Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Är det bäst att ge kross eller helsädsensilage?

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som har med djuren att göra här

JagArJag (trådstartaren)

#16 » 23:41:45, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket till alla som förklarar, det är därför forum finns, för att lära sig och inte behöva göra massa onödiga misstag :)
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



PeterR

#17 » 23:58:38, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående smakligheten på helsädesensilage är det nog inga problem om man håller sig till det gamla vanliga: hacka, packa, täck. Fullt med knivar i pressen och gärna 8 lager plast eller mer. Sen gäller det att hantera balarna med stor varsamhet! Men, som någon påpekade blir det "bättre" med korn än havre. Vete är ännu lite "sämre". Sanningen är nog den att korna föredrar kärna framför halm. Både havre och vete har ju mer av den varan.
Visserligen odlar jag inte för nöt, men väl vilda djur, vilka är ännu kinkigare med smakligheten. Jag föredrar ändå havre för sin högre tiaminhalt, tillsammans med ärtor, men känner flera som hellre väljer korn för att minska spillet.

Tips: korn (eller havre) samodlas med ärtor (eller bönor) för att öka proteinhalten och smakligheten, samtidigt har man lite gratis kväve. Skördas då spannmålen är i mjölkmognad. Förtorka minimalt för att säkerställa luftfria balar.
Lycka till!
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

JagArJag (trådstartaren)

#18 » 00:05:54, 13-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Angående smakligheten på helsädesensilage är det nog inga problem om man håller sig till det gamla vanliga: hacka, packa, täck. Fullt med knivar i pressen och gärna 8 lager plast eller mer. Sen gäller det att hantera balarna med stor varsamhet! Men, som någon påpekade blir det "bättre" med korn än havre. Vete är ännu lite "sämre". Sanningen är nog den att korna föredrar kärna framför halm. Både havre och vete har ju mer av den varan.
Visserligen odlar jag inte för nöt, men väl vilda djur, vilka är ännu kinkigare med smakligheten. Jag föredrar ändå havre för sin högre tiaminhalt, tillsammans med ärtor, men känner flera som hellre väljer korn för att minska spillet.

Tips: korn (eller havre) samodlas med ärtor (eller bönor) för att öka proteinhalten och smakligheten, samtidigt har man lite gratis kväve. Skördas då spannmålen är i mjölkmognad. Förtorka minimalt för att säkerställa luftfria balar.
Lycka till!
/Peter R


"hacka packa täck" låter mer för plansilos? För min del blir det rullar som gäller men man får hoppas att dom har många knivar i :) Att det ska vara många varv får man säkerställa innan man väljer vem som pressar och plastar, annars blir det jobbigt om man upptäcker att det mesta av skörden möglat.

Om man sår med ärtor eller bönor (du menar åkerböna gissar jag?), har man 50/50 av fröna i samma binge eller hur mycket av varje? Eller lägger du en sort i varje låda på såmaskinen? Om det ni har någon skillnad? Lättare att få båda sorterna av frön att hamna mer jämt i och för sig.
Skördar man allting som om det vore vall? dvs vanlig slåtterkross, vänder, strängläggare och press? eller behöver man någonting annat för att det ska bli bra?

Hur mycket vänder du? bara en gång, eller inte alls? Man vill gärna slippa få frysta balar på vintern så lite torrt vore trevligt...

Och hur är det med sådd av åkerböna och ärtor? Ska det längre ner eller inte? Några jag frågat om åkerböna och sagt ca 5cm djupare, men vet inte om dom var experter eller ej?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

PeterR

#19 » 01:26:37, 13-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hacka, packa, täck gäller ALLTID. Skillnaden är att det är lättare att få till när man pressar balar förutsatt att det är mycket knivar i pressen. Angående antal lager plast kan man väl be entrepenören, oavsett vem, att plasta lite extra?
Har mycket begränsad erfarenhet av bönor (japp, åkerböna), men jag brukar blanda havre och ärtor 50/50 (vikt, inte volym). Sår sedan 300kg/ha i ett svep. Såmaskinen kräver lite annan justering än de separata grödorna, men, luckor som för ärtor och sedan är det bara att göra vridprov tills man hamnar rätt. Jo, det är rätt att stora fröer skall ned djupare, men då får man gå den gyllene medelvägen... 5-7 cm funkar för mig. Var lite mer petig tidigare och sådde grödorna var för sig, men upplever att det funkar bättre att "samså", sannolikt för att man annars lyfter fröna från den tidigare sådda grödan.
Skörda som vall, men det gör inget att ställa ifrån krossen lite för att säkerställa att alla frön/baljor blir kvar. Rotorslåtter är nog idealiskt? Ingen förtorkning, dvs. ingen vändning. Slå och pressa/plasta i princip i ett svep. Kommer tillbaka till HPT: packa; svårare att packa torrt material. Dessutom är spannmål i mjölkmognad torrare än gräsvallar. Jag upplever inga frysningsproblem.

Notera att jag inte är någon expert, men jag delar med mig av vad jag "vet" (eller är det tycker?)
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

busholle

#20 » 09:24:26, 13-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:
busholle skrev:Jag har tröska själv mest för att det är roligt det hade varit billigare att leja.
Lej tröskning. Jag har en kollega som kör med ensilerad spannmål i gastät tank och de är nöjda med det till sina dikor och ungdjur, det kan vara ett billigt sätt att förvara spannmålen utan dyr torkning. Det ska finnas fördelar med smakligheten hos ensilerad spannmål har jag läst så det kan vara ett bra alternativ.
Det har sina fördelar med egen spannmål, jag upplever att det är lättare att få fason på gamla vallar om jag kör spannmål två år i rad, du har fler möjligheter att plöja ner ströbädd, du får egen halm och egen spannmål kan vara väl så konkurrenskraftig prismässigt.


Även om man vill leja så blir det ju lättare om det finns någon i närheten som har tröska.
Nu finns bara en vad jag vet, och för dom små arealerna det handlar om hos mig (ca 1 hektar per år gissar jag) så lär det kosta multum att få hit någon från länge avstånd.
Vad kostar det att få något tröskat förresten? Lär väl skilja mellan olika förare men kan man få någon vägledning? per hektar, eller per kg eller timme? eller vad kan det vara? och framkörningsavgift kanske?

För små arealer är det nog timkörning som gäller, försök få kontakt med jordbrukare i närheten du kommer nog bli förvånad över hur många tröskor det finns i bygden. Är det inga grannar som odlar spannmål till tröskning?


JagArJag skrev:Gastät tank, varför då? om det är ensilerat så kan det väll ligga öppet? trodde jag iaf, har sett så på ett ställe och djuren mår bra där när dom ätit det.
Eller dom häller på någon syra via munstycke i skruven som skruvar in spannmålen, vet inte om det kallas ensilering eller har det något annat namn?
Hur ensilerar man annars? Pressar ihop det i lufttätt utrymme? Låter som att det krävs dyra saker för det :(

Det du syftar på är syrning av spannmål det görs med doserare i skruv, propionsyra är vanligt och den kan lagras öppet dock helst inte på betonggolv då syran kan gå illa åt golvet.
Det jag menar är att köra in otorkad spannmål i en gastät silo http://www.furab.se/product-items/gastat-lagring/
Ytterligare en variant är krossensilering i tub vilket det står en del om här http://www.farmit.net/sites/default/files/role_13/Kemira_Murskeviljaesite__SWE_net.pdf

JagArJag skrev:Hur menar du att du får bättre fason på gamla vallar? Bättre skörd på vallen efter två år med spannmål mot 2 år med något annat? Eller menar du mot att bara så vall direkt efter plöjning?

De vallarna jag tagit över har legat både 20 och 40 år så de har behövt både två och tre år med spannmål innan torvorna är nedbrutna tillräckligt för att kunna så in en jämn vall. Sedan upplever jag att spannmålen lyfter jorden och gör den mer lättbrukad.

JagArJag skrev:Hur får man bättre möjligheter att plöja ner ströbädd med spannmål? Måste väl vara antalet år man plöjer som styr det? inte vad man sår?

Jo det är helt riktigt, har man kortare liggtid på vallarna så får man samma resultat.

JagArJag skrev:Ber om ursäkt om formuleringen antyder att jag är negativ till det du skriver. Det är absolut inte så, jag vill bara lära mig mer om hur/varför så därför frågar jag. Jag är öppen för allt men vill gärna veta lite mer :)
Det har jag förstått sedan tidigare, påståenden behöver ofta ifrågasättas och förtydligas.

JagArJag skrev:Ungefär hur många kg spannmål får man per hektar om man inte tokgödslar utan håller sig till gödsel från skrapgång och djupströbädd?
Och hur många kg halm får man?
Det lär vara olika för olika sädessorter förstår jag.

När det gäller halm så säger tumregeln att det blir lika mycket halm som kärna.
Om du inte tänker vara ekologisk så ska du inte snåla med gödningen. Du har samma kostnader för jordbearbetning och skörd oavsett avkastning vilket innebär att du får billigare foder om du skördar samma mängd foder på en mindre areal. Om du då har för mycket areal så är det bättre att ha en kvävefixerande träda än att köra mer för samma mängd foder.
Men en rimlig avkastning i Småland borde vara 2,5-5 ton/ha havre eller korn. Kollegan jag nämnde innan skördade dock 8 ton rågvete härom året men det får anses som extremt i Småland.


