Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Vedklyv 6-8 ton tror vi

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Hobbyist (trådstartaren)

#1 » 08:47:17, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vedklyv!?

Nu brinner det i knutarna annars sitter jag snart här med en Biltemakvistare o svär..

:) Nåja

Vi behöver en vedklyv, godkänt och beställt av motståndarlaget. Vi har läst på lite och har väl en hum/åsikt men vad säger ni som vägen redan vandrat? 6-8 ton har vi kikat på och lutar nog åt det lägre, blev även senast idag erbjuden någon diesel 6:a lös motor men även om jag kunde fixa hydrauliken så gott som freebee och den kunde byggas hur stark som helst känns det inte helt korriktigt att börja med, ändå.

Nackdelen är väl att även en 6 tons väger runt 100 kg, lite segt uppe på berget utan vare sig fyrhjuling eller kranbil =/ Men men bärhjälp går att ordna.

Behov? Hyfsat mycket mer än vad jag vill hantera utan kort & gott. Tall, gran, asp, björk och ek i den ordningen är det jag vet som det handlar om mest. Kan även få ganska oändligt ännu mot egen hantering så ja, behovet finns men förstainvesteringen i klyv håller vi oavsett budget på eftersom vi inte ens skaffat något att brasa i ännu. Jag håller på o filar bästa lösningen utan mer än bygganmälan då ena huset ska det flyttas väggar i men tills dess vore det fint med gratis uppvärmning och den luftpumpen har nyligen kastat in handduken. Går att lösa med befintlig el men ja ni hajar.

Jag tycker spontant att fultyskarna, Alko, Biltema etc. är så snarlika, samma skrot o korn = ta den som reas ut billigast? Damen vill gärna att jag hämtar något idag, släpet för ståhöjd är redan kopplat medan jag tycker att Bauhaus öppnar nytt när som helst och ingen vet vad som händer på fredag men lugnar väl mig med att vi kan hämta skiten och inte packa upp innan helgen. I bästa fall har vi valt rätt modell oavsett och behöver bara åka tillbaka med kvittot för återbäring.

Enfas och vi klarar oss säkert med enkel klyv/ingen fyrdelare.

Ståendes eller ej, någon låg rackare eller möjligtvis tänkt att ställas på bench är inte aktuellt. Hanteringsmässigt bygger vi något jag kan lasta upp på och sedan behöver man bara rulla fram och klyva.

6 ton duger till det mesta i hushåll för 6 invånare inkl. två hundar och två katter?

Annat att tänka på?
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt



Ähee

#2 » 09:17:00, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förrutom att enfas klyvar är svagare, dem är då långsamma!
Vi har provat en enfas alko, den gav vi bort, var irriterande långsam.

Trefas tycker jag att du ska välja om du kan, men det kanske inte finns trefas i stugan?
Har en faxes, den är bra, har även en mindre klyv bala agri hydraulyxan, den är bra ännu snabbare än faxes men är då lite klenare även om det ofta räcker.

Om du ändå ska prova en enfas så tror jag att det är som du skriver, dem ser lika dana ut oberoende på vilken butik du går in på.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hobbyist (trådstartaren)

#3 » 10:01:06, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom att han inte hittat justeringen/stoppet så är det en bra video med episk frisyr:



Håller maskinen det tempot och rätt inställt tror jag inte det kommer vara något bekymmer för oss :)
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

fretchi

#4 » 14:08:11, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämfört med den där klyven är en bra klyvyxa både snabbare och mer ergonomisk. Såg sjukt obekvämt ut om man ska stå så där och hålla i på sidorna

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ähee

#5 » 14:14:34, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med fretchi
Den var även väldigt långsam, jag känner en som har en liknande och han har inte sagt något bra om den! Saker somär fel med den har han däremot berättat.
Edit jag kollade lite längre på videon och :lmao: vad långsam den är.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hobbyist (trådstartaren)

