Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Stora hund-tråden!

533 inlägg • Sida 5 av 36
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Robban_C

#61 » 22:11:38, 01-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tråkigt för er alla tre att det blir så här. Hade varit bättre om loppcirkusen hade fått lära sig sin plats.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



nixs

#62 » 22:17:39, 01-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

emil.jönsson skrev:Nu är min syster arg på mig, hundfan sprang fram och bet mig utan anledning och jag svarade med en rejäl smäll :grin:


Om nu systern lämnade hunden till dig så får hon väl stå för att du gör det som krävs? :thumme:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

emil.jönsson

#63 » 22:20:37, 01-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstod inte heller vad hon skulle med den till, finns så många väluppfostrade hundar redan som behöver ett nytt hem. Det var så jag skaffade hund och har inte ångrat mig än, visst hon var väldigt stressad och stressbets(försvarade sig när hon kände sig instängd) när jag fick henne men det är helt borta nu. Det enda jag har gett henne är någon man måste lyda och en och annan smäll när hon förtjänar det :grin:

Min syster påstår att man kan uppfostra en hund med enbart kärlek men det såg vi ju hur det gick :mrgreen:

MekJan skrev:Tyvärr förstår jag inte varför man (räddar ) gatuhundar dom kan vara både smittspridare och farliga som du kanske märkt.


Borde va automatisk avlivning av gathundar när dom fångar dom för dom har oftast dåliga psyken.



Robban_C skrev:Det är tråkigt för er alla tre att det blir så här. Hade varit bättre om loppcirkusen hade fått lära sig sin plats.


Den har ju redan bitit hennes granne en gång, då lät grannen det vara men nästa gång kommer det inte sluta lika bra.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

emil.jönsson

#64 » 22:22:18, 01-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
emil.jönsson skrev:Nu är min syster arg på mig, hundfan sprang fram och bet mig utan anledning och jag svarade med en rejäl smäll :grin:


Om nu systern lämnade hunden till dig så får hon väl stå för att du gör det som krävs? :thumme:


Tydligen går gränsen när man slår hunden för att den bits :klia:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

nixs

#65 » 22:25:48, 01-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

emil.jönsson skrev:
Tydligen går gränsen när man slår hunden för att den bits :klia:


Säger som Lennart Jähkel i Jägarna: En hund som inte lyder kan man inte ha! :desperado: Pang!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Beirut

#66 » 22:34:56, 01-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ägaren som måste uppfostra hunden. Det är förmodligen inte något fel på hunden. Betendet är ju ett tecken på dålig uppfostran. Konstigt att ens börja tänka på att lära den spårning och vallning när den biter människor.
Inget fel med att rädda "gatu" hundar men det är tråkigt att folk oftast underskattar hur mycket tid som krävs.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Robban_C

#67 » 22:35:01, 01-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

emil.jönsson skrev:... Min syster påstår att man kan uppfostra en hund med enbart kärlek men det såg vi ju hur det gick :mrgreen: ...

Nä, det går inte.
Jag är uppvuxen med schäfer och man måste helt enkelt visa vem som bestämmer, man måste vara flockledare. Gör man det så får man till slut en hund som älskar en upp över allt annat och från den stunden så kan man i stort sett reda ut allt genom att bara älska hunden men man måste börja med att bestämma och visa att man själv är högst i rangordningen.

Och det verkar för övrigt fungera på liknande sätt med katter. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

emil.jönsson

#68 » 00:00:16, 02-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Det är ägaren som måste uppfostra hunden. Det är förmodligen inte något fel på hunden. Betendet är ju ett tecken på dålig uppfostran. Konstigt att ens börja tänka på att lära den spårning och vallning när den biter människor.
Inget fel med att rädda "gatu" hundar men det är tråkigt att folk oftast underskattar hur mycket tid som krävs.


Jag visste inte ens om att den bet folk, jag pratar med min syster när hon vill ha nått av mig :grin: Och hon tyckte jag skulle lära den det för enligt henne är en trött hund en snäll hund :???: Hon kommer aldrig få pli på den hunden, jag har erbjudit henne att låta den flytta hit. Men är hennes hund så kan inte tvinga henne.

Robban_C skrev:Nä, det går inte.
Jag är uppvuxen med schäfer och man måste helt enkelt visa vem som bestämmer, man måste vara flockledare. Gör man det så får man till slut en hund som älskar en upp över allt annat och från den stunden så kan man i stort sett reda ut allt genom att bara älska hunden men man måste börja med att bestämma och visa att man själv är högst i rangordningen.

Och det verkar för övrigt fungera på liknande sätt med katter. :grin:


Det är så jag med resonerar, först uppfostran sen kärlek.
Och jag har också märkt det på stalla katterna, sparkar man iväg dom så slutar dom och springa runt fötterna på en :grin: Men dom kommer ändå när man kallar :mrgreen:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Robban_C

#69 » 00:03:21, 02-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En snäll hund är snäll även om den är pigg och en elak/falsk hund är elak/falsk även om den är trött. Kanske än värre då.


