Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Ansvar vid trädfällning?

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Henrik_N

#16 » 12:36:44, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har fått för mig att om träden står på min mark och ramlar på grannens hus så är det grannens försäkring som ska täcka skadorna. Om du däremot är medveten om att trädet är skadat med risk för att det ramlar är du skyldig till att ta ner trädet.

Om ovanstående resonemang är korrekt borde du kunna berätta detta för grannen och ge honom lov att fälla träden. Eftersom han vill bli av med dem så borde även han stå för kostnader och problem som kan uppstå.



Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk


Så har jag också fått det förklarat för mig, så då ligger det nog något i det!
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)



JD400 (trådstartaren)

#17 » 12:42:04, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ska man avgöra om man visste om trädet var skadat eller ej då? Känns självklart att markägaren i efterhand säger att den inget visste. Det enda som är givet är väl om någon påpekat risken för markägaren och denne ändå inget gjort.

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

tortap

#18 » 13:14:40, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite intressant hur man kan placera ett hus inom 2 m från annans mark och sen klaga på träd som står där. Nu vet vi ju inget om hur länge sen gränserna gjordes upp och husen byggdes men ändå märkligt att man har ett hus _precis_ på tomtgränsen.

Skulle det vara mitt ansvar skulle jag nog hyra en skylift och ta ner träden uppifrån i mindre bitar om det är så att de rent av hänger över huset. Borde bli billigare än en arborist och kan vara kul utmaning kanske.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

JD400 (trådstartaren)

#19 » 13:21:46, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag tänker i samma banor. Tycker det är märkligt att man fått placera huset så nära tomtgräns öht och det är inget gammalt hus heller, kanske runt millenieskiftet eller nåt sånt. Vet inte hur länge reglerna kring avstånd till tomtgräns funnits. Iofs vet jag av erfarenhet att det kan vara lite lättnad i dessa regler om marken det gränsas till är jordbruksmark. Men hur som, nu står både träd och hus där det står. :grin:

Rimligen har träden stått där före huset i alla fall!

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Bygert

#20 » 14:04:36, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratar man ansvar så finns det ju två delar, först straffansvar. Lägger man ett träd över grannens hus så blir det närmast brottet skadegörelse och för det krävs uppsåt. Alltså att man är sur på grannen och avsiktligt lägger ett träd över hans hus. Det kanske inte är så aktuellt men läget blir ett helt annat om man i stället vräker trädet över grannen så han skadas eller i värst fall dör. Då räcker det med oaktsamhet för att straffas, se till att ha folk ur vägen när man fäller träd alltså.

Andra delen i det här är skadeståndsansvar. För att hamna där krävs culpa, alltså någons slags vårdslöshet (eller för all del att man ställer till nåt med avsikt). Vad som är vårdslöst vid trädfällning går ju inte att ge nåt helt enkelt svar på men generellt kan man nog säga att om man sågar ner ett träd och det går fel får man svårt att komma undan skadestånd. Därmed inte sagt att man måste bli ansvarig, har man gjort allt man rimligen kan och det sen händer något helt oförutsägbart, då har man inget ansvar utan då får den drabbade ta det med sitt försäkringsbolag.

Vårdslöst kan det också vara om man medvetet negligerar en risk. Påpekar grannen att man har ett ruttet träd som riskerar att ställa till det och man inte agerar inom rimlig tid, då kan det ses som vårdslöshet.

Man ägnar sig inte åt sånt här utan ansvarsförsäkring. det har två poänger, dels behöver man inte traggla med grannen om huruvida man är ansvarig för det som hänt, det sköter försäkringsbolaget. Och dels går de in och betalar om man faktiskt var ansvarig.

Jag har ställt till det en gång. Sista trädet i ett sommarstugeområde, hakar i ett annat träd och snurrar iväg, hamnar typ 90 grader fel mot hur jag riktat. Rätt över taknocken på ett uthus. Ägaren hävdade att stommen blivit skev. Ansvarsförsäkringen gick in, försäkringsbolaget skötte allt. Jag behövde bara betala självrisk.

3 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Viktorputts

#21 » 16:35:52, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för att en granne hör av sig om träd på min mark så är det inte självklart att de träden ska ner.
Om träden ska fällas så inte ska det kosta mig arbete eller kostnad för att ta ner dom.
Jag tänker så här; det tar femton minuter att fälla men minst 50 år att få upp igen.

1 person gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Mattias Petterson

#22 » 18:09:34, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Lite intressant hur man kan placera ett hus inom 2 m från annans mark och sen klaga på träd som står där. Nu vet vi ju inget om hur länge sen gränserna gjordes upp och husen byggdes men ändå märkligt att man har ett hus _precis_ på tomtgränsen.