#6 » 17:01:21, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Meh visa en snabb då så jag har något att jämföra med och då menar jag inget som går på ett ånglokomotiv :razz:
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

doc2

#7 » 17:28:17, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provocerande långsamt. Halva kubben på mer än 8min.
Visst det går att klyva ved med de enfasklyverna. Är nog ffa mindre skaderisk än yxan.
Om du köper en sånt rekommendera jag att du aldrig testar en ”riktig” trefas klyv a la faxe.
För om du gör der vill du skänka du bort den lille nästa dag. Been there done that…

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Hobbyist (trådstartaren)

#8 » 17:38:16, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna vunnit tre tester av vad jag såg lite kvickt:


Är det enkelt att trimma returen?
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

torbjorn_forsman

#9 » 19:07:07, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklaste sättet att få returen att gå fortare är att lägga en kloss emellan så att kolven inte kan gå tillbaks hela vägen till ändläge utan bara så långt att det räcker för längden på de vedträn man klyver. Det spar man mycket tid på om man har en onödigt lång hydraulklyv.

Annars brukar returen inte vara avsiktligt strypt utan den går så fort den kan med den kraft som finns på returfjädrarna och de strömningsmotstånd som finns i returkretsen. Vad man kanske kan göra är att byta till en mer tunnflytande hydraulolja, i synnerhet om det brukar vara mycket kallt när man kör klyven.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ähee

#10 » 19:17:44, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hobbyist, den alko du länkade video på nu är kanske en av dem lämpligare alternativen som finns på enfas.

Har du tillgång till trefas så blir det kreftigare och snabbare grejer.
https://youtu.be/DgbpWVjeZqM
Denna går fort, är dock lite klenare än faxes klyven, men tar det mesta.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... NfLBr38IaX
Denna går lite långsammare men ändå ok, och med den extra kniven på då kyver man ännu mer per rörelse och det blir ju även då mindre hantering för hand.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hobbyist (trådstartaren)

#11 » 22:11:38, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Returen tror jag mig kunna trimma med lite vägledning så det känns rimligt med AL-KO så, den andra där kostar väl runt 20K och det är inte aktuellt :)

Ang. enfas och tre är jag helt med på fördelarna men där vi behöver den bäst har vi inte det och att lägga säkert minst lika mycket som vad vedklyven kostar på ett rött uttag är inte aktuellt denna sida av renoveringen som förmodligen drar igång i större skala först till våren. Därav vill vi finna en skaplig kompromiss.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Ähee

#12 » 22:30:03, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående att trimma returen som du är inne på,
Är det fjäderretur så kan det ev räcka med kraftigare returfjäder.

Om returen är hydraulisk så kan du inte ändra på hastigheten utan att byta eller modifiera/ ändra vessäntliga delar.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_

#13 » 22:37:05, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju sådan liten 1-fas förhatlig klyv med ett irriterande dödmansgrepp som går långsamt.
Min är en 8-tonnare från Timo proffs och fritid
8 ton räcker lätt upp till 30cm i diameter.
När kutssarna är 50cm eller mer blir det klent och man får jobba.

För att bli av med den eländiga långsamheten så har jag apterat en tving till startknappen på motorn och styr spänningen till klyven med en fotpedal istället.
Sedan får man lägga en liten kloss som hindrar returen så den stannar på 42cm istället för 50cm.
Problemet med det är att man måste ta bort klossen till vinterförvaringen eftersom kolven rostar annars....
Sen får den inte luta fel men det kan vara förlite olja i den.
Klyver utan problem 3m3 om dagen. Så till mina 10 är det OK,
Fördelar:
Den tar lite plats att förvara!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Hobbyist (trådstartaren)

#14 » 09:03:10, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker om Biltemas har justerbar retur (stopp) så borde väl dom flesta andra har det nuförtiden. Har en krok ute hos lokal brädgård där AL-Ko var slut från deras huvudleverantör men han bad att få återkomma idag i hopp om att han kunde fiska fram från annat håll. Jag hintade naturligt vis med ett "-Och så väljer du någon som har svart fredag naturligtvis."

Vi får se om det blir bra :)
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Ähee

#15 » 09:43:10, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tolkar det som att trimma returen, att den skulle gå fortare tillbaka.
Men nu skriver du om att kunna justera hur långt tillbaka den går. Det är nog mycket enklare att få till...
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se