Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Värmeslinga i skrapgång och tryckkulvert

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 02:05:00, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Vad för typ av elvärmekabel bör man gjuta in i skrapgången för nötdjur som går på djupströbädd?
Hur många watt ska den vara på? Vilka fler parametrar finns?

Hur tätt ska man lägga slingorna?

Undrar även samma sak för kulvert för tryckutgödsling.

Vill kunna köra igång kabeln om det fryser, och därmed kunna använda utgödslingen felfritt igen istället för att ta fram spett och spade...
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



överlass

#2 » 11:25:27, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag jobbade på ett ställe med kall lösdrift, där va det pem slang nedgjuten i kulverten så du kunde koppla på hetvattentvätten om det frös, funkade riktigt bra och det går ju aldrig sönder
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

JagArJag (trådstartaren)

#3 » 11:32:35, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inge varmvatten i närheten av den byggnaden, det måste till ca 60 meter kulvert, bla under en asfalterad väg i sånnafall = blir nog mycket dyrare än elslinga.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

OkeyDokey

#4 » 12:40:43, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:Jag jobbade på ett ställe med kall lösdrift, där va det pem slang nedgjuten i kulverten så du kunde koppla på hetvattentvätten om det frös, funkade riktigt bra och det går ju aldrig sönder


Hmm...,intresserar mig lite...
Hur funkar det sen när varmvattnet inte är varmt längre utan fryser i slangen? Då hjälper det väl inte ens att koppla på hetvattentvätt om slingan är genomfrusen? Eller funkar det endast i kulvert med typ 50 cm. flytgödsel ovanpå slangen och varmvattnet är då mest till för att göra gödseln mera lättflytande, inte tina frusen gödsel? Inte i öppen skrapgång? Berätta gärna mera.
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

överlass

#5 » 19:54:59, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte riktigt hur den låg nedgjuten men det var nog bara i mitten av kulverten rakt ut mot pumpbrunnen,lite fall hade den nog med för när man fått loss gödseln blåste man bara bara till i slangen o kände att det inte va något motstånd..

kulverten gick in under en väg vi körde med fodervagnen så tjälen gick rakt ner där. Det är inte varje vinter slangen behöver användas tror jag men 2010/11 när jag va där va den guld värd. Betydligt enklare än att ta ut spolbil med varmvatten..
Nej vi hade ingen värme alls i skrapgångarna och det blev riktigt tråkigt ibland
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

överlass

#6 » 19:58:12, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jagärjag varmvatten hade ju inte vi heller i dom mängderna men du kanske menar att du inte har hetvattentvätt? Vatten har du troligtvis i ett djurstall :grin:
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

JagArJag (trådstartaren)

#7 » 20:38:54, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:Jagärjag varmvatten hade ju inte vi heller i dom mängderna men du kanske menar att du inte har hetvattentvätt? Vatten har du troligtvis i ett djurstall :grin:


Jepps, vatten finns såklart :)
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

överlass

#8 » 16:16:02, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte hur du ska bygga riktigt men när du bygger kall lösdrift ska man tänka till ordentligt för att undvika problem så långt som möjligt.. Listar några saker jag kommer att tänka på.

Vindskydda så mycket det går, gärna en gardin om du har foderbord utmed långsidan

Använd inte delavals deltaskrapa, det är att be om problem

Isolera brythjulen, allt slits hårt om dom fryser fast.

Ha en låg övre kant som gödseln går under in i kulverten, då rinner det inte ner lika mycket kyla

Se till att det går komma in med nån maskin och skrapa gångarna om det frusit ihop i dom. Man behöver ändå kunna komma in om nåt djur är sjukt, dött.

Mvh Emanuel
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

JagArJag (trådstartaren)

#9 » 10:22:53, 23-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:Nu vet jag inte hur du ska bygga riktigt men när du bygger kall lösdrift ska man tänka till ordentligt för att undvika problem så långt som möjligt.. Listar några saker jag kommer att tänka på.

Vindskydda så mycket det går, gärna en gardin om du har foderbord utmed långsidan

Använd inte delavals deltaskrapa, det är att be om problem

Isolera brythjulen, allt slits hårt om dom fryser fast.

Ha en låg övre kant som gödseln går under in i kulverten, då rinner det inte ner lika mycket kyla

Se till att det går komma in med nån maskin och skrapa gångarna om det frusit ihop i dom. Man behöver ändå kunna komma in om nåt djur är sjukt, dött.

