Sågen består av en oisolerad byggnad, delvis plåtskjul, ett remdrivet sågbord, elmotor. Vi hittar inget försäkringsbolag som vill försäkra byggnaden då den
saknar värde. Vi anser att det är bättre att den används och eventuellt brinner ner än att den ruttnar till förfallelse, men självklart ska vi åta rimliga åtgärder för att undvika brand och skador.
I dagsläget finns ingen brand-, säkerhetsutrustning eller rutiner. Vi funderar på att köpa in brandsläckare, förstahjälpen tavlor, installera
nödstopp, installera separat spånsug för städning, byta gammal el och lysrörsarmaturer, sätta in rutiner för dagligt städ när sågen används och årlig skyddsrond. Antagligen kommer vi inte halvvägs i vad som krävs av arbetsmiljöverket, men detta tillsammans med sunt förnuft anser vi borde räcka för de få dagar som sågen kommer att användas.
Det blir inte försvarbart rent ekonomiskt att följa kraven på industrisågar med ljusbommar och sprinklersystem. Hur gör andra byasågar? Är det svårt att som förening hyra ut en såg? Skulle det gå att ändra upplägget, att företaget sågar som medlemmar i sågverket och inte hyrestagare? Eller att hyrestagaren tar på sig allt ansvar och så går det under deras försäkringar? Kan föreningen avsäga sig ansvar?
Jag har hittat detta protokoll som går att justera efter förutsättningarna
https://www.prevent.se/globalassets/doc ... allman.pdfFinns det fler liknande protokoll/riktlinjer som det går att arbeta utifrån?