Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Fälla träd utan Motorsågskörkort

97 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

lellemars (trådstartaren)

#1 » 11:08:53, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liten fundering. Vad jag förstår är det olagligt att arbeta med motorsåg på annans mark men då ställer jag frågan: är det ok att jobba med gammaldags handsågar typ tvåmans fällsåg och vanlig bågsåg kanske tom tigersåg, vad tror expertisen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06



dc_lindberg

#2 » 11:20:07, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JA.
Reglerna gäller -enbart- motorsåg av typen kedjesåg, dvs det vi menar med ordet motorsåg.
La jag inte upp det dokumentet i någon tråd om motorsågkörkort?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

lellemars (trådstartaren)

#3 » 13:20:00, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul! Då får man ju motion på köpet. Men vad jag upplevt själv och läst och hört är det nästan bara i den gamla sketchen med Lars Ekborg där han ”karva sta mä motorsåga i maga så man kan kast in hattn” som folk skadar sig på själva sågen! Det farligaste är väl att få träd och grenar på sig! Men det går väl inte så fort när man kör med handkraft och då slipper man ju alla men för livet av vibrationsskadorna från motorsågen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

torbjorn_forsman

#4 » 13:28:29, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag vill minnas att det avgörande inte är om man arbetar på annans mark eller inte, utan under vilka förhållanden man gör arbetet.
Om du fäller träd för din egen räkning, så spelar det ingen roll (ur motorsågskörkortssynpunkt) vem som äger marken.
Men du får inte åta dig trädfällning mot lön eller annan ersättning utan att ha motorsågskörkort. Och även då spelar det ingen roll vem som äger marken eller trädet.
Man kan sammanfatta det som att om du gör jobbet under sådana förhållanden att du kan avbryta, gå därifrån och lämna det hela halvgjort när som helst utan att någon annan än möjligen du själv blir upprörd, så behövs inget motorsågskörkort. Annars behövs det.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#5 » 13:40:30, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

TF - ditt inlägg kom samtidigt som mitt.
Bra poäng!
Nu tolkade jag TS fråga som -hjälpa- sin granne, vilket då inte omfattar kraven som uppstår när man utför arbete mot ersättning.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Med -stor- risk att få bannor från Maskinister med körkortet och som yrke att fälla träd/timmerhuggare:
- det är egentligen inte alls sågen som är det farliga... det är det där som håller i sågen som utgör den verkliga faran...

Det är lätt att köra fort... att stanna, i tid, det är det svåra...
Lika så är det lätt att såga, men att såg -rätt- så att trädet gör som man vill/förväntar sig/planerar, det är -det- som är det svåra...

Det är alltså lika farligt att fälla med fällkniv, som med V8-motorsåg...
Risken att ens verktyg kommer att skada en anser jag dock att är högre för fällkniven än för motorsågen (efter att ha fått erfara x-antal ggr att bladet gärna viker sig tillbaka (tänker på Swiss Army Knife o motsvarande -fäll-knivar) )...
Problemet med motorsågen, vilket ändock vida överskrider Tigersågens och Cirkelsågens risker, är hur mkt det kan "äta" av det som håller i den...

Lagar är bra, men de skall också stötta sunt förnuft, o detta med motorsågskörkortet är snarare att jämföra med körkortet... Kravet för A kort är så svindlande mkt högre än för B kort att B-kortsinnehavare borde vara bannlysta från allmän plats (alltså inte bara vägarna)... Hur yrkestrafiken ser på kraven för A kort har jag ännu inte hört, så de kanske har samma varma känslor för oss "mopedister" ?...
Jmf med motorsågskörkort.
Jag har -tagit av- en som precis gått kursen (innan det blev lag) sin såg när han skulle fälla en björk - det höll på att gå åt H !!!
Nu är jag inte utbildad på motorsåg. Jag har ingen yrkesvana alls för den. Allt jag gjort är att fälla lite på min egen mark och fått vara med lite när morfar var i skogen (skugshuggare) för sisådär 40år sedan. Det jag har, är en god förmåga att se hur träd kommer att falla och vad jag kan göra för att få trädet att lägga sig där jag vill ha det. Jag har missat på 1-2dm som värst/sämst. Värsta fällningen jag gjort var när en van skogshuggare -insisterade- på hur jag skulle fälla; jag sa åt honom att det kommer inte att gå! Trädet kommer att vrida sig och fastna i grenverket på två träd som stod intill. ...gissa vem som fick rätt!... o gissa vem som fick -städa- efter sig! En vink är att jag satt i solstolen med det där glaset med paraply i o njöt av skådespelet ;-)
Det jag vill säga är, oavsett lagen, så anser jag att det är bättre att du rycker motorsågen ur handen på grannen om du vet med dig säkert att du -verkligen- behärskar den o grannen skall nöja sig med att endast kapa stammen till kubb (dvs inte ens kvist stammen!).
Risken du tar, för den är allt annat än ringa, är dryga böter, skadestånd, osv... men jmf med risken att grannen fäller sitt träd över ditt hus och dessutom skadar sig... Tuffa val!
OM grannen skulle fälla och skada din fastighet... jisses vilken framtid "som goda grannar" i alla olika rätter, skadestånd, osämja, mm osv etc... värst är att du kan inte säga till någon annan att låta bli, för de lyder inte... o pliten kommer inte att göra något förrän det hänt något o då bara "om de känner för att jobba"... så du står rätt ensam mot grannens potentiella -dumhet-.

