Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Kläder vid skogsarbete?

49 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Gunnar i Sörby

#46 » 16:22:31, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktigast är ändå huggarbyxorna.
Här i söder blir de gärna för varma och man frestas ta vanliga byxor om det inte är minusgrader
I veckan var det en här i trakten som sågade sig i benet så illa att han förblödde.
Det får en att tänka...

1 person gillar det här inlägget.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare



JengaPRO

#47 » 20:53:50, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brynja tycker jag är väldigt bra för då håller man det blöta borta från kroppen. Ett underställ sitter tight mot kroppen och ska så göra men även om det är i ett bra material så har du ändå det blöta mot kroppen. Brynja kan såklart kombineras med ett underställ. Har dock inte provat det själv.
I övrigt så har jag kronans kåmarock som överdrag när jag har paus. Lång och varm. Är det lite varmare så kan en väst räcka gott och väl.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

jonnordvall (trådstartaren)

#48 » 21:00:38, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I morgon lovas det nollgradigt mot dagens 15. Lutar åt att det kan bli lite fortsatt städning här då :)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Perra_II63

#49 » 21:27:44, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst tråden, har varit fritidsskogsjobbare sedan mitten på 80 talet. Har köpt Husqvarna kläder och jämarns vilken skillnad det är på billigare kläder.

Har Tecnical extreme jacka och byxor med riktiga hängslen. Under det har jag brynjeunderställ med en skjorta 90 från försvaret.

En varm jacka att ta på vid raster och tankning av sågen. När hjälmen kommer av så åker en yllemössa på. Har jobbat med dessa kläder ner till minus 35 utan problem. Har huggit då det är ljust och när mörkret kommer så kör man fram.

En annan sak jag gärna vill trycka på är att man lär sig underhålla såg och kedja ordentligt, det är sågen som ska jobba inte armar och rygg.

Husqvarna har en ”ny” kedja som jag är fantastiskt nöjd med. Man ska fila med mall för att få optimalt resultat.

2 personer gillar det här inlägget.
Perra_II63
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:18:36, 23-02-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se