Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Skotningskostnader jämfört med ny skogsbilväg

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

paul_g (trådstartaren)

#1 » 09:11:49, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå alla
Testar om det finns någon som har koll här.
Jag ska avverka ca 10 ha skog (~2500 m3) och som en del av det hade jag tanken att restaurera en samfälld väg. Tyvärr är den inflyttade "utbölingen" som köpt grannfastigheten där vägen går inte intresserad "pga hundarnas tassar" (han har också skogsmark i anslutning till vägen)
Han har även sagt att "han inte är intresserad av transporter på vägen" (den går i anslutning till hans lada) och jag misstänker att han kommer ställa saker i vägen och hindra mitt nyttjande.
Så just nu är mina överväganden bygg egen väg eller skota ut.
Vägen blir runt 300m restaurering/förstärkning av gammal grusväg samt för att få praktiskt bra nytta långsiktigt runt 700m nybruten väg. (så vägen kan nyttjas till hela mitt bestånd och inte endast i princip för denna avverkning)
Alternativet är ju att skota ut allt till väg, ca 1km. (finns några granmarker med skogsvägar men är nära på 1km dit också genom annans skog).

Har någon koll på kostnaden för att skota ut?
Om någon har koll på vad en skogsbilväg kan kosta idag att bygga uppskattar jag självklart det (fick förslag på renoveringen av den gamla vilket blev ca 300kr/m). Gården ligger i Norrtälje kommun så vi har väl tyvärr stockholmspriser på entreprenad.

Tack på förhand om någon
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90



Burträskarn

#2 » 09:26:25, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du delägare i den samfällda vägen så kan han inte neka dig att använda den. Är din andel dessutom beräknad utifrån ditt skogsinnehav, så stärker det din rätt. Här handlar det om att läsa gamla(?) papper. När är vägen (juridiskt) bildad? Laga skifte, en fastighetsbildning eller efter en särskild förrättning? Din trevlige(?) grannes fastighet - vad har den för status? En del gamla samfälligheter gäller endast i mantal satt jord, och eftersom många moderna avstyckningar inte får något mantal, så ingår de inte i samfälligheten - ERGO: din granne skulle i så fall inte ha med vägen att göra.
Allt detta bör du kolla, och lantmäteriet är en bra plats att leta på...

En kilometer skotning är VÄLDIGT långt, en väg kommer med stor sannolikhet att löna sig..
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Ivar Risslén

#3 » 09:50:48, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygg en egen väg och strunta i den samfällda.
Det är besvärligt med gamla samfälligheter om det inte finns någon samfällighetsförening som sköter om samfälligheterna. Är det ingen förening så måste alla delägarna ge sitt tillstånd innan man kan göra något som att rusta upp den gamla vägen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Viktorputts

#4 » 10:32:21, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att det kallas delägarförvaltning när alla måste vara överens.
En sådan granne ska behandlas för all framtid som en fiende som ska i ha ett tjuvnyp om det går.
Absolut inga intrång tolereras, allt faktureras som återställning efter skada :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

paul_g (trådstartaren)

#5 » 13:28:52, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:Är du delägare i den samfällda vägen så kan han inte neka dig att använda den. Är din andel dessutom beräknad utifrån ditt skogsinnehav, så stärker det din rätt. Här handlar det om att läsa gamla(?) papper. När är vägen (juridiskt) bildad? Laga skifte, en fastighetsbildning eller efter en särskild förrättning? Din trevlige(?) grannes fastighet - vad har den för status? En del gamla samfälligheter gäller endast i mantal satt jord, och eftersom många moderna avstyckningar inte får något mantal, så ingår de inte i samfälligheten - ERGO: din granne skulle i så fall inte ha med vägen att göra.
Allt detta bör du kolla, och lantmäteriet är en bra plats att leta på...

En kilometer skotning är VÄLDIGT långt, en väg kommer med stor sannolikhet att löna sig..


