Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Fälla träd utan Motorsågskörkort

97 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

igelkottar

#61 » 12:14:21, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det gör vi ju nu oxså i alla fall.
Ta t.ex alla som kör offpist och råkar ut för laviner, tror´ts att de vet att det är högrisk, Fjällvandrare som sticker iväg i dåligt väder, scoterförare som inte är hemma i skallen, alla högrisksporter med andra ord, samt bergsbestigare mm, mm, mm.

Listan kan göras lång för dem som gör det bara för att de kan och vill samt för att det i många fall räknas som just "sport"
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



Lennart Svensson

#62 » 14:54:01, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Bara fäll ni utan motorsågskörkort.Då lagen bara gäller yrkesverksamma dvs inga privatpersoner så tycker jag det är ett idiotiskt påfund.Jag är själv skogsägare,min sambo har en gård som vi brukar ihop.Motorsågar användes dagligen ,i varenda traktor o maskin här ligger en motorsåg.Behöver grannen ha hjälp så sker detta. Varför bekymra sig för att man saknar ett motorsågskörkort där man mäter brytmån i mm. Kommer någon och frågar när man är på grannens mark och fäller träd säger man att man köpt träden på rot och då har du således själv arbetsmiljöansvaret.Skulle vara intressant att se statistiken över allvarliga olycker med motorsåg och se hur många av dessa som hade motorsågskörkort.Ett påfund från ARbetsmiljöverket som bejublades av den gröna näringen som såg sin chans att tjäna pengar på utbilningarna.

MVH Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

Filijox

#63 » 16:04:46, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lennart Svensson skrev:....Då lagen bara gäller yrkesverksamma dvs inga privatpersoner...


Nja, här är en lista du kan läsa igenom:

http://sakerskog.se/2562-2/
Filijox
 

Lennart Svensson

#64 » 19:50:18, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Läser listan från säker skog och konstaterar att det är som jag skrivit :kravet på motorsågskörkort gäller om du är arbetsgivare dvs har anställda.Är du som jag egenföretagare har jag själv mitt eget arbetsmiljöansvar respektive arbetsgivareansvar.Ni kan själva läsa att vedhuggare ej behöver körkort.Nu är det även så att Arbetsmiljöverkets författningar o föreskrifter aldrig gällt och kommer aldrig att gälla vad privatpersoner gör.jag blir upprörd när jag läser säker skogs tolkning "troligen"
Kommer man då "troligen" att kunna dömas för brott mot kravet om motorsågskörkort.Nej ,jag vill se statistik på olyckorna med motorsåg.Mäta brytmån i mm- är det konstigt att man blir förbannad?
Är du däremot arbetsgivare med anställda så är det solklart-du skall som arbetsgivare se till att de anställda har nödvändig kunskap och utbildning.
Tänk vad pengar säker skog tjänat på alla sina motorsågskörkortsutbildningar.Nu menar jag inte att det skulle vara negativt att gå utbildningen-nej, jag reagerar på att det många gånger påstås vara ett krav att inneha motorsågskörkort för att få använda denna .Detta påstående stämmer ej .

MVh Lennart
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

dc_lindberg

#65 » 20:04:51, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LS !
Jag missade också den! Du har -helt- rätt! :thummar:
Det står på samma sätt i lagtexten om jag minns helt rätt. Vet jag läste den och den där sidan "säkert skog" och ett par-tre st till. Jag må erkänna att jag -missade- det du sett! Jag lät mig förblindas av textmassan :skratta3:

Och för alla er andra som precis som -jag- missat vad som står:
8 Vedeldare som köpt en trave med okapad ved och kapar veden på skogsägarens mark
Nej Vedkapningen bedöms inte vara till nytta för skogsägaren

10 Vedhuggare som för egen räkning tar reda på redan fällda röjstammar i annans skog
Nej Bedöms inte vara till nytta för skogsägaren
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Filijox

#66 » 20:14:20, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men lagmässigt, om du hjälper din granne att fälla ett träd i dennes skog, även om ni båda är inblandade som privatpersoner, så anses det vara arbete som utförs som är till nytta för skogsägaren och därmed gäller arbesmiljölagstiftningen. Jag säger inte att det är rätt eller bra eller så, men det är så lagen är skriven som jag förstår.
Filijox
 

Volvot24

#67 » 20:29:10, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filijox skrev:Men lagmässigt, om du hjälper din granne att fälla ett träd i dennes skog, även om ni båda är inblandade som privatpersoner, så anses det vara arbete som utförs som är till nytta för skogsägaren och därmed gäller arbesmiljölagstiftningen. Jag säger inte att det är rätt eller bra eller så, men det är så lagen är skriven som jag förstår.



Och om jag minns rätt, sa den som höll kurser i motorsågskörkort, att både skogsägaren och den som utför arbetet skall ha just motorsågskörkort.

