Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Foderfronter för flera storlekar?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 14:53:25, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker hitta någon typ av foderfront som fungerar för olika stora djur, men jag är tveksam på om det verkligen fungerar?
Vad tror ni? Har ni sett någon som fungerar före flera storlekar?
Det finns ju t.ex. pinnfronter med olika mellanrum så man kan hitta en som passar olika stora djur, men jag menar alltså att man kan ha samma djur till samma foderfront vartefter dom växer, dvs ha ett utrymme där dom kan vara alla stallsäsongerna utan att man behöver byta foderfront?

Pinnfront eller diagonalfront med en nackbom som man höjer upp eller ner t.ex.? Kan det fungera?
Man vill ju att dom ska vara instängda så dom inte kan springa iväg när dom är små, men när dom är stora ska dom få ut huvudet så dom kan äta problemfritt också.
Med bara nackbom hade det säkert fungerat (den är ju lätt att justera höjden på), men spillet då är så stort så därför vill jag undvika det hellst.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



emil.jönsson

#2 » 22:10:27, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade byggt med enbart nackbom som man höjer.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

JagArJag (trådstartaren)

#3 » 22:20:27, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

emil.jönsson skrev:Jag hade byggt med enbart nackbom som man höjer.


Enklar såklart men det är väll stor risk för mer foderspill då, eller stämmer inte det? Jag har ingen riktig erfarenhet av det förutom att många skriver/säger att det är så.
Det beror säkert på individen/djuret också men generellt jämfört med t.ex pinnfronter så sägs det att det är så.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

MekJan

#4 » 22:25:16, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eventuellt satsa på utbytbara fronter, borde inte vara något problem att få tag begagnade inredningar när dom flesta lägger ner finns nästan inget sämre än växande djur i fel fodergrindar. Skitiga djur, fodertjuvar eller hittas på fel ställe en morgon när man absolut inte har tid ! :vissla:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

emil.jönsson

#5 » 22:35:32, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en kant imellan box och foderbord så blir det ungefär lika mycket spill som med vanliga fodergrindar.
Bild
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

JagArJag (trådstartaren)

#6 » 22:38:09, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Eventuellt satsa på utbytbara fronter, borde inte vara något problem att få tag begagnade inredningar när dom flesta lägger ner finns nästan inget sämre än växande djur i fel fodergrindar. Skitiga djur, fodertjuvar eller hittas på fel ställe en morgon när man absolut inte har tid ! :vissla:


Jo kan man få tag på för en vättig peng så är det nog inte mycket mer jobb att byta allting mot att justera div rör här och där.
Men nypriset är inte jätteroligt om man ska ha tre storlekar ståendes...
Men kan man hitta någon som desperat behöver sälja, och råkar ha i dom längderna som jag behöver så kan det ju vara ett alternativ.

Vilken foderfront föredrar du? Och har du dålig erfarenhet av någon?

Jo när man inte har tid så händer det...
Jag ska ju dessutom ha foderbordet "ute i det fria" så kommer dom dit så kommer dom överallt sen, dvs jag vill hellst ha både hängslen och livrem så jag vet att dom stannar där dom ska stanna.
Senast redigerad av JagArJag 22:41:38, 31-07-2015, redigerad totalt 1 gång.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#7 » 22:40:48, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

emil.jönsson skrev:Med en kant imellan box och foderbord så blir det ungefär lika mycket spill som med vanliga fodergrindar.
Bild


Jo en kant där bör man ju ha.
Ok jo det vore ju bra om det fungerade. Jag trodde grejen var att med nackbom så kan dom dra huvudet rakt bakåt, med diagonalfront/låsbar front/pinnfront så måste dom lyfta upp huvudet och ev vrida lite på det, så då står dom hellre kvar och äter än att köra in och ut huvudet hela tiden.

Då är det bara nackdelen att ranglåga djur kan lättare bli undanskuffade om man har bom istället för något där pinnar står uppåt och hindrar ranghöga djur från att lätta gå i sidan. Men det är väl svårt att få allt man vill :)
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

MekJan

#8 » 22:41:34, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir problem med dom minsta djuren med nackbom, sortera några gånger så kanske det funkar annars är det någon som slinker igen eller blir utanför !
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

MekJan

#9 » 22:46:53, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lagom roligt att såga lös en halvstor tjur ur en front någonstans mellan 02.00 och 06.30 så lagom fronter är guld värda !
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

JagArJag (trådstartaren)

#10 » 07:12:41, 01-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Blir problem med dom minsta djuren med nackbom, sortera några gånger så kanske det funkar annars är det någon som slinker igen eller blir utanför !


Har du några åsikter om pinnfront, diagonalfront eller låsbar front?
Det är väll dom tre alternativen som finns?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se