Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Vilket alternativ är sämst?

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allt som har med djuren att göra här

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 22:11:06, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

För att kunna använda den gamla ladugården. (ja jag vet att det blir kompromisser osv mot att bygga nytt, så snälla skippa dom predikningarna eftersom det blir mycket billigare och det är det viktigaste efter att djuren ska ha det bra)

Det är fördelar och nackdelar med båda dessa alternativ, och sammantaget vet jag inte vilket som är minst dåligt och vill väldigt gärna ha feedback.
Vilket av följande alternativ är sämst tycker ni?
Kan man ens ha 3,8m bredd eller blir det alldeles för lite?
Den enda port som är stor nog att köra in traktor via (för utgödsling av djupströbädd) är uppmärkt.

Det är en snabbt ritad bild i paint så lägg ingen vikt vid att det inte är skalenligt eller att porten är placerad på olika ställen på dom olika 2 alternativen.

Skraputgödsling i skrapgångarna som tar det till kulvert som är uppmärkt.
Självklart finns 0,5m klövpall mellan skrapgång och foderbord, även avgränsning mellan djupströbädd och skrapgång finns, men det blir för plottrigt att rita dit allting i paint.

Bild
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



MekJan

#2 » 22:36:19, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med det jag kan utläsa på skissen borde alternativ 1 vara bättre då det blir bättre skrapgång och mera ätutrymme till djuren dom blir bredare väldigt fort över en vinter ! Kanske öka utrymmet för de största djuren och minska lite för de minsta ,brukar bli trångt särskilt om uppfödningstiden blir lite längre än beräknat .
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

JagArJag (trådstartaren)

#3 » 23:28:38, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För båda alternativen är är utrymmet räknat på minimåtten + 30% för att det ska finnas extra utrymme.
Platser på foderbordet vit alt 2 är uträknat för att ge en ätplats år varje djur som får plats i utrymmet, dvs alla djur ska kunna äta samtidigt.
Men självklart blir det mer plats vid alt 1, och för ranglåga djur kan det göra skillnad.

Två nackdelar med alt 1 är att jag är osäker på om 3,8m är tillräckligt eller om det är för litet, samt att man behöver en rälshängd upprullade för balarna, med alt 2 kan man bara köra in traktorn och ställa ner några balar.

Men fördel med alt 1 är att det räcker med en ingång till djupströbädden för traktor vid utgödsling. Alt 2 kräver två ingångar eftersom det är ett foderbord i mitten som man gärna undviker att köra över pga alla nivåskillnaderna.
dvs en port mindre att öppna upp för.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Bengt Erik Eriksson

#4 » 00:38:08, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle välja 1. Hela byggnaden bli flexiblare..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

johnh1

#5 » 07:07:33, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativ 1 borde även funka bra med glidande ströbädd. har haft det själv åt mjölkkor funkade bra, lite enklare vid ombyggnad då man inte behöver ändra nivåerna så mycket.
johnh1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:51:51, 02-05-2013
Ort: västernorrland
Maskintyp: Traktor

mönnerumsgård

#6 » 09:34:22, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad för djur är det kvigor,stut eller tjurar .vad har du utanför porten? kan man inte ha skrapgång+foderbord ute och ha två liggbåsrader inne har det där jag jobbar skulle ha byggt så hemma men lagårdsplan lutar ner mot lagårn så det blev liggbås skrapgång foderbord mer fick inte plats i 9mbräd invändigt mått /Magnus
mönnerumsgård
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:45, 15-12-2012
Ort: Vikbolandet
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 400
Volvo bm 810
MF 5445
FMG678
Bobcat
Volvo bilar 7st
Hanix 36
June väghyvel

PeterR

#7 » 11:18:05, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

3 meter skrapgång. Är inte det lite i minsta laget? Tänk Dig att alla djuren stormar foderbordet vid utfodring, och det finns inte mycket utrymme bakom de djur som redan funnit sin plats. Generellt sett är gångar onödigt smala här i Sverige då man ofta använder sig av minimimått. Personligen skulle jag nog valt att hålla mig till minimimått för ströbäddarna istället. Var inte rädd att planera för en upprullare då de mer eller mindre kastas efter Dig numera...
Går det att planera för portar mitt för ströbäddarna? Det kan kanske bli lite knöligt att gödsla ut annars. 3.8 meter är ett mindre problem för djuren än för Dig som maskinist....
/Peter R

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

JagArJag (trådstartaren)

#8 » 12:05:36, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era synpunkter.
Jag försöker besvara alla era funderingar i ett inlägg, hojta till om jag glömt något.

Djuren blir förmodligen mjölkrastjurar som blir stutar när dom kommer till mig. Så det är från dom är avvanda till dom ska slaktas vid strax över 2 års ålder när dom förhoppningsvis har kommit upp i över 600kg levande vikt.
Det blir i stort sett bara grovfoder + mineraler. Övrigt foder kostar för mycket. Ev helsädesensilage som insådd vid plöjning för att förnya vallen.

Utanför porten är det en grusplan längs halva ladugården och asfaltsplan längs den andra halvan. På framsidan är det i stort sett i samma nivå som ladugårdsgolvet.
På baksidan (där dyngestan är) är det en nivåskillnad på ca 7dm för tillfället.
På kortsidorna är det därmed lutande mark från framsidan ner till baksidan.

3 meters skrapgång har jag sett på många ställen och ingen har upplevt det som ett problem. En sak som nog underlättar är för att det ska vara fri tillgång på grovfoder, därmed borde det inte bli samma rusning som om man utfodrar ett par gånger per dygn som i långbås t.ex. Skrapgång 3 meter + klövpall 0,5m + att när dom äter har dom huvudet ut genom pinnfronterna och därmed är det runt 1,5m fri passage bakom dom ätande största djuren, där deras kompisar kan gå om dom vill.
Men jag håller med om att det inte vore någon nackdel att ha bredare skrapgång, men utrymmet som det är tyvärr, dom byggde smalare ladugårdar förr i tiden tyvärr.

Inköp av rälshängd upprullade är inte huvudorsaken till att jag är tveksam till en sån mot att ställa dit balar på foderbrodet direkt med traktorn. Det är mer att 27 meter IPE120 balk som räls + elsladdens räls + ställningen för rälsen kostar + att det tar mer tid att lägga i en rulle i upprullaren och därefter gå och rulla upp den längs hela foderbordet, istället för att bara ställa dit några rullar.
Men jag vet inte, det kanske är mest att det känns som mer jobb? Det kanske är lika lätt eller tom går snabbare eftersom en rulle kan spridas ut på foderbordet istället för att man ska hålla på att ruska på en bal så den kan ätas av flera djur samtidigt. 1 eller 2 balar kanske räcker per utfodringstillfälle och då får alla djuren mat av det. Ska jag ställa ut rullar behöver det ut flera rullar samtidigt.
Någon som har erfarenhet av båda alternativen?

Jo 3,8m för att gödsla ut är också något jag funderar på att komma in och svänga runt där innebär massa trixande för varje klo man åker in och tar.
Jag tänker att jag måste öppna upp för en port på ena kortsidan så jag bara kan köra rakt in längs hela djupströbädden, sen det sista som är direkt vid sidan om djupströbädden mot hörnet vid långsidan får jag ta genom att jag backar in och sen kör mot hörnet och tar det.
Den högra halvan av ladugården är nu fähus och har murade väggar, vore trevligt att inte behöva öppna upp väggen där för en port. Men det är inget annat som stoppar att man öppnar upp tre portar på långsidan egentligen. Men som sagt, en på kortsidan känns som det enklaste för att gödsla ut.
Borde inte det fungera?

Att ha foderbord utanför har ju nackdelen att jag då måste öppna upp hela långsidan. Självklart fullt möjligt men kräver en hel del jobb och planerande för att inte huset ska ligga platt en gång när det blåser lite extra. Både för att trycket från väggen ovanför öppningen + taket måste kunna hanteras, och även för att det kan blåsa in väldigt mycket genom öppningen vid foderbordet, och den blåsten behöver ta vägen nånstans inne i ladugården, kanske vill lyfta taket?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#9 » 12:10:08, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

johnh1 skrev:Alternativ 1 borde även funka bra med glidande ströbädd. har haft det själv åt mjölkkor funkade bra, lite enklare vid ombyggnad då man inte behöver ändra nivåerna så mycket.


Glidströbädd låter intressant, det lilla man hört om den. dvs man fyller på halm på ena långsidan (baksidan), och sen ramlar det automatiskt ut på skrapgången där den försvinner ut på dyngestan.
Men dom få bilder jag sett på glidströbädd verkar visa djur som är skitigare mot djupströbädd, är det tillfälligheter tror du eller kan det vara så?

Det är svårt att hitta någon information om glidströbädd när man söker på nätet tyvärr, du får gärna beskriva mer om hur det ser/såg ut hos dig.
Vilket lutning har du på golvet? Vilka mått var det (bredd och längd)
Upptäckte du några problem?
Var det svårt att få ströbädden att börja brinna och/eller glida neråt?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

johnh1

#10 » 13:37:40, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

byggnaden är 10x25 med 5 meter bred bädd, 3 meter skrapgång utan kant mot ströbädden så man kunde ta lite av ströbäddskanten när man skrapa.
golvlutningen är 10%.
de problem vi hade var att få upp halmen på bädden, inte anpassat för att komma längs långsidan utifrån så fick rulla upp balen.
bädden gled bra för oss men bredare bädd är nog inte att rekommendera, men vi hade tunga djur så hur det fungerar med ungdjur vet jag ej då vi bara hade vanlig ströbädd åt dom.
johnh1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:51:51, 02-05-2013
Ort: västernorrland
Maskintyp: Traktor