Men jag kan ha fel.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

bmrobban

#68 » 21:31:46, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kostar ett dylikt körkort?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Lennart Svensson

#69 » 22:18:10, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Kul att se att så många har synpunkter på motorsågskörkort.Volvo24-det kanske är så att du gick din utbildning inom säker skog? Skulle det vara så så är påståendet " ha nytta av " inget anställningsförhållande dvs ingen kan räknas som arbetsgivare-arbetstagare.
Jag har sagt det innan och jag säger det igen: sålänge ni inte har några anställda som ni sätter en motorsåg i händerna på behöver ni inte bekymra er för något motorsågskörkort.
Egentligen är det skrämmande att utbildningsenheter o cert. utbildare använder uttryck som" ha nytta av" och " troligen".Detta tyder på att de gör sina egna tolkningar av föreskrifter.Avsikten med detta torde vara att de vill tjäna pengar på utbildningarna.
Jag är övertygad om att om man kunde få fram statistik över olyckor med motorsågar så skulle man se att de flesta som drabbats hade motorsågskörkort.
Det vore intressant att se om någon blivit dömd för att använt motorsåg utan innehav av motorsågskörkort. Föga troligt.

Med vänlig hälsning Lennart
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

Volvot24

#70 » 22:22:22, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stod bredvid, när "säker skog" kördes.

Snappade upp lite av varje.

En tanke jag har, är väl att det är som vid mycket annat om lagar och paragrafer. Övertygad om att det är försäkringsbolagen, som är med och lobbar.

.
Senast redigerad av Volvot24 22:25:19, 23-02-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

63an

#71 » 22:24:56, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör vi med den som orsakat villervallan? :huh: :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Volvot24

#72 » 22:26:12, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sågar i knehöjd...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Lennart Svensson

#73 » 22:40:23, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Tänk bara på att ni inte behöver något motorsågskörkort för detta!
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

dc_lindberg

#74 » 12:03:37, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LS påpekande stämmer.
Läs både säker skogs text och lagtexten.
För att lagen skall gälla skall arbetet utföras på uppdrag av markägaren - står klart och tydligt i säker skogs tolkning.

Vill man övertolka så kan man väl få till det som så att om annan använder kedjesåg på ens egen mark så -drar- man nytta av att annan utför ett arbete på ens mark... om nu annan fått lov att mellanlagra material på ens mark och kommer på att det behöver kortas inför vidare transport så anser man alltså att då måste annan inne ha motorsågskörtkort för att kunna ändra längden på materialet ( sin egen egendom ) innan materialet kan omlastas för vidare transport...
Det står inte så i lagen och ej heller i säker skogs tolkning av lagen...

Det som stå är att man får använda sågen -för eget bruk- (underförstått - var som helst - )... -den- poängen missade jag då jag fastnade textmassans kvicksand...

När det gäller parafgrafen:
16 Två grannar arbetar tillsammans på den enes fastighet
Ja, båda På gemensam arbetsplats kan man skada varandra

Så -missade- jag att formuleringen är att den ene -agerar- uppdragsgivare, och den andre -agerar- dräng/anställd... dvs ett arbetsplatsförhållande, och inget annat.
Lagen är explicit: "arbetar tillsammans" .
Om grannen håller på med sitt, och en själv med sitt, då skall åklagare -bevisa- att det är ett samarbete, och -det- blir ruskigt svårt!... samtidigt så "att ha rätt" och "att få rätt" är två helt skilda saker inom juridiken...

Summa summarum:
- att använda motorsåg för ens eget bruk och egen vinning (där ingen annan är inblandad) tillåts utan krav på körkort.
- användande av motorsåg för att lösa uppgift åt annan eller där annan har vinning i att arbetet utförs, där krävs motorsågskörkort.
Att det sedan kan finnas gränsfall, är en tredje sak.


Att använda motorsåg i utredningssyfte eller för att statuera exempel kräver såldes motorsågskörtkort.
Lite som att Al Capone var slarvig med skatteinbetalningarna och sin bokföring ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Filijox

#75 » 14:42:59, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, i praktiken är det korrekt. I sverige är risken försvinnande liten att dömas för arbetsmiljöbrott, även om åtal med den brottsrubriceringen väckts. Svensken är genomsnittligt så "laglydig" så regleringen har väldigt stor effekt ändå.

2014 fälldes 110 personer för arbetsmiljöbrott. Det är väl lite nära inpå då reglerna för kedjesågar kom 2012. Hursomhelst, merparten av fällningarna handlar om stora maskiner i industrier, fallhöjder utan skyddsräcke och användning av icke besiktigad utrustning. Hittar ingenting om kedjesågar alls.

Så visst, kör på bara. Ingen som helst risk att åka dit... :coffee:

1 person gillar det här inlägget.
Filijox
 


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se