Tack, absolut är jag delägare. Mina fyra fastigheter har tillsammans ca 37% och grannen har ca 29% (det är en av byns gamla stamfastigheter på samma sätt om min)
Allt är bildat ursprungligen vid laga skifte så mitten på 1800.talet.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

paul_g (trådstartaren)

#6 » 13:31:00, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:Tror att det kallas delägarförvaltning när alla måste vara överens.
En sådan granne ska behandlas för all framtid som en fiende som ska i ha ett tjuvnyp om det går.
Absolut inga intrång tolereras, allt faktureras som återställning efter skada :vissla:


Jo blir ju så man tänker, irriterande är att han är "jaktledare" för jaktlaget också. Han har nyttjat en gammal "väg+avlastningsplats" samfällighet som finns för att kunna lasta timmer till vedskuta för kajakgarage + brygga utan lov :D Ska nog ta lite promenader och anmäla olagliga bryggor :D
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

paul_g (trådstartaren)

#7 » 13:37:50, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Bygg en egen väg och strunta i den samfällda.
Det är besvärligt med gamla samfälligheter om det inte finns någon samfällighetsförening som sköter om samfälligheterna. Är det ingen förening så måste alla delägarna ge sitt tillstånd innan man kan göra något som att rusta upp den gamla vägen.


Är lite ditåt det lutar. Frågan hamnar ju då i hur långt man ska dra den.
-"rimligt" skotningsavstånd för denna avverkning?
-"rimligt" avstånd för ett skifte i nordväst (hörnen rör varandra) om där avverkningen ska vara (finns en 6-7ha som ska avverkas om 10-15 år där samt 10ha eller så som behöver gallras)
osv.

Man vill ju göra saker så det blir bra inte bara nu utan på lång sikt. Använde areal.se värderingssnurra och att gå från "under snitt" kvalitet på vägnät till "över snitt" ,vilket jag tror man skulle få i alternativ 2, var det för gården ett antal hundra tusen i värdeskillnad också.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

Alrik

#8 » 13:59:06, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slutavverkning vad skotaren fick här, en kompis som har maskin.
Ca: 40kr/m3 +4kr per 100m. Skulle ge en skotningskostnad på 80kr/m3

Ca: Gallring 60kr/m3 + 6kr per 100m.

En egen väg är inget man ångrar när den väl finns. Tänk på att du ska även upp och plantera/röja osv samma areal som avverkas nu. Inte vara gallring in 10-15 år att göra.

Avverka 2500 m3 ger direkt 75k kr att bygga väg för. 30kr/m3 * 2500 = 75000 (Räknar inte på 40 kr direkt)

Kolla med E_pettersson här på forumet ifall de ev kan vara intressant att bygga väg.

3 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

paul_g (trådstartaren)

#9 » 07:13:26, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Det här förslaget fick jag av entreprenören. Ska ta en promenad med honom på onsdag (suddade ut mitt eget namn på bilden lite privat får man vara). Från vändplan till avverkningen (som är vid slutet av det utritade) är det ca 400m. Från husen till där det är en 90 graders sväng är det urgamla landsvägen (den flyttades på 50 talet) där är det en "bro" över ett krondike vilket ej är vattenförande hela året dock borde nog den "bron" (stor stenhög snarare...) grävas bort och ersättas.
Min tanke just nu är att försöka få lite alternativ, min hypotes är dock att vändplanen snarare bör vara i hörnet av den tidigare avverkningen, det är högre och torrare där än där det är utritat nu, vilket borde göra så jag får typ 300m till avverkningen. Sen bygga vidare med en egen traktorväg till ett övre skifte som inte syns på bild så kan man ta beslut om att bygga den delen i ett senare steg.

Lite irriterande dock är ju att för de som sett den tråden så bygger jag ju mitt pannhus på andra sidan av vägen från mina hus och kulverten är dragen under vägen. Dock la jag kulverten inuti betongrör för att skydda så får hoppas det räcker.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se