Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Körskador

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Blom 1 (trådstartaren)

#1 » 22:30:33, 15-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte se om man kan få en diskussion på detta ämne.
Det som får mig att fundera är att min granne har tagit ner skogen mot min gräns dvs 30 från huset. Detta har skett den senaste veckan, (entreprenör Södra inte för jag tror det påverkar).
Första saken som får mig att fundera var när skördaren avverkar, på 50-70% av stammarna över ca 30 cm så gjorde han ett extra kap i rotändan, första stocken, på ca 5-10 cm varför? Om man räknar på att avverkningen var på ca 5-600 m, det blir ganska stor volym som försvinner.
Vad jag vet/hört så har/kör dessa maskiner med grönt kort, jag gick en liten runda igår tittade på ca 10% av hygget hittar 1 svärdskedja 7 plastpåsar slängda som var till kedjor är det miljötänk??

När sedan skotarna kom (med kedjor och band) så börjar de köra på delvis en befintlig gammal väg/stickväg fram och tillbaka i exakt samma spår. Vad är vitsen med att göra detta spår så gjupt så man knappt kan hoppa över det? I mina ögon har man ett stort karlhygge att köra på så varför kör man i samma spår? (Man blir ännu mer förvånad när det 2 meter från denna sönderkörda väg ligger "avfall" från avverkningen dvs ris toppar mm. När man själv kör i skogen så brukar jag ialla fall risa vägen om det börjar gå igenom). Är det miljötänk?? Inte för att jag är någon miljömupp men skulle jag avverka så skulle jag inte tolerera detta eller hur resonerar ni?
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Towil

#2 » 23:19:10, 15-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att man gör ett lite kap i ändan kan vara att det är röta, rotben eller kap sprickor. Det är rätt hårda karv på timmer nu för tiden och fel gör att den klassas ner i prislistan. Och då är det bättre att kapa bort en bit.

När det gäller körskador så är det mycket upp till markägaren när han skriver kontraktet hur han vill hade det. Givetvis får så får ägaren mindre betalt om man skall risa och sånt. Alla kör på ackord och har man inte fått några direktiv så är det snabbaste vägen från a till b som gäller.
När det sedan är så blött som det är på vintern om det inte är fruset så blir det djupa spår reden efter några lass. Då är det ofta bättre att du får ett dike istället för fem.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Bengt.Svensson

#3 » 20:08:50, 16-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

towil skrev:När det gäller körskador så är det mycket upp till markägaren när han skriver kontraktet hur han vill hade det. Givetvis får så får ägaren mindre betalt om man skall risa och sånt. Alla kör på ackord och har man inte fått några direktiv så är det snabbaste vägen från a till b som gäller.
När det sedan är så blött som det är på vintern om det inte är fruset så blir det djupa spår reden efter några lass. Då är det ofta bättre att du får ett dike istället för fem.


När vi senast skrev ett avverkningsuppdrag förde vi in i kontraktet att Södra skulle återställa marken, detta eftersom vi visste om att det skulle bli körskador. Ett par veckor efter skotaren lämnat området kom en grabb med en Huddig och lade igen spåren. Nu, 6 år senare, syns inte någonting.
Tyvärr är det en massa spår efter arbetet i stormarna, men det är givetvis en annan situation.

Problemet med skräp o.d. har jag också noterat. Efter Gudrun var det et gäng från Lettland och högg, de var väldigt duktiga och lämnade inte så mycket som ett bullpapper efter sig. Efter Per var det några svenskar här och de slängde både plastpåsar och kaffetermosar i skogen. Annars tycker jag nog att ju närmre entreprenören har sin bostad, ju bättre jobb gör dom. När jag hyr in skotare att köra ut efter det jag själv hugger så är det aldrig några bekymmer, dom slängde inte ens hushållspappret som dom torkade rutorna med. Något jag själv brukar göra...
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Laokon

#4 » 11:38:32, 04-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick som liten lära mig att alltid köra i samma spår över både i åker och skogsmark. Antar att tanken är att en så liten areal som möjligt ska förstöras. Det är ju också lättare att fixa i ordning en smal väg än ett rutmönster över hela skogen.

Numera har jag ju blygsamt med mark så jag kör allt själv, med en liten traktor. Och när man gör det så är jag mer rädd för framkomligheten och vill inte gräva ner mig. Då är det ju riktigt vettigt att se till att vägen funkar genom att tex risa.

Utmärkt idé att skriva in om att marken ska återställas om man lägger ut jobbet. Entreprenörer tänker ju först och främst på sin plånbock och inte på marken, det får markägaren alltså göra.
Användarvisningsbild
Laokon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:29, 10-02-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320

Klazzon

#5 » 22:09:17, 02-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd men som nybliven skogsägare så finkammar man efter nyttig information. Vi har en sån här http://www.timbear.se/index.php/vaelkom ... dia/bilder på besök nu (slutgallring) verkar gå bra trots mjuka/låglänta områden. Har inte även Södra numera markskoningsgaranti på alla uppdrag? http://www.sodra.com/sv/Miljo/Ansvarsfu ... gsgaranti/

Mvh
M
Klazzon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:09, 19-10-2011
Ort: Reftele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605, Bm400, Duttra ue28


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se