Mitt råd:
- använd sunt förnuft, tänk dig för och ha ett djup samtal med grannen (och dess anhöriga = dina "bundsförvanter") å se var det landar.
- är det tätbebyggt område, då är att köpa tjänsten från Arborister väl spenderade pengar (de har utrustning, vana, och försäkringar!)

...men...F va kul det är att köra motorsåg!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

lellemars (trådstartaren)

#6 » 13:58:57, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom på frågeställningen när jag läste det här i Land i fredags

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190217/7bee151b3ab1e51e8a219c0238616274.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

Ivar Risslén

#7 » 14:27:52, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så fort jag är på annans mark ock kör med kedjesåg så måste jag ha motorsågskort. Det spelar ingen roll om jag får betalt eller inte. Det gäller även om jag är på ett bygge och använder en elektrisk kedjesåg. Det kan bli ganska höga böter för markägaren eller arbetsgivaren.

Går jag olovandes och tar träd på en annans mark så kan markägaren ändå få böta.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#8 » 15:04:51, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så urborta korkat dumt som IR skriver.

Lagen är nog bra i sig, men den ställer till med en massa elände!

Sverige har varit och nosat på samma sorts ansvar men med en helt annan syn på ansvar. Det debatterades kraftfullt under 90-talet och jag är en av dem som tyckte förslagen var rätt sunda, men "moralister" och "humanioidister" blev så upprörda...
Man talade om att den som röker och den som dricker inte skulle få ta del av sjukvården -gratis- eftersom rökandet och drickande -är- ett "frivilligt" val så kan inte skadorna anses kunna få belasta det allmänna. Nu ska vi inte fortsätta -den- tråden här, utan stanna vid liknelsen i sig.
Det -hade- varit mycket bättre om man valt att reglera det hela genom försäkringsförfarande; dvs att utan "körkort" så gäller inte försäkringen och den skadade åker därmed på att betala "hela kalaset" själv. Det är ett -mycket- bättre incitament än att göra något till att klassas som "brottslig verksamhet"... allt som är -förbjudet- utgör en -lockelse-, samt folk gillar inte "storebrorsfasoner" från staten...folk reagerar med att trotsa sådana dumheter från store-bror...

Vi har en annan liknande situation med "kondenseringsanläggning"... att tillverka renat vatten är inte så allvarligt, staten bara ogillar konkurrensen, att sälja rent vatten tycker staten heller inte om som Monopolist, men att -äga- (utställningsexemplar i en monter ex.,), just bara att -äga- en "reningsanläggning", klassar staten som Grov Kriminell verksamhet och utdömer dryga påföljder! ...o vad tror I skedde i bekantskapskretsen när den fullständigt idiotiska lag stiftades (1998?)... jo, helt plötsligt skulle alla ha sin egen anläggning, tillverkad av rostfria rör!
Med detta menar jag att, visst, det är bra att staten ser över problemet med skador och risker vid trädfällning, speciellt när man använder motorsåg med kedja, men att kriminaliser att man hjälper varandra?!... är nästa steg att man måste ha "licens" för att torka sig själv i röven?!...
Som sagt, en reglering med försäkring är mycket bättre - det ger individen rätten att själv få fatta kalkylerade risker och det ger individen erkännande som varandes -vuxen- istället för att stå under statens "förmynderi"...


Sagt av han som hade rätt skor på sig den gången sågen -slant- !
Har ett ärr i höger pekfinger efter ha slintit när jag slipade motorsågskedja för sisådär 15 år sedan - den lilla skadan -ger- trots det en känslerubbning eftersom det hyvlades bort en 4-kantig bit ur fingerblomman. Så snygg snitt att man bara kunde beundra kedjans jobb, men priset...