Edit:
Ändrade pga otydligt skrivet.
Senast redigerad av Robban_C 00:20:59, 02-01-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

emil.jönsson

#70 » 00:17:55, 02-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt förslag till henne var att uppfostra hunden så den fattar, eller avliva den. Den är iallafall inte välkommen hit sålänge den biter folk, såvida hon inte lämnar över den i mitt herrevälde :hotar2:

Och jag kanske har fel uppfostringsteknik som min syster påstår, men den fungerar så varför byta :klia: Jag är ju inte så gammal än men har redan uppfostrat X antal hundar, och har bara misslyckats med en. Det var rottweilern som bet mig runt strupen när jag låg och sov, han fick aldrig en chans att bättra sig :desperado: :vissla:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Callemaja

#71 » 01:57:58, 02-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är skillnad på att fostra/dressera och att misshandla den när den gör fel.
Den kanske inte ens vet om att den gör fel och förstår då heller inte vad som är orätt och hur den ska rätta sig. Jag hoppas inte att du väljer den hårda vägen, det är dessutom olagligt.

Det du måste göra är att ta över ledarskapet och bryta varje tendens till dominans från hundens sida. Om jag kommer ihåg rätt så hade du en äldre hund som gärna hjälper till med fostran, det är bra.

Jag kan rekommendera tv-program med Cesar Milan, han är för djävlig på hundpsykologi och har fått många "röd-zon" hundar på rätt spår.

Lycka till och hör av dig hur det går.
Callemaja
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:00, 01-07-2010
Ort: Skaraborg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Käring född -49

Christian.Emilsson

#72 » 06:16:27, 02-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

de kan nog bli ganska så jobbigt att fostra den lilla krabaten... När jag läste vilken blanding det var så kände jag nog rent spontant att de där går inte!

Har själv Whippets, mycket kan sägas om de hundarna, men lättfostrade är de inte å är de dess utom lite understimulerade på grund av för lite motion så blir de små monster! Och sen är det har blivit blandat med schäfer :uupps:

I vissa fall så är det nog bättre för både ägarn och djuret om de bara får somna in.. tyvärr..
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

Holger

#73 » 10:49:56, 02-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao:

Bild

:lmao:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

emil.jönsson

#74 » 14:36:18, 02-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Callemaja skrev:Det är skillnad på att fostra/dressera och att misshandla den när den gör fel.
Den kanske inte ens vet om att den gör fel och förstår då heller inte vad som är orätt och hur den ska rätta sig. Jag hoppas inte att du väljer den hårda vägen, det är dessutom olagligt.

Det du måste göra är att ta över ledarskapet och bryta varje tendens till dominans från hundens sida. Om jag kommer ihåg rätt så hade du en äldre hund som gärna hjälper till med fostran, det är bra.

Jag kan rekommendera tv-program med Cesar Milan, han är för djävlig på hundpsykologi och har fått många "röd-zon" hundar på rätt spår.

Lycka till och hör av dig hur det går.


Hur det går? Min syster va här och hämtade hunden bara för jag slog till den när den bet mig utan anledning.

Och det är skillnad på uppfostran och misshandel, Japp jag slår till hunden om den gör fel. Men jag står inte och slår hur länge som helst bara för att jag kan. Bit mig en gång och du får ett slag, bit mig en gång till direkt efteråt och du får ett hårdare slag. Men bit mig en tredje gång direkt efter det och du lever inte mer.
Och det är inte olagligt att slå till sin hund, sålänge man inte gör det med knytnäve eller sparkar på dom. Grannen trodde jag gav min hund en omgång när vi låg och brottades på gårdsplan :grin: Men det går och misstolka när jag och Bianca busar. Vi brukar ligga i en hög på gårdsplanen :mrgreen:

Och alla som har hund har någongång slagit till sin hund, men det är få som vågar erkänna det. Jag vågar erkänna det för jag vet att jag inte brutit mot lagen, jag vet folk som har slagit sina hundar för mycket och har gått över gränsen. Och jag har ringt och anmält sånna också.
Idag är det för mycket daltande med hundar, Ja Cesar Milan kan fostra hundar men de sätten funkar inte på alla hundar. Det har han själv sagt, jag har änsålänge ett misslyckande men den hunden var rent ut sagt farlig.

Och sätt er och studera när en hund fostrar en annan, jag undrar vad som skadar mest. Ett slag ifrån mig eller släppa lös en annan hund :klia:
Det handlar om och veta var gränsen går, jag vet var gränsen går till skillnad från många andra.

Och jag påstår inte att mitt sätt är enda sättet att fostra en hund, finns många andra bra sätt med men då jag oftast fostrar sådana som Ceasar kallar Röda zonen hundar så väljer jag att sätta respekt i hunden och lära den lydnad innan jag ger den kärlek.

Mvh. Emil.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

jos4561

#75 » 17:23:54, 02-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

en rejäl klapp i röven tar dom inte skada av.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se