Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Highland Cattle vs Fjällko utegångsdjur

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Eucharn (trådstartaren)

#1 » 01:43:51, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nyss övertagit svärfars hemman, 80ha med cirka 4ha vall som regelbundet betats varje sommar och 4ha åkermark, möjlighet att 'arrendera' (gratis i princip) runt 18ha åkermark som har legat i träda i 10-15 år finns också. Har mest blandskog där det nu växer något, så en viss del skogsbete kommer nog att ingå. Äger redan några havremopeder på lösdrift som vi nu tänkt skulle få sällskap av några kossor (i grannhagen), och där är vi lite okunniga både jag och min bättre hälft. Känner några hobbybönder och dessa har SKB, de utövar även lite ko-handel :vissla: med varandra för att undvika inavel osv. och vi har fått erbjudande att ingå i den innersta kretsen, men hur funkar fjällisar som utegångsdjur? De bekanta jag har påstår att nog kanske det skulle funka, men de vet inte eftersom de inte prövat det...

Förra veckan noterade jag -37.8 på termometern, även om islänningarna i hagen verkade skita i det så tycker jag att det är jävligt kallt. Kikar man på pälsen hos de skotska kossorna så ser de väl ut att kunna klara av det, men hittar inte riktig någon info om lösdrift/utegångsdjur annat är det jag nu citerar från Jordbruksverket hemsida:

"Om du vill hålla dina nötkreatur ute mer än tolv timmar under den kalla årstiden, då det inte sker någon betestillväxt, måste djuren vara lämpade för detta. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga."

Måste säga att det inte gjorde mig mycket klokare. Sökte vidare och hittade en paragraf i Djurskyddsföreskrifterna:

"27 § Endast djurslag och raser som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur. En ytterligare förutsättning är att de yttre förhållandena såsom terräng och markbeskaffenhet är lämpliga för djurslaget och rasen."

:help:

Det jag går bet på är att hitta någon som helst information om hur nötkreatur av olika raser klarar av kyla och vilka som anses lämpade för utevistelse?

Har möjlighet till att stalla dem, men vill helst undvika detta då djur som springer fritt hela livet helt enkelt smakar bättre - jämför bara grillad älgfilé med skrålvälling kokt på uttjänt burhöna så förstår ni vad jag menar :cool:

Siktar främst på HC eller SKB då de tydligen ställer lägst krav på både bete och foder, inte äter kopiösa mängder och inte behöver förlösas med kejsarsnitt varje gång de fått komma till. Har inte tänkt starta upp någon jättelik köttproduktion, utan bara 2 kor och en tjur för att ha möjlighet att smörja kråset på avkastningen varje vinter, ren hobbyverksamhet alltså. Att det kommer att kosta mera per kg än importerad biff ger jag blanka fan i, det får jag väl spara in på att börja tillverka egen sprit (eget snus gör jag redan). Marken och åkern har lyckats föda 4 kor + kalvar (SKB) då man verkligen var beroende av att ha egna kreatur så i min alldeles egen lilla verklighet så tycker jag att det borde gå eftersom vi fläskar till med att arrendera upp 18ha till.
Redan som barn var jag en liten gosse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452



Michael Meier

#2 » 08:30:34, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan du kopiere hobbyböndernas djurhållning? är inspektörerna i ett bestämt område vana vid en viss ras, hållning och stängselskick bruk de gå lättare å få till en ny.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Eucharn (trådstartaren)

#3 » 17:03:29, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:kan du kopiere hobbyböndernas djurhållning? är inspektörerna i ett bestämt område vana vid en viss ras, hållning och stängselskick bruk de gå lättare å få till en ny.


Det är väl det som är kruxet.. Har inte samma möjligheter som de har, alla tre är i besittning av stora, nedlagda mjölkgårdar och har således lite bättre ställt på lokal-fronten än vad vi har. Ladugården vi har är sparsmakat inredd, uppförd i rundtimmer på 30-talet av min hustrus farfar (som fö fick kungligt diplom för sitt slit med att upparbeta nybygget..) och de hade inte riktigt samma standard då som nu. Tänkte satsa på utegångsdjur med ligghall - tre väggar och ett tak - och endast inreda en del av befintlig ladugård som sjukboxar. Pållarna vi har nu går ute 365 dagar om året med tillgång till en ligghall som de inte alls använder, de söker sig hellre in i skogen än går under tak, och enda gången de står varmt är när hovslagaren kommer på besök, han gnäller så om att han fryser om fingrarna annars. Jämför man sedan vinterpälsen på våra islänningar med de som står i ett stall nattetid så kan man inte tro att det är samma ras. Fy fanken vad de blir lurviga, man ser inte ens att de har öron.

Det blir alltså mest troligt håriga kossor som får bo ute hela året, med fri tillgång till grovfoder och vatten under kalla perioder samt två sjukboxar som går att värma upp. Vinterhägnet kommer att anpassas så att fördelningen blir ca 50/50 mellan öppen mark och skog, med 1.80 högt stängsel. Har tänkt kontakta berörda myndigheter före jag börjar planera hur och var hägnet ska vara innan jag börjar klappa ner stolpar. Som sagt blir det kanske tre vuxna och två ungdjur som maxbesättning, men känner sådär spontant att man nog ska bygga lite större än vad man klarar sig på rent regelmässigt.
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

Michael Meier

#4 » 08:11:40, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog så roligt när de har fått in kåda i vnterpälsen :( helst i början av november)

Viktiga hållpunkter, du hare säkert bra koll ändå...

Inte för långt att gå till dricksvatten, dike är inte godkänt längre har ja fått för mei.
Lä, det måste bli lä någonstans, akutåtgärd funkar små halmbalar bra å stapla och binda ihop med vässad 8mm armeringsjärn.
Daglig noggrann tillsyn, gