Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Hur har ni gjort i äldre ladugårdar?

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med djuren att göra här

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 00:24:35, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag är intresserad av att veta hur ni har gjort i äldre ladugårdar där takhöjden är för låg för att kunna ha djupströbädd, och även för lågt i tak för en traktor för utgödsling?
Det måste ju finnas många i landet som löst detta på något sätt?
En djupströbädd kan väll bli uppåt 70cm på en innesäsong, sen ska djuren kunna röra sig fritt utan att såll huvudet i taket, och var tredje vecka vill kvigorna rida på varandra och då krävs det ännu högre i tak.

Höja innertaket känns naturligt, men det är jobb och framförallt en risk eftersom innertaket håller ihop väggarna, om man höjer innertaket så hamnar "stabiliteten" minst en meter längre upp, frågan är dom det funkar ändå?

Man vill ju gärna använda den äldre ladugården.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



Göran Ekman

#2 » 09:07:25, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi gjorde om den den gamla mjölk ladugården till en grisnings av delning för våra KRAV suggor då är inte tak höjden avgörande. När vi har moddat gamla hus har det skett i samråd med någon bygg kille som har erfarenhet av liknande projekt . Visst finns det väl några bygg trådar . Där det har plockats bort skull bjälklag för att få takhöjd sen stagas huset på lämpligt sätt. Om du sedan får till ett rationellt djur stall är nästa problem . Försök att komma i väg och titta på stallar liknande det du tänker göra,skaffa ett nätverk erfagrupper mm. Har du någon kalkyl hur ekonomin ser ut på att föda upp nötkreatur.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

JagArJag (trådstartaren)

#3 » 11:11:59, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sök sånna trådar men tyvärr inte hittat några.
Det enda som dykt upp är folk som gör om ladugård till olika typer av verkstäder och då har det medt varit funderingar på takhöjd men sällan lösningar för hela ladugården.
Jag tar gärna emot förslag på trådar där dom höjer innertak.

Vad gjorde ni vid ombyggnaden av den ladugården? Uppbilning av golv anar jag, hur och med vad bilade och körde ni ut? Hur lång tid tog det och hur mycket var det?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

jeg

#4 » 14:24:01, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur bred är ladugården. Finns bärlinor som håller upp innertaket.Vad är väggarna gjorda av. Utrymme vid takfot ovanför innertak
jeg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:51, 05-01-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case W20 BMB Bamse Fergusson 185

JagArJag (trådstartaren)

#5 » 15:29:59, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca 9,2 invändig bredd och det är ca 1,5 meter från nuvarande innertak till takfoten.
Att bära upp innertaket är jag inte så orolig över, det kommer inte att belastas + att jag kan stötta upp som nu.
Det är främst stabiliteten för väggarna ut och in som jag är orolig för.
Höjer man innertaket så hamnar den stöttningen ca 0,5-1 meter under takfoten och frågan är hur stabilt det blir då?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Göran Ekman

#6 » 20:38:28, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:Har sök sånna trådar men tyvärr inte hittat några.
Det enda som dykt upp är folk som gör om ladugård till olika typer av verkstäder och då har det medt varit funderingar på takhöjd men sällan lösningar för hela ladugården.
Jag tar gärna emot förslag på trådar där dom höjer innertak.

Vad gjorde ni vid ombyggnaden av den ladugården? Uppbilning av golv anar jag, hur och med vad bilade och körde ni ut? Hur lång tid tog det och hur mycket var det?


Det som gjordes vid den ombyggnationen var att det gamla foderbordet bilades sönder med en stor hand hållen el driven bilmaskin,foder bordet kördes ut med en microlastare vi göt ett nytt betonggolv på det som var kvar av det gamla. Det har skett i flera etapper under lång tid. Hur mycket tid som är nedlagt vet jag inte, funderade inte över sådant för 20-30 år sedan bara det inte kostade pengar Det jag av egen erfarenhet kan tycka är att man river för lite hus på bondgårdar. Gäller mig själv i all synerlighet,utan får till halvdana lösningar i befintliga hus som inte alltid blir helt ändamålsenliga. Man bör ha en rätt bra ide om hur man vill att det ska fungera här det är färdigt innan man investerar i ett befintligt hus, att titta hur någon annan löstproblemet är väl investerad tid. Jag skulle nog ta hjälp av någon byggare när det gäller att höja bjälklaget.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

JagArJag (trådstartaren)

#7 » 20:43:27, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mm att kolla på befintliga är både viktigt och intressant, försöker hitta någon som gjort det med taket men har inte hittat någon ännu. Säg gärna till om du vet någon, antingen här på forumet eller utanför som jag kan ringa och fråga t.ex.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

jeg

#8 » 20:56:54, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag höjde mitt ladugårds tak från 2.10 till drygt 3 m Förstärkte med 12 mm formplyfa mot vägg för att styva opp det Se bild Har kvar övredelen på gamla takstolarna sågade bort nedredelen sen förstärkningen var klar blev ju en del spån att ta bort som blåstes upp sen nya taket var klart . Har en bok från 70 talet om egenbyggda träramar där ser man olika mått o dimension kan skicka om du vill .Om får jag din mailadress

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
jeg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:51, 05-01-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case W20 BMB Bamse Fergusson 185

JagArJag (trådstartaren)

#9 » 21:03:20, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för höjd på väggarna (golv till takfot)? Verkade det som att det tidigare innergolvet höll ihop ytterväggarnas långsidor?