JagArJag skrev:Finns det fördel att så olika sädessorter beroende på om man öppnar första året eller plöjer och sår insådd andra året? Eller kan man alltid så den sort som ger mest energi för djuren?

På vallbrott fungerar havre bättre än korn enligt min erfarenhet. Havre är i allmänhet inte så kräsen gällande dränering, kalkningstatus och bruk. Nackdelen är om du har gott om älg så finns risken att det inte blir så mycket kvar att tröska. Rågvete är en mycket bra höstgröda till nöt med bra förmåga till avkastning det har dock inte varit läge för höstgrödor för mig på 10 år.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

JagArJag (trådstartaren)

#21 » 20:32:28, 13-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle:
Tack för dina svar.
Jag får ta en vända till och fråga om tröska, men dom flesta här sår vall direkt eller tar helsädesensilage.

Är det någon nackdel med styrning av spannmål? Förutom att det stinker rejält i den byggnaden när man gör det?
Styrning och torkning låter som dom två alternativen som är smidigast vid mindre skala och för att hålla kostnaderna nere.
Ska man lägga in det i t.ex. en gastät behållare så lär det väl packas hårt? Så att bara hälla ner det i en behållare fungerar inte låter det som. Svårt att få bort luften då.

Vet ett ställe där dom torkade ena grödan och lät den andra ligga i ett annat förråd. Det var havre och korn som odlades och jag vet inte vilken som torkades och vilken som var torr nog. Men enligt uppgift så var den ena grödan så torr så man inte behövde torka den.
Vet inte om den ena av dom är torra vid skörd så det inte behövs, eller om det var mer skördetid som styrde torrheten?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

busholle

#22 » 22:02:19, 13-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla lite mer på gastät lagring, det stod endel om det i länken till Furab det kräver ingen packning bara en silo i någorlunda rätt storlek. För dina behov tror jag inte du kan komma billigare undan än en begagnad glasfibersilo en sådan här t.ex http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/ ... aid=116448 rymmer skörden från ett hektar, inga torkkostnader, kräver ingen plats under tak. Det du behöver är en fläkt eller skruv att fylla med, hur man löser tätheten i inloppet vet jag inte men det kan inte vara olösligt. Byggde själv en planbottentork 2011-2012 och det landade inte under 25000 i material och massor med arbete för en 30 tons tork. Summan inkluderar inte utrustning för fyllning och tömning och den byggdes i en befintlig byggnad. Sedan ska du tänka på logistiken och fördelen med att ha spannmålen i direkt anslutning till stallet.
Anledningen till att jag byggde tork är att jag säljer spannmålen men om jag bara skulle ha för eget behov så skulle jag räknat på olika alternativ med otorkad spannmål.
Det jag inte gillar med syra är hanteringen och farorna med det, sedan går det illa åt utrustningen av syran.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

johaniskogen

#23 » 22:10:52, 13-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska föda upp lätta raser till slakt, rekommenderar jag dig och skippa kraftfoder helt, dom sätter fettet på fel ställen och du får sämre klassning. Ett bra grovfoder är a och o

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

JagArJag (trådstartaren)

#24 » 23:32:54, 13-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Busholle: ok jag får läsa noggrannare, sorry.
Det finns lagring med tork nu, rymms väll ca 4 kubik där, har inte riktigt mätt ännu. Gissar att det är ca 2x5 m och kanter finns för minst 0,5m högt, går att göra högre om man vill men vwt inte om torkningen funkar sämre då?
Tork via fläkt (ej värme) som blåser under spannmålsplåtar som är perforerade.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#25 » 23:34:40, 13-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Om du ska föda upp lätta raser till slakt, rekommenderar jag dig och skippa kraftfoder helt, dom sätter fettet på fel ställen och du får sämre klassning. Ett bra grovfoder är a och o


Vad föreslår du att man gör vid plöjning?
Något måste ju sås, och är det spannmål så får jorden vila eller hur man ska uttrycka sig.
Vad sår du?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#26 » 16:32:44, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kostar syran man har till spannmål och hur mycket går åt per ton?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

bonnen513

#27 » 16:39:37, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

runt 10 kr/liter, åtgång beror helt på vattenhalt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

JagArJag (trådstartaren)

#28 » 21:37:36, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:runt 10 kr/liter, åtgång beror helt på vattenhalt


Vad finns för intervaller?
1 eller 10 liter per ton?
Hur gör man enklast för att veta vattenhalten och hur mycket syra man ska ha? Att skicka på analys är ju knappast realistiskt :)
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

bonnen513

#29 » 22:39:50, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

1-50
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bert

#30 » 22:54:20, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju enklare vattenhaltsmätare wile har jag för mig en modell heter
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se