utbildar i egen regi och då oftare billigare än de vanliga 5-7 tusen spänn hos studieförbund och många utbildare kopplade till säker skog.

Motorsågskörkortet är som sagt inte ett krav utan ett enkelt sätt att kunna bevisa att man genomgått och blivit godkänd enligt arbetsmiljöverkets gällande regler och kursplan.

Lite samma sak som med truckkort inom lagerindustrin. De enda regler som finns från arbetsmiljöverket är att man ska ha en skriftlig körorder från ägaren av maskinen (i det fallet trucken) och att man har lämplig utbildning/erfarenhet. Händer en olycka är makinägaren i värsta fall skyldig till lagbrott om inte föraren kan både visa upp gällande körorder OCH bevisa att han/hon har lämplig utbildning/erfarenhet för uppgiften. Just därför är truckkort praxis hos lagerindustrin för då kan maskinägaren försäkra sig om att dokumenterad utbildning finns vilket gör att olycksfalls- och ansvarsförsäkringar gäller.

(bla bla bla, blev långt det här)

Med allt detta sagt, måste jag tillägga att jag efter genomgången utbildning motorsågskurs AB faktiskt har lärt mig grymt mycket jag inte tänkt på innan både vad gäller säkerheten, arbetsteknik och trädfällning. Tycker det var absolut värt att gå kursen. Det hjälper att ödmjukt dämpa sin egen gubb-arrogans (jag har en hel del sådan) och inse att man inte vet allt. Då kan man utvecklas! Förutsatt att man har en bra utbildare iofs...

5 personer gillar det här inlägget.
Filijox
 

Rento84

#35 » 21:54:50, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer till fullo, just när det gäller motorsågen är det bra med fortbildning. Min "gubbarogans" har bara förstärkts efter de kurser jag gått hittills(CAP-dagar kallas det i Finland) för hålla mitt körkort i kraft, håller för tillfället på att skrapa ihop mina fem dagar då mitt nuvarande kort går ut till hösten.

Har som sagt inte något motorsågskörkort då vi ännu inte har något sådant krav ännu i Finland men som antagligen kommer vad det lider och som jag då också kommer att beröras av när en stor del av mitt leverbröd inhämtas med motorsåg/röjsåg i hand. Får hoppas man får valuta för pengarna när det når hit :grin:

Detta är ett kort jag tycker borde införas, lite som ett universalkort. Med absolut krav på att uppvisa förmågan :smile:
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK

magirus

#36 » 23:29:40, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Hönan och ägget...
...å vem utfärdade första körkortet... o vem utfärdade första utbildningsbeviset till den förste läraren?...


Mitt första utbildningsbevis/"körkort" fick jag lagom till sommarlovet när jag gick Skogsbruksskola.
Det utfärdades av vår Lärare i Drivning och detta enligt Skolöverstyrelsens läroplan.
Denna lilla "papperslapp" var till för att vi elever skulle kunna ta sommarjobb i skogen eftersom ingen av oss hade fyllt 18 år. Tror att det beviset hade mer "värde" eftersom det utfärdades efter ett års studier enligt fastställd läroplan.

dc_lindberg skrev:Vart tog begreppet "sunt förnuft" vägen?...


De lilla som fanns kvar efter EU-inträdet försvann ganska fort.
På 1980talet var det ett ganska omfattande arbete från "De Styrande" att förenkla regler och skala bort tokigheter. Ta bara arbetet med regelverket för ombyggda fordon!

:back_to:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

mats757

#37 » 08:56:08, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gick kurs för några år sedan. Det jag reagerade, ganska starkt, på var gamla "Uvar" som jobbat i skogen +30år var de som fumlade runt och sågade sämst. De tyckte nog själva att de var världsmästare och behövde väl inget j*vla körkort.

"Gubb arogans" ett väldigt bra utryck :-)

Även på C-kursen jag gick, ett tag efteråt, var det liknande, några gubbar som fällde träd åt fel håll osv....

Nu tror jag förvisso att alla som läser här är bra och duktiga trädfällare, men det finns folk runt omkring oss som verkligen behöver den här utbildningen.

Mats

2 personer gillar det här inlägget.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Volvot24

#38 » 09:29:57, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Brukar lösa sig om inkomsten är beroende av ett väl utfört jobb.

Min far jobba hela sitt yrkesverksamma liv i skogen, trots två barnförlamningar.

Planerade sitt jobb, kanske bättre än andra...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#39 » 11:05:31, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att fälla i skogen, långt ifrån där fällandet skulle kunna ha konsekvenser... är liksom en annan sak än när man ska fälla med precision pga var det faller kan ha stora konsekvenser...

Den juridiska frågan är klar - ställer man till det eller gör nått somt store-bror har monopol på, så kan det får betydande konsekvenser...

Ser man till själva handlingen, att fälla, då börjar det bli mer intressant.
Att göra fel, kommer att straffa sig,... omedelbart!
När man fäller tycker jag att man bör ha -minst- 2st med sig om är -pålitliga- vars uppgifter är att -fösa undan- fårskockenen och gräsrötterna (de där nyfikna som alltid skall tränga sig fram o ställa sig i vägen...).
När vi tog ned ngr aspar som växt sig grymt stora, intill tomtgräns och ut över trottoar och gata...vi var 4st som skötte uppsikten mot omgivning; lik förbannat var det en kärringjävel med barnvagn som -tvingade- sig förbi oss in under aspen precis som en större gren kapades och föll ned över gatan. Kärringen gapade, men hon fick svar på tal o försvann med svansen mellan benen. Det -vi- inte var beredda på var att avspärrning och icke handgripligt ingripande inte skulle räcka!
Att folk är så dumma i huvudet att de går genom avspärrning, tvingar sig förbi vakter, och utsätter sig själva för dödsfara "på pin tji" var, och är, en intelligensnivå som jag har svårt, för att inte säga omöjligt, att förstå att den existerar!...

Inge motorsågskörkort, eller försäkring, kan skydda en under arbete mot dårskap, vare sig annans, eller ens egen...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Filijox

#40 » 14:23:39, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:... lik förbannat var det en kärringjävel med barnvagn som...


Jo, känner till det fenomenet. Jobbade på en fasad på byggställning mitt i en halvstor stad, avspärrningsband och varningsskyltar till trots, den som lyfte på bandet för att slippa svänga var just - en kvinna med barnvagn. Indianderna i den kanoten paddlade nog inte åt samma håll...

3 personer gillar det här inlägget.
Filijox
 

lellemars (trådstartaren)

#41 » 17:35:01, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en liten ”cykelväg” bakom stallet och när vi röjde lite där för några år sen hade vi stängt av vägen med typ grindar. När vi sen fällt ett träd rakt över vägen som fastnat i ett träd rätt över vägen så det var ca 2,5m under stammen och sen grenar neråt, så är det nån idiot som tagit sig förbi avspärrningen och hukar sig och halvkryper under trädet med cykel eller var det en barnvagn, har glömt. Omvägen, det finns en sån, är några hundra meter!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

micke holmberg

#42 » 18:23:32, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elkedjesåg räknas den som motorsåg
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

lellemars (trådstartaren)

#43 » 18:27:49, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jorå, alla kedjesågar utom dom på stång



Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

micke holmberg

#44 » 18:32:32, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir tungt att sätta min på stång
För att komma förbi detta problem :skratta3: :skratta3: :skratta3:
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

3 personer gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

tracker

#45 » 18:35:39, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tigersåg...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se