Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Frysrisk i mellanlagring för gödsel

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 09:40:27, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon som har erfarenhet av en lite mindre platta för gödsel i slutet av en skrapgång?
Hur fungerar det på vintern om det går ner till minus 20 t.ex.?
Om man inte har jättemånga djur, och därmed får massa gödsel, så borde det väll bli frysrisk där?
Men jag har sett flera sånna mindre plattor, vågar man bygga så eller kräver det att man kan tömma den plattan med skopa flera gånger per dag under vintertiden?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



busholle

#2 » 15:35:33, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon skiss, förstår inte riktigt hur du menar.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

JagArJag (trådstartaren)

#3 » 17:44:22, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en snabbskiss

Skraputgödsling på skrapgången, som flyttar gödseln till "mellanlagringsstället"

Tanken med mellanlagringen är att den finns för att det inte går att få gödseln till den riktiga gödselplattan på ett vättigt sätt, det skulle ju behövas två kulvertar för att få till det runt hörnet, alternativt tvärs under hela djupströbädden men det känns inte realistiskt att bila upp där och lita på att det inte krånglar mitt i vintern när det är både djupströbädd och djur där. Djuren går ju att flytta men djupströbädden flyttar man inte på en kvart...

Jag tänkte att mellanlagringen lutar neråt från där texten står och sen ner ca 0,5m under skrapgången.
Plattans storlek ca 4m bred (lite bredare än skrapgång+klövpall) och 4m lång (från texten mot skrapgången)
Längst upp mot marken så blir det en liten "kulle" så det inte rinner in massa vatten, grus mm som inte har där att göra.

Skopan på traktorn får agera flyttredskap för gödseln eftersom jag inte kommer på något annat sätt att flytta gödseln.

Det går visserligen att ha en rak kulvert i slutet på skrapgången (mot mjölkrummet) men då hamnar den under djupströbädden och det kommer garanterat att krångla nångång när det är fullt med halm där, och problemet kan garanterat bara lösas genom att öppna uppifrån, bara för att det ska krångla så mycket det bara går...

Bild
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

busholle

#4 » 20:08:30, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant känns det som ett rätt meningslöst arbete att flytta gödsel en gång innan lastning, du kan inte göra en platta på gaveln? Alternativet skulle vara att riva mjölkrummet och lägga kulverten i mitten på ladugården, det kan vara intressant om du vill utöka i framtiden och göra lösdrift på logen.
Har du räknat något på vilka mängder det rör sig om?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

JagArJag (trådstartaren)

#5 » 20:40:29, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag känner också att jag vill undvika ett moment med traktorn om det går att lösa på annat sätt.
En nackdel att ha kulverten i mitten är att den förmodligen alltid blir ivägen för man vill ha djupströbädd där (jag tänker också att det blir naturligt att bygga ut med fler djurplatser åt det hållet) Vill helst ha kulverten i ena kortsidan pga den anledningen.
Det finns ju redan en dyngestad så det känns onödigt att bygga en ny, även om det såklart vore smidigare att ha den där i slutet på skrapgången.
Bygger man dyngestad där skrapgången slutar så blir det nog omöjligt att köra runt ladugården dessutom.

Hur man än vänder sig så är röven bakåt...

ang mängder så skiljer det mycket beroende på vem man frågar. Men ca 2-4 kubik per djur per installningsperiod verkar det handla om.
Jag tänker mig att ha 2 grupper med 8 djur i varje där vilket då betyder ca 50 kubik, plus/minus 10 kubik.
Jag tycker det låter väldigt mycket (tanken är ju att endel ska hamna i djupströbädden) men jag har inget annat att gå på än siffrorna från miljöhusesyn's webbsite (som är samma som infon från länstyrelsen och jordbruksverket).

En sån mellanlagring i den storleken borde väll räcka en vecka med dom volymerna av gödsel, och då lite gödsel i så många dagar i minusgrader borde frysa tänker jag. Och är det väl fryst så blir det nog fast tills det blir plusgrader igen. Får man vänta länge kan det blir ont om plats där :(

Har du någon erfarenhet av gödselmängder?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

busholle

#6 » 21:18:20, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gödselmängder hänvisar jag till jordbruksverkets hemsida sök och letarunt där.
Funderade lite på alternativet att ha kulverten i mitten och jag tror att det är den bästa lösningen för framtiden. Jag skulle satsat på en linutgödsling med släde i kulverten, den klarar fastare gödsel bättre än en tryckare och har du en bana utanför så kan du få upp en bra stack innan du behöver röra den.
Har du en meterbred kulvert så kan du ha den som tillsynsgång utan att ha djupströ ovanpå.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se