Använd sundförnuft!
Tveka heller än chansa!
För några få tusenlappar (även om man inte har dem) så är det inte värt att ta risker som kan leda till "kostnader" som kan bli långt högre.
Var försiktig!
:thummar:
Senast redigerad av dc_lindberg 15:07:23, 17-02-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#9 » 15:05:28, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Så fort jag är på annans mark ock kör med kedjesåg så måste jag ha motorsågskort. Det spelar ingen roll om jag får betalt eller inte. Det gäller även om jag är på ett bygge och använder en elektrisk kedjesåg. Det kan bli ganska höga böter för markägaren eller arbetsgivaren.

Går jag olovandes och tar träd på en annans mark så kan markägaren ändå få böta.


Har det prövats i domstol?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#10 » 15:29:31, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Ivar Risslén skrev:Så fort jag är på annans mark ock kör med kedjesåg så måste jag ha motorsågskort. Det spelar ingen roll om jag får betalt eller inte. Det gäller även om jag är på ett bygge och använder en elektrisk kedjesåg. Det kan bli ganska höga böter för markägaren eller arbetsgivaren.

Går jag olovandes och tar träd på en annans mark så kan markägaren ändå få böta.


Har det prövats i domstol?


Du får gärna prova så att det blir ett prejudikat.

Det här med licenser hit och dit för att få göra vissa jobb kommer mycket från lobbyister från försäkringsbolagen. Har du licens för något så kan försäkringsbolaget kräva ersättning av dig om du gör något fel för du har nödig kunskap för att göra jobbet. Har du inte kunskap så är det svår att kräva dig på ersättning för du hade ingen aning.

Ta som exempel att grannen ber mig fälla ett träd för han vet att jag har en lämplig kedjesåg för jobbet. Som vanligt när man ska vara snäll så vill det gå på tok så att trädet träffar huset. Då har försäkringsbolaget lätt att kräva mig på ersättning för skadan eftersom jag har papper på att jag har kunskapen att fälla trädet. Hade jag inte haft papper på att jag har kunskap så är det svårare att fälla mig utan det har varit grannens försäkring som har fått stå för skadan.
Minns ni vad domaren sade till "klipp och klistra" Marjasin. För okunskap och dumhet kan ingen dömas i Sverige.

Det är fritt för var och en att bryta mot lagar så länge som man är villig att ta sitt straff.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

lellemars (trådstartaren)

#11 » 16:04:20, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När ändå gnället är igång! Är det bara jag som lagt märke till att snöfrakter nuförtiden sen ykb blev obligatoriskt sker mycket mer med traktor och kärra, även mitt inne i city (uppsala) kan det bero på lagen som ogiltigförklarar det körkort man haft och använt sen 70-talet! Traktorer och kärror har inte gärna underkörningsskydd som lastbilar behövt sen stenåldern, sen problemet med tunga ekipage som kör långsammare än övrig trafik. Jag gissar att olyckor med traktorer inblandade kommer att öka! Problemet ligger ju inte i förarkompetens utan hos arbetsgivare och transportbeställare som inte följer lagarna, men det är ju lättare att klämma åt vanligt folk än kapitalet! Jag själv har kört rätt mycket buss och en del lastbil sen 1980. Jag kommer aldrig skaffa ykb! Och vad jag hört är det och kommer bli enorm brist på yrkesförare, var ska dom komma från? Inte gubbar från sverige iallafall! Samma med lärarlegitimationen, frun har jobbat som lärare och speciallärare sen slutet av 80-talet, jag vågar nog påstå att hon kan jobbet. Det som hänt är att hon tröttnade på allt pappersjobb och datorer och annan skit och har slutat som lärare och aldrig tagit ut nån legitimation, som sagt, VEM ska se till så att sverige rullar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

63an

#12 » 17:57:24, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs om ex.vis sjukvården där avslöjas falska examina å de kommer för några tusingar bl.a. Rumänien å diverse andra fullsketna omogna länder! Tydligen går allt att sälja när ansökan inte kontrolleras i detta landet :huh:
Nyss var de en läkare som opade folk å han visste inte hur han skulle hålla bedövningssprutan, avslöjades av svensk leggad sjuksköterska :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#13 » 18:50:00, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3:
:skratta3:
:skratta3:
:svettas:
En sak är då säker - du kommer att använda ditt sunda förnuft för att fixa med grönskan!
:lmao:

Var nu bara försiktigt med "saxen"!
De -bitts- de jäklarne ;-) :lmao:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#14 » 18:58:06, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

- Undras just om den som fällde trädet under rallyt hade motorsågskörkort?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#15 » 19:00:06, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och i så fall svenskt eller norskt?

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se