Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Säkerhet byasåg

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Kplamas (trådstartaren)

#1 » 23:31:19, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Vi har återupplivat en byasågförening, till en såg byggd på 50-talet, som ett litet snickeriföretag vill hyra för att såga ca 14 dagar/år. Vi funderar över säkerheten som är ganska bristfällig i detta nu, brandskydd och nödstopp saknas. Vart går det att få tag på information om direktiv/regler kring detta?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor



meet_matt

#2 » 00:40:26, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kplamas skrev:Hej,

Vi har återupplivat en byasågförening, till en såg byggd på 50-talet, som ett litet snickeriföretag vill hyra för att såga ca 14 dagar/år. Vi funderar över säkerheten som är ganska bristfällig i detta nu, brandskydd och nödstopp saknas. Vart går det att få tag på information om direktiv/regler kring detta?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
jag letade lite men hittade mest vad som gäller för mer industriella sågverk. men det är intressant och frågan är var föreningen hamnar och vilken roll de anses ha vid en eventuell olycka. nu ska man inte måla fan på väggen men arbetsmiljöansvaret ligger normalt på arbetsgivaren och den som då blir ansvarig vid en eventuell olycka. hade jag varit med i styrelsen i en liknande förening så skulle jag ha hört mig för med någon arbetsmiljösamordnare/expert innan jag hyrde ut sågverket. och det är väl ingen vild gissning att sågverket ska uppfylla dagens säkerhetskrav.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

Kplamas (trådstartaren)

#3 » 10:55:16, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sågen består av en oisolerad byggnad, delvis plåtskjul, ett remdrivet sågbord, elmotor. Vi hittar inget försäkringsbolag som vill försäkra byggnaden då den saknar värde. Vi anser att det är bättre att den används och eventuellt brinner ner än att den ruttnar till förfallelse, men självklart ska vi åta rimliga åtgärder för att undvika brand och skador.

I dagsläget finns ingen brand-, säkerhetsutrustning eller rutiner. Vi funderar på att köpa in brandsläckare, förstahjälpen tavlor, installera nödstopp, installera separat spånsug för städning, byta gammal el och lysrörsarmaturer, sätta in rutiner för dagligt städ när sågen används och årlig skyddsrond. Antagligen kommer vi inte halvvägs i vad som krävs av arbetsmiljöverket, men detta tillsammans med sunt förnuft anser vi borde räcka för de få dagar som sågen kommer att användas.

Det blir inte försvarbart rent ekonomiskt att följa kraven på industrisågar med ljusbommar och sprinklersystem. Hur gör andra byasågar? Är det svårt att som förening hyra ut en såg? Skulle det gå att ändra upplägget, att företaget sågar som medlemmar i sågverket och inte hyrestagare? Eller att hyrestagaren tar på sig allt ansvar och så går det under deras försäkringar? Kan föreningen avsäga sig ansvar?

Jag har hittat detta protokoll som går att justera efter förutsättningarna

https://www.prevent.se/globalassets/doc ... allman.pdf

Finns det fler liknande protokoll/riktlinjer som det går att arbeta utifrån?
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se