Mvh Emanuel


Försöker tänkta till så mycket det går, och ta in så många tips och idéer det går innan man börjar. Det är jobbigare att göra om det efteråt än att göra rätt direkt :)

Vissa säger att det ska kunna blåsa in mycket, inte "stormblåsa" men det ska ventileras mycket sägs det. Jag föredrar dock mer tätt för att det inte ska bli för kallt och blåsigt. Vet inte vad man ska tro. Har du några exempel?
Några exempel på anledningar till att det ska vara öppet och välventilerat är att avgaser från gödsel och djupströbädd ska ventileras bort, och för att det inte ska bli för fuktigt och blött för djuren.

Brythjul behöver jag två st, en i varje ände på utgödslingen, annars hamnar drivningen direkt vid dörren på ena sidan och utgången för gödslet på andra sidan skrapgången.
Med låg övre kant så menar du att öppningen där gödslet trycks ut ska vara så låg som möjligt? dvs så litet hål som möjligt, för att det inte ska blåsa massa?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

överlass

#10 » 21:55:30, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ha djupströbädd med skrapgång vid foderbord? Och foderbord utmed långsidan med öppen vägg där?
Jo jag håller väl med om att man behöver bra ventilation när man har bädd.. Svårt att säga bygg så eller så men att på nåt vis kunna stänga till mer vid riktigt kalla perioder tror jag du tjänar på.. Sen mår ju inga djur bra av drag så en gardin framför foderbordet tror jag är bra.
Hos farsan har vi stutar på bara bädd inne i ett äldre stall med foderbord i mitten och ganska lågt i tak, där rev vi dän läkten på panelen och satte vindnät istället för fönster, sen har dom utgångar till rasthagar med såna där plastremsor hängande i dörrhålen. Bara se till att vattenkopparna fungerar så är det inga problem..
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

JagArJag (trådstartaren)

#11 » 01:01:36, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:Ska du ha djupströbädd med skrapgång vid foderbord? Och foderbord utmed långsidan med öppen vägg där?
Jo jag håller väl med om att man behöver bra ventilation när man har bädd.. Svårt att säga bygg så eller så men att på nåt vis kunna stänga till mer vid riktigt kalla perioder tror jag du tjänar på.. Sen mår ju inga djur bra av drag så en gardin framför foderbordet tror jag är bra.
Hos farsan har vi stutar på bara bädd inne i ett äldre stall med foderbord i mitten och ganska lågt i tak, där rev vi dän läkten på panelen och satte vindnät istället för fönster, sen har dom utgångar till rasthagar med såna där plastremsor hängande i dörrhålen. Bara se till att vattenkopparna fungerar så är det inga problem..


Nja, inte den typen av byggnad riktigt. Det är ju så man brukar bygga men jag funderade på att spara in på byggnader att underhålla och istället använda befintlig ladugård.
Funderar nu på följande, om det fungerar återstår att se, jag tar gärna emot åsikter och förslag :)
Höja innertaket ca 1,5 meter (halmloftet) om det går utan att byggnaden rasar ihop, har du någon erfarenhet av sånt?)
Och sen ha skrapgången i logen, foderbord mot fähuset och djupströbädden i gamla vagnsboden.
Tänkte öppna upp några luckor på båda väggarna vid ett av dom bakre hörnen och blåsa in halm till djupströbädden därifrån.

Dom största funderingarna är ang innertaket och även hur man får in rundbalen till foderbordet eftersom det är bärande stolpar osv ivägen för att kunna öppna upp ytterväggen mot där foderbordet ska vara. Med en teleskoplastare hade det varit lätt löst, men sånna kostar en hel del, lite dyrt bara för att lyfta in en bal...

Jag lär även få öppna upp lite runtom för att få upp ventilationen där inne (inte tätt nu men inte tillräcklig ventilation för ändamålet)
Ang värmeslingan så tänker jag att det är lättare att gjuta in en istället för att krångla med gödsel i efterhand. I allafall om man ändå ska gjuta.
Det finns redan betong där skrapgången är tänkt att placeras så det kanske inte blir nergjutet där i första hand. Men för tryckkulverten utanför så ska allting gjutas om och då vill jag absolut isolera gjutningen + att gjuta ner värmeslinga. Den blir ju helt utanför byggnaden så där är risken nog större för fastfruset gödsel. Det kommer förhoppningsvis lite värme via gödsel och öppningen in mot där djuren är, men frågan är om den värmen räcker...tiden får visa.
Har man ingen värmeslinga att slå på så blir det mycket jobb med spett där, och det vill man undvika så därför vill jag gjuta in värmeslinga som jag kan slå på vid behov.

Hur har ni löst lagring av djupströbädden vid utgödsling? sprids den samma höst eller lagras på platta eller stuka?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#12 » 01:02:19, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gödslar ni ut stutarnas ströbädd? minilastare eller har ni högt i tak så en riktig traktor går in?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se