Jag hänger tyvärr inte mer var plyfan sitter, ser ingen på bilden, ser bara brädor. Och den lilla bilden är för liten för mig för att se något på tyvärr.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Bengt Erik Eriksson

#10 » 21:17:19, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompisens farsa gjorde en i mitt tycke vettig grej. I en gammal ladugård tog han upp ett stort hål i gaveln och rev ut skullsgolvet. För att staga upp huset monterades långa bjälkar från golv vid ytterväg nästan upp till mellanbjälken. Mellanbjälken förstärktes. Och skullsbjälken fästes också i den nya bjälken och kapades utanför. Ska se om jag kan rita något i telefonen. Med nytt golv blev det både körbart foderlager och kalvningsavdelning till herefordbesättningen.

Tjusigt ritat eller :mrgreen:
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

JagArJag (trådstartaren)

#11 » 21:43:30, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt fint :)

Väldigt bra med ritning, lätt att förstå hur du menar så det uppskattas.
Om dom långa extraditsatta reglarna är rejäla så borde det ju stadga upp en del. Har den stått genom några "stormoväder" sen dom gjorde om?
Hur hög är den ladugården till takfoten och hur högt upp är nocken?
Bredd och längd?
Hur långt ner från nock sitter den tvärgående regeln på takstolen?

Sen en helt annan fråga: Vilken app är det du ritat i? Jag har haft nytta av en liknande ibland men aldrig fått tummen ur att leta efter en sådan.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

islander

#12 » 22:09:46, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:Jag tar gärna emot förslag på trådar där dom höjer innertak.

Vad gjorde ni vid ombyggnaden av den ladugården? Uppbilning av golv anar jag, hur och med vad bilade och körde ni ut? Hur lång tid tog det och hur mycket var det?


Nu skulle du ju höja taket :-) Men man kan även sänka golvet. Blir dock inte billigt...

Har varit med om att bygga om ett större stall, två äldre stall sammanbyggda i L form

Det ena var lite bredare, hade två stolprader i mitten där var foderbord i mitten och uppbundna djur med skraputgödsling, väggarna var byggda på grund av "riktig" sten.

Hela golvet bilades sönder, med en mindre grävare, och sen kördes alltihop ut inklusive en dryg meter meter "jord" och annan fyllning som fanns med en vanlig L70 lastmaskin. Nya plintar mitt i, en stålbalk i mitten och nya stolpar, alla tvärgående balkar fick skarvas med L plåtar eftersom det varit två rader stolpar innan, nytt golv, varpå en en bred "kant" fick gjutas som går från det nya golvet upp över den nivå på väggarna där det gamla golvet var, Logen ovanpå används till rundbalar, som trycks in med lastare varpå man får rulla dem i sidled för hand så en ny omgång kan tryckas in.

Den andra delen var lite smalare, annars samma procedur fast log-golvet ersattes med vajrar en dryg meter högre upp än golvet varit, takstolarna fick förstärkas som syns i sista bilden.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av islander 22:22:46, 16-01-2015, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

jeg

#13 » 22:16:03, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ser lilla bilden på mitt inlägg det blir ju en trekant mot väggen du ser ju att taket startar på gamla väggen det är ju den som styvar upp det hela. Stenväggen är ju 2.10 som gamla höjden på innertaket var förut Det är alltså 2 trekanter som går upp mot takstolen o 2 tums virke mellan plyfan Är lite svårt beskriva Jag skannar av ritning förstår du bättre Skickar i morrn :grin:
jeg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:51, 05-01-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case W20 BMB Bamse Fergusson 185

Lasse Hällegerd

#14 » 06:21:12, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg, nu blir jag intresserad... Vet du vad boken heter?

Islander... Fina bilder... Kommer ihåg hur grov vajer ni använde?

Mvh Lasse
Lasse Hällegerd
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:17, 04-06-2008
Ort: Stockholm/Mitt i Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas 474 - 74
Dodge PU -84
Kawasaki 650 4 ATW
Cat 301.5-05
MF 165-71
Mitsubishi Outlander laddhybrid -14
 
Födelsedag

jeg

#15 » 10:35:16, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boken heter Byggsystem med egentillverkade träramar av Carl-Magnus Dolby :grin:
jeg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:51, 05-01-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case W20 BMB Bamse Fergusson 185


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se