Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Älgjakten 2015...

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som har med djuren att göra här

63an (trådstartaren)

#31 » 11:04:06, 10-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro det, men annars mellan jaktlagen så låter man de som har marken ta djuret eller (lag på de ) de säjer nästa ggn har vi otur så ta djuret! Kanske nämnt förut om gamla lagen med 100 meters regel? Min granne i Uppland var blodtörstig men sköt dåligt +hade egen mark. Nu sköt han på en älgko som hasade sej in på grannmarken så han smög efter å förstod att låg den kvar var det hans, som följer ålar han upp bakom å skär av hälsenorna å väntade ut henne! När han själv berättade så lyste ögonen som på en 10-åring! De är nått fel med sådana personer å han var mångmiljonär dessutom! Konstig person när jag ordnade asfaltering som anslöt till hans tomt så skulle han INTE vara med! När allt var klart så sa han att han hade INTE fått nån asfalt :lmao: Sen hälsade jag inte på honom mera för ingen hade krävt nånting av honom! Åren gick å innan jag flyttar så ringer det på dörren å gubbfan står på bron när frugan öppnar å lämnar ett kuvert å säjer: Det blev kanske lite fel om vägen! Mors, Alla körde hela tiden +han själv på vår infart innefattar hemhjälpen barnen osv. Så ska man göra för att åka snålskjuts på grannarna, sen lyckades barnen sätta sprätt på hela hans förmögenhet på nolltime! :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



BGullb

#32 » 14:20:35, 10-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Aaa, det är i frysen man ska ha kapitalet :grin:

Tråkigt, när det inte fungerar för alla.

En fråga, om en älg kommer haltandes in på vår tomt och dör på kökstrappan, är det min älg då?

Där är lite ???-tecken kring detta.
Jag tror (obs TROR) att under tiden som det är jakttid på älgen så tillfaller det den jakträttsinnehavare där den kom gående ifrån, OM de har tilldelning kvar för det aktuella djuret.
Utanför jakttid kan du kanske få djuret.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

63an (trådstartaren)

#33 » 14:35:18, 10-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt jaktlagen icke! Nolltolerans vid gränsen.. Att olika lag låter de som är ute ta rätt på djuret har andra orsaker som att grannsämjan är värd mera för nästa ggn. är det vi som råkar ut! Tillåmed att skogsarrenderararna gör samma sak! De är ju ett himla göra att åka ut å ta reda på ett stort djur så jag tycker de är rationella i tankegången! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an (trådstartaren)

#34 » 14:38:20, 10-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu inte sommarstugeområdet eller vadå är med i jaktområdet enl. nån paragraf (mitt förbehåll om detta ) :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an (trådstartaren)

#35 » 19:11:36, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en snygg räv utanför just nu, klassiska tricket med vissla in den å efter några minuter så pratar jag med låg röst å han står på bron å bara kollar på mej! Får satsa på ett kexpaket att bjuda på för han kommer igen :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Grisen

#36 » 21:01:23, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inget bly att bjuda på?
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

63an (trådstartaren)

#37 » 21:13:34, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du bara visste! Har väl 60 kilo ammo i en särskild väska med olika cal. så skulle jag få för mej att kriga såå! Jag är inte sådan att jag måste sparka katter osv. jag tycker det är kul när man lira med vilda djur...ex.vis så satt jag å läste kvällstidning å hade färska vienerbröd ute, talgoxarna hade ungar som bara tjoade om mat å tror du inte att en fågel sätter sej på handen å tog en skaplig bit å iväg till holken å matade...Sånt är kul, matar in småfågel nu å entitorna sitter på fröburken när jag ska skruva loss men såklart jag pratar ju med dem på deras språk :mrgreen: Däremot på jakt ges ingen pardon! :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

fretchi

#38 » 22:38:52, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick skjuta en tjur på lock i alla fall, åt kompisen och hans jaktlag. Såg inte lovande ut först men sedan kom den som ett skott. På ca 40 meter hade jag inte nerver kvar att släppa den närmre. Blev ett lyckat skott. Väldigt lite köttförstöring, så de var ganska nöjda med mitt gästspel :)

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

BGullb

#39 » 23:16:45, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I morgon börjar älgjakten i de södra delarna an Svea rike.
I kväll har jaktlaget samlats för genomgång av jaktregler och tilldelning.
Därefter har några som bor hos mig haft vår traditionella måltid med en massa jakthistorier och skitsnack. Ett par öl och en nubbe slank ner till maten.
I morgon är vi på pass vid 06,30 och spanar efter skogens konung.

Skitjakt på er alla som har sin första älgaktsdag i morgon, för detta året.
Kan ske är det några som deltar för första gången, välkomna i gemenskapen kring jakten.
Tänk på att det viktigaste är inte att få skjuta och träffa ett djur utan det är att få träffa sina vänner!?!?!?!? :razz:
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se