Skulle det vara mitt ansvar skulle jag nog hyra en skylift och ta ner träden uppifrån i mindre bitar om det är så att de rent av hänger över huset. Borde bli billigare än en arborist och kan vara kul utmaning kanske.

Har för mig att vår lokala uthyrare sa att utöver motorsåg körkort krävs 3 andra utbildningar för att få fälla träd från skylift. .
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

P-sson

#23 » 19:17:04, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gå in på lantmäteriet, min karta så ser du gränserna.
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

Ivar Risslén

#24 » 20:08:43, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten varning för gränserna på Lantmäteriets fastighetskartor och andra karttjänsters kartor. De stämmer inte med verkligheten utan kan fela på flera meter. Det som gäller är märkningen på marken. Kartorna kan man ha som riktlinje för var gränsmarkeringarna finns.
Errare humanum est

10 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

valberga

#25 » 22:06:24, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag j inte var/hur trädet står. Men jag var och tog ned ett "gränsträd" som en husägare var orolig för och då hyrde jag en skylift och plockade ned dom grenar som tyngde åt fel håll. sedan var det bara att fälla kontrollerat.
Husägaren stod för skyliftkostnaden och jag för mitt arbete.
I det här fallet kanske inte skylift är möjlig att använda.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Bygert

#26 » 07:25:54, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannar kan klart ha synpunkter på träd som riskerar att falla på deras mark, absolut om det riskerar att skada byggnad mm. Man har också rätt att kräva att något händer om rötter eller grenar växer över gränsen och blir ett problem. Det räcker däremot inte att man tycker att trädet är fult eller skymmer utsikten. Att grannens träd ger problem med skugga eller att det blåser in löv får man normalt finna sig i, det är sällan man kommer nån vart med att klaga på det.

Ska man arbeta med träd från lift med motorsåg ska man först ha liftutbildning. Sen även motorsåg A,B och E. Troligen också C. Det borde jag nog göra nåt åt ja...
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

valberga

#27 » 18:40:34, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Grannar kan klart ha synpunkter på träd som riskerar att falla på deras mark, absolut om det riskerar att skada byggnad mm. Man har också rätt att kräva att något händer om rötter eller grenar växer över gränsen och blir ett problem. Det räcker däremot inte att man tycker att trädet är fult eller skymmer utsikten. Att grannens träd ger problem med skugga eller att det blåser in löv får man normalt finna sig i, det är sällan man kommer nån vart med att klaga på det.

Ska man arbeta med träd från lift med motorsåg ska man först ha liftutbildning. Sen även motorsåg A,B och E. Troligen också C. Det borde jag nog göra nåt åt ja...


Skyliftkort behövs bara i yrkesmässig körning
Det finns ett sågkort för skyliftsågning. Jag var på gång att ta det i hop med sågkortet.
Skyliftkort har jag haft = Kortet har kort giltighet.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

dc_lindberg

#28 » 23:33:45, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev: Vems ansvar blir det om trädet faller fel, jag som sågar eller min mamma som äger marken?
Och kan man försäkra sig mot ev. skada på nåt sätt?
Eller är det lika bra att betala ett företag att ta ner det och slippa bry sig?


Den som fäller. Dvs... Du...
Du tänker drulleförsäkring... kanske, tror inte det ens är värt att fråga försäkringsbolag om det...
JA! De har rätt utrustning är vana vid svåra fällningar, har försäkringar som täcker.

Begreppet dum-snål... finns skäl till det...
Men, jag förstår dig! Det kan kosta flera tusen per träd att anlita arborister... vilken troligtvis är billigare än att reparera grannens hus...
OM du gör som jag gjort - beställer att trädet -bara- ska ned på backen och att du gör allt röjningsarbete själv, då spar du många härligt tusenlappar!

Bara det faktum -att- du tvekade och valde att fråga borde räcka för att inse "ska nog ta det säkra före det osäkra" ;-)

Se'n... det är mer macho att fälla själv!
O lyckas man blir egot stärkt!
...anlita arboristerna... :help:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BM 4 ever

#29 » 11:20:20, 03-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man fäller själv. Principsak. :cool:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Mattias Petterson

#30 » 14:30:10, 03-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad föreslår grannen?, han kanske kan fälla själv?, eller leja in någon... Det är han som vill ta ner träden, säg " Ok, du får ta ner de här träden enligt genomgång " Grannen kanske tycker det är ok att lägga 10 000:- för att få bort träden?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se