Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Men...

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

dc_lindberg

#31 » 00:05:20, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är riktigt impad över att Linköpings Förvaltningsrätt och Arbetsförmedlingen nekade muppan "sin rätt" att bära "religiösa attribut" (= klädsel) på arbetsplatsen!
På arbetsplatsen har man arbetskläder, och det är arbetsgivaren som bestämmer vilka dessa skall vara och inte får vara med basis i arbetsmiljölagstiftningen! (= för det mesta det samma som -sunt förnuft- )

...den -lagen- kom för övrigt 1976...(om jag minns året helt rätt då Sverige total förbjöd religiösa symboler i klädsel på arbete/skola/förvaltning/offentligt inkl uniformsförbud (vilket Unga Örnar och Scouterna ylade högt om/emot)...

Riktigt rakryggat beslutat av svenska myndigheter, för en gångs skull!
Bra gjort!
:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



roddjer

#32 » 04:11:41, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Nä det är inte du, utan att marknadsföra ett svetsförkläde på det viset. Det där måste ju ändå vara det dummaste sättet att exponera arbetskläder på! Ingen köper väl ändå skyddskläder får att de hängs på en flickdocka med endast antydda underkläder under arbetsplagget och inget annat. Är inte det där kränkande för kjoltygen så är inget kränkande mot grupp! :sad:

Oj...

Vilket engagemang runt en godtycklig bild jag råkade välja för ett par dar sen...

- :grin:

Min tankegång var åt hållet "man får ta seden dit man kommer". Vill man lufsa runt i skogen svingandes såg, yxa och krok på arbetstid får man för böfvelen hålla sig till de regler som den som håller i slantarna sätter upp. Och passar inte det, nä, då får man väl söka sig någon annanstans!!

Vidare, som bara av en händelse, kom jag och tänka på svetsförkläden. Tittade på såna för ett tag sen efter jag nästan satt eld på jackan med vinkelslipen. Tänkte, "hon kanske kan "komma undan" med en kjol i smedjan om det bara finns ett rekordeligt svetsförkläde mellan kjolen och städet" (med viss ironisk underton förstås...). Åter igen, passar det inte, nähä, flytta då!

Fast det får ju finnas gränser för det också. Exemplet med sköterskornas kläder tidigare är bra. Måste finnas någon rimlig grund för att det ska vara si eller så. Tycker man. Ha adekvata skyddskläder bakom motorsåg i skogen låter YTTERST rimligt. Åtsittande, osmidiga, onödigt varma kläder låter som en klart orimlig ide när det utan tvekan finns bättre alternativ inom räckhåll.
Ett personligt exempel. Jobbade inom Stora Enso en period för ett tag sen. Under den tiden var det en infekterad debatt om det nya hjälmtvånget på fabriken. Vissa delar av fabriken är det fullt rimligt med skyddshjälm och visir/glasögon bland lut, rör under tryck med ånga, hetvatten, massa, trånga gångar, stegar, plattformar, stockar som far förbi i jäkla fart, med mera. Hur enkelt som helst, i sina grova arbetsskor, att snava över nåt, slå skallen i nåt vasst hörn på nån plåtkonstruktion, få trycksatta projektiler i plytet och vad mer kan tänkas.
Andra delar av fabriken har inte dessa faror alls eller av mycket lägre dignitet. Ändå skulle ALLA på HELA fabriken (utom kontoristerna förstås...) bära hjälm eller så kallad hard-cap. Inne vid själva pappersmaskinerna där produkten blir till är det mycket varmt. På vintern kan du har runt trettio grader mellan valsarna, heta sommardagar kanske närmare fyrtio. Även om de inte står 8 h timmar i den värmen men periodvis under skiftet blir hettan väldigt påfrestande. Vätskeersättning står företaget för. Att då tvingas sätta på sig en "mössa" som stänger in värmen mera var inte populärt "på golvet". Lägg därtill att de några år tidigare förlorat rätten till shorts av en liknande anledning. Som lite extra salt i såren hade det sen tidigre kommit direktiv om skärskyddshandskar fast ingen i "modern tid" råkat ut för någon allvarligare skärskada.
Dörrren svänger åt båda håll. Bra med säkerhetstänk från företaget, ta hand om sina anställda, men bör finns vett och sans bakom. Hade någon vid pappersmaskinerna fått något i skallen av allvarligare karaktär i "modern tid"? Nej. Fått ånga eller hetvatten på sig av allvarligare karaktär? Nej. Skurit sig allvarligt? Nej. Ändå trycks dessa nya bestämmelser hårt och tungt ner över personalen utan större dialog. Man bör väl väga risk mot risk? Hur stor risk är det att de slår skallen i ordentligt? Hur stor är risken att nån svimmar av hettan om vätskebalansen är dålig? Att svimma i närheten av en roterande vals kan bli otäckt. Irritation över sådant förfarande från företaget är också en säkerhetsrisk. Anser jag i alla fall...

Sen blev jag också lite häpen av artikeln och utgången av ärendet. Diskriminering verkar vara på modet som vi alla vet. Alla ska ha en ombudsman att vända sig till så fort något går emot. Som sagt, det ska va befogat. Klart alla ska ha möjlighet till prövning av något slag, men möjlighet är inte samma sak som rättighet. Får intrycket (felaktigt av media kanske. - :klia: -) av att rim och reson offras allt för ofta till fördel för "offret" och dess "rättigheter". Men... vad vet jag...

Angående dockan med förkläde tycker jag det mest ser löjligt ut. Visst, produkten syns bra men hade det inte varit mer proffsigt med en bild som visar den mera "in action" så att säga. Jag tolkar den också som "kvinnlig" men... ja... vet inte vad jag ska säga om det mer än att hela upplägget ser lite fånigt ut.

Mina två femtiöringar...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Burträskarn

#33 » 11:20:12, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dockdiskussionen tycker jag är allt annat än konstruktiv. Din beskrivning av Storas riskhantering känner jag igen, både från mitt eget jobb (du Skall göra en riskvärdering, men du får inte dra några slutsatser av den. Bolaget har bestämt att allting är farligt), men också från trafikverkets riskhantering. Då hastighetsgränserna sänktes på "vanliga" landsvägarna, var standardmotiveringen att sidoområderna inte var säkra nog. Någon koppling mot risken att köra av vägen gjordes aldrig, och däri ligger det intellektuella sveket: man konstaterar (eller definierar) en risk, och sen slutar man att tänka. INGEN behöver bry sig om hur stor sannolikheten för att risken ska falla ut är, och framförallt behöver man inte bry sig om konsekvenserna. Man gör det enkelt för sig.... att konsekvensen riskerar att bli att folk skiter i regelverk och instruktioner verkar betydelselöst...
Jag saknar närvaron av sunt förnuft....
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

magirus

#34 » 11:28:58, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev: Man gör det enkelt för sig.... att konsekvensen riskerar att bli att folk skiter i regelverk och instruktioner verkar betydelselöst...
Jag saknar närvaron av sunt förnuft....


HEARHEAR!!! :shake_hands:
magirus
 

dc_lindberg

#35 » 12:37:28, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi :back_to: jag finner att i princip alla arbetskläder som jag köpt är behäftade med användningsproblem, i synnerhet utformningen av benfickor.
Hur jag menar?
- jo att arbetskläder är utformade på sådant sätt att man fastnar med dem...

Benfickorna fastnar lätt i grenverk, stegar, travar, osv
Arbetsjackor dito, men då mest pga tyg som veckar sig runt bål och ffa underarmar.
Att mot detta hävda att man vill idka skogsarbete i någon sorts klänning visar ju på fullständig oförmåga att inse arbetets omfång...

Vad händer egentligen på fronten arbetskläder?!
ITAB/Idefix AB -svarade- mig. De är väl medvetna om att arbeteskläder inte är optimala och att de håller på med att få fram en bättre kollektion (å de kommer nog inte att använda en androgyn skyltdocka med mestadels feministiska drag...). Blåkläder och Fristads har valt att inte svara.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Krister W.

#36 » 13:39:37, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:Dockdiskussionen tycker jag är allt annat än konstruktiv. Din beskrivning av Storas riskhantering känner jag igen, både från mitt eget jobb (du Skall göra en riskvärdering, men du får inte dra några slutsatser av den. Bolaget har bestämt att allting är farligt), men också från trafikverkets riskhantering. Då hastighetsgränserna sänktes på "vanliga" landsvägarna, var standardmotiveringen att sidoområderna inte var säkra nog. Någon koppling mot risken att köra av vägen gjordes aldrig, och däri ligger det intellektuella sveket: man konstaterar (eller definierar) en risk, och sen slutar man att tänka. INGEN behöver bry sig om hur stor sannolikheten för att risken ska falla ut är, och framförallt behöver man inte bry sig om konsekvenserna. Man gör det enkelt för sig.... att konsekvensen riskerar att bli att folk skiter i regelverk och instruktioner verkar betydelselöst...
Jag saknar närvaron av sunt förnuft....


Det fetade ovan.
Absolut grundläggande inom riskbedömning är ju att man väger samman Sannolikhet att det inträffar, med hur allvarlig Konskvensen blir om det faktiskt inträffar!
Låg risk, liten konsekvens => Lågprioriterat
Hög risk, allvarlig konskvens => Högprioriterat
T ex genom att uppskatta ett värde mellan 1(=låg,liten) och 10(hög, allvalrlig) för dessa faktorer, sedan multiplicera ihop dessa tal.
Men så arbetar alltså inte dessa myndigheter?
:klia:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Burträskarn

#37 » 18:56:38, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W: nix. Din egen sentens(?) beskriver så vitt jag vet varför det blivit så här. Möjligen att man kan variera den så här: ju mindre man vet, desto ofullständigare blir lösningarna......
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Mats i Myrhult

#38 » 22:57:53, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att det är det nya mer aktivistiska arbetsmiljöverket kommit med dessa regler, exempelvis att kortbyxor går bort. Då har företaget inget val.

SomKrister och Burträskarn är inne på så ska risk kontrolleras mot sannolikhet och konsekvens. Det är en del av försiktighetsprincipen. Som de flesta förnuftiga människor inser kan försiktighetsprincipen endast tillämpas på kända risker. På okända risker kan ju en åtgärd vara kontraproduktiv och skapa större risk eller en annan risk (och ytterligare en okänd risk).
Att tillämpa försiktighetsprincipen på okända risker åtgärdar ingen risk, endast de egna fobierna och vanföreställningar.

Om man tittar efter i den nu 20 år gamla Miljöbalken ser man att där bestämdes att i svensk lag ska försiktighetsprincipen tillämpas på okända risker. Nu är vi där, vid vanföreställningarna.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

dc_lindberg

#39 » 16:59:05, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kinesiskt ordspråk:
"Om man är rädd för att ta nästa steg blir man stående på ett ben resten av livet."
(Illustreras av en stork som står på ett ben).

Försiktighetsprincipen tolkar jag som = "rädd för att ta nästa steg"
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se