johnh1

#11 » 13:40:20, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

hade inga problem med skitiga djur, dom var väldigt rena. men ströade hela bädden. halmförbrukningen stämde med det vi hittade på nätet.
johnh1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:51:51, 02-05-2013
Ort: västernorrland
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#12 » 17:25:13, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

johnh1 skrev:byggnaden är 10x25 med 5 meter bred bädd, 3 meter skrapgång utan kant mot ströbädden så man kunde ta lite av ströbäddskanten när man skrapa.
golvlutningen är 10%.
de problem vi hade var att få upp halmen på bädden, inte anpassat för att komma längs långsidan utifrån så fick rulla upp balen.
bädden gled bra för oss men bredare bädd är nog inte att rekommendera, men vi hade tunga djur så hur det fungerar med ungdjur vet jag ej då vi bara hade vanlig ströbädd åt dom.

10% hur många cm per meter blir det?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

mordellio

#13 » 18:35:30, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

10cm/meter
mordellio
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:34, 08-10-2005
Ort: Jämtland

JagArJag (trådstartaren)

#14 » 21:44:10, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mm det var ett av dom främsta fördelarna med alternativet med två skrapgångar är att man kan utfodra med traktor lätt.
Utgödsling är ett större problem där, då måste jag öppna upp två portar, en på varje sida om foderbordet (till varje djupströbädd)
Den högra sidan har som sagt murade väggar så där hade man gärna haft väggarna hela fortsättningsvis också.
Har ni några tips på hur man kan köra in via foderbordet och komma till djupströbädden på ett vättigt sätt?
Foderbordet gör man ju vanligtvis ca 15cm högre än klövpallen, och klövpallen 50cm bred och 15cm högre än skrapgången så där har man 30cm höjdskillnad från foderbordet ner till skrapgången.
Sen mellan skrapgången och djupströbädden är det en avgränsning som verkar bli 40cm hög och 30-40cm bred. Den fungerar som gräns att skrapa skrapgången mot för skraputgödslingen, men även för att hålla djupströbädden på plats och när djupströbädden blir högre framåt våren så blir den avgränsningen även ett trappsteg ner för djuren så dom kommer till skrapgången.
Har vart på besök på två gårdar som har det systemet, dvs skrapgång och djupströbädd på samma nivå men med en avgränsning mellan. Lättare och smidigare att gjuta än trappor med nivåskillnader. Avgränsningen är t.ex. skalblock som man gjuter och armerar fast när plattan är gjuten.

Att bygga ett löstagbart foderbord som håller att köra traktor på är inte det lättaste(om man vill slippa den höjdskillnaden). Massa 3-tumsplankor liggande på någon kraftig konstruktion av rejäla balkar kan gå, men med tiden lär det träet må dåligt av last av traktorn och framförallt snö, regn, dreglande djur osv som med tiden gör det mesta sämre.
Har man då en löstagbar avgränsning också, t.ex. i form av 3 meters betongbalkar, så får man platt golv där när man kört bort dom sakerna, då kan man lätt gödsla ut.

Att göra en "bro" som ligger mellan foderbordet och avgränsningen går men det blir mer trixane när man ska in och ut vid utgödsling, och det är fortfarande en 40cm höjdskillnad ner från bron till djupströbädden då.

Ang att strö halm där så har jag två funderingar, varav ett kanske blir mer meck än man önskar.
Alternativ 1.
Det mest problemfria blir nog en balrivare att koppla bakpå traktorn, som får blåsa in halm genom ett par öppningar i väggen. Det finns redan öppningar som nog går att använda för det ändamålet i form av 1,5-2m breda portar, tyvärr alldeles för små och framförallt låga för att kora in traktor via, men att blåsa halm funkar förhoppningsvis

Alternativ 2
Att man blåser ut med hjälp av höfördelare (hänger redan en sån över halva ladugården), den matas via en hökanon som får halm genom att en stationär balupprullare lägger ner den upprullade halmen direkt vid fläktens intag. Har sett att det fungerar för hö, men bara en kort stund, vet inte hur det fungerar i längden. Vet hur det är när man tömmer av 25 hölass i hökannonen, då är det lätt att det blir en stor "sudd" med hö som självlastarvagnen packat ihop lite för bra, och då låser det sig. Händer det under kvällarna i januari/februari kan man nog hålla sig för skratt :)

Tankar?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#15 » 21:46:32, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glidströbädd verkar ha fördelar, men det är synd att det inte går att få fram så mycke information om det, vilka djustorlekar det funkar för t.ex.? alla eller bara större? Vilka lutningar som är lämpliga för olika storlekar osv?
Man blir lite orolig att det inte fungerar problemfritt eftersom det finns så lite att läsa om det?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se