Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Plockade svamp.

41 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Murre o2 (trådstartaren)

#31 » 09:25:38, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering om golfbolls mysteriet. Den sista bollen jag hittade var märkt Albatross DRIVING RANGE , en golfbana ca 1,5mil från mig så djur som flyttat bollarna är ute ur bilden. De bollarna säljs ju inte heller så barn som letat bollar är nog källan. En granne hade två pojkar i rätt ålder så de har nog roat sig med bollarna på något vis, kanske byggt en golfbolls kanon :smile: https://www.albatrossgolfklubb.se.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#32 » 09:29:30, 10-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde det skulle finnas kantareller efter regnet förra veckan och värmen sista dagarna så jag tog en tur. Frugan ville inte att jag skulle ta en av tvåhjulingarna, hon är krasslig och orolig att något skulle hända mig, så för sinnesfriden tog jag bilen istället. Men med alla vägbommar blev det långt att gå istället och jag kom på att jag glömt mobilen. Men infen risk att gå vilse i den skogen, gått där i 70 år :smile: Fast jag genade från bilens parkering och kom till okända marker när jag klättrade uppför berg för att spara tid. Men kom fram precis där jag tänkt ändå :grin: Men inga svampar, aldrig sett så tomt på svamp så här års, måste vara torkan. Ett svampställe ligger vid kanten av ett sumpigt område så jag tänkte att där kan det inte varit lika torrt och gick dit, jodå, två kantareller, små men fina. Blev hela skörden! Mycket jobb för lite resultat men jag fick ju i alla fall en skogstur...

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#33 » 16:43:33, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde nytt försök att hitta kantareller i dag. Tog en motorcykel denna gång för att slippa gå en halvmil bara för att komma till svampställena! Och så är det roligt att köra lite två hjul på skogsvägarna. Men började inte bra första stället, inte en svamp, skyller på vildsvinen, de hade bökat upp där. Fortsatt dåligt, hittade en del för små för att plocka, sedan några stycken innan jag mötte en hel familj som också letade svamp. Talade med en dam i familjen och sade att det var dåligt med kantareller. " Jag har inte hittat en enda, och här som brukar finnas massor" sade hon. Jag avslutade i det området, hittade fler som var för små att plocka än så till cykeln och fortsätta mot ett område längre bort. Passerade en bil som struntat i förbud skylarna och kört tills ett träd som marägaren placerat över vägen stoppat den och strax efter ett par som letade svamp efter vägen.

Efter rundat två vägbommar stannade jag vid en tredje för att leta kantareller som brukade finnas där, tomt där med! Såg ut att bli svamp till en macka bara i kväll. Då såg jag något gult skymta i skogen på andra sidan om skogsvägen, för stort för att vara kantareller tänkte jag men tog mig dit. Och fullt av fina kantareller på ett ställe jag aldrig plockat innan :uupps: Fick ett kilo där så expeditionen var räddad. Rensade och stekta nu när jag skriver detta. Hemresan var riktigt rolig, jag gasade på lite extra sista biten hem.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Mattias_E

#34 » 16:49:34, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att vara sådan, men eftersom du nämnde förbudsskylt så gäller den ju även MC.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Murre o2 (trådstartaren)

#35 » 18:50:48, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:Inte för att vara sådan, men eftersom du nämnde förbudsskylt så gäller den ju även MC.

Jo men jag kom inte den vägen förbi huset/gården som satt upp skylten :grin: Dom har ju satt upp skylten för att de inte vill ha biltrafik två meter från husets trappa... Så de lär inte störa sig på att jag passerar deras ställe långt utom synhåll via skogs stigar. Övriga vägbitar har bara återvänds gata skylt med bommar som tillägg. Men det är krångligt att ta sig runt alla förbud och bommar. Bilen jag nämnde hade alltså kört kört förbi huset viket jag inte drömmer om att göra, de har ju småbarn som kan komma utspringande!

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#36 » 19:30:41, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däremot är jag medveten om att köra skogs stigen som är en gammal timmer väg inte är riktigt enligt reglerna. Så jag smyger sakta med en tyst fyrtaktare där för att inte störa någon. Inte som grabbarna som ylar förbi hemma på oregistrerade cross cyklar titt som tätt.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

G_Hackman

#37 » 19:31:10, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något längre västerut på samma breddgrad är det dåligt med kantareller. Däremot är det ganska gott om Karl-Johan. Dessutom i bättre skick än de brukar vara.
Men det kommer väl kantareller förr eller senare....
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Murre o2 (trådstartaren)

#38 » 21:32:03, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo stensopp var det rätt gott om idag, smakade bra på en Pizza med svamp som jag bakade i kväll, känner nu att jag åt lite väl mycket, lite däst. Men gott var det :smile:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#39 » 21:52:28, 11-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och handlade idag, de hade kantareller för 369 kg kilot så jag bestämde mig för att ta en svamptur igen. Frugan var lite emot, jag trampade på en spik igår så hon tyckte jag skulle vila foten lite.

Spiken är en egen historia, grannen skulle göra sig av med sin relativt nya Carport, byggt av förra ägaren med platt tak, nya ägaren ville ha en med brutet tak som följer taklinjen på garaget den är ansluten till. Som jag funderat på att bygga ett tak över traktorn så slog jag till och fick den gamla Carporten, ligger i tre delar på min gräsmatta nu. Men tog ju lite styk vid ned plockning och transport så jag råkade trampa på en uppstickande spik när jag jobbade med det. Inte kul!

Men åter till svamparna, väl på plats så såg jag direkt en svampplockare vid vägen och bilen en bit bort, svamp plockar struntar tydligen i skyltar med ingen obehörig trafik... Så jag dök in i skogen och det var hyfsat med kantareller nu, taggsvampen var också igång och till min förvåning fick jag också några trattkantareller, tidigt för dem! Sopparna däremot såg ut att gjort sitt bästa nu. Fick en skaplig påse, när jag plockade de sista dök det upp en ny plockare so kändes bekant, än mer när han sade"Hej Håkan, hittat något?" Jag svarade att det ser hyfsat ut men kunde inte komma på vem han var. 5 minuter senare när jag stod vid min MC kom jag på att det var Lars, en 3 år yngre grann pojk från förr. Hade inte sett honom på några år så inte så lätt att koppla direkt... Jag kände lite av foten så jag sparade sista svampstället där jag fick bra utdelning sist till en annan dag och åkte hem.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#40 » 19:21:09, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att ta en svamptur igen i dag när det var fint väder. Men började inte bra, mitt vanliga åkdon hade dåligt med luft i bakdäcket så jag pumpade det och konstaterade att det grova terräng däcket hade torrsprickor och snart behöver bytas ut. Men sedan startade inte motorn, dålig komp kände jag så kollade ventilspelet, avgas ok, insug låg på. Så justerade och sedan startade den på första kicken och jag for i väg, 100 meter så svajade det till, punktering bak.

Bara att återgå till garaget. Tittade på moped lagret och bestämde mig för att ta min 15 års moped, den hade inte varit igång sedan ett moped rally före pandemin så dags att den fick röra på sig. Startade lite trevande med kopplingen hade kärvat fast så frikopplade inte men det släpper nog tänkte jag och for iväg till skogen och parkerade där.

Visade sig vara gott om svamp så plockade några liter och körde hem, nu hade kopplingen släppt så allt fungerade :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#41 » 21:53:47, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild på mopeden parkerad i skogen, skulle haft med den men tyckte den var lite suddig men här är den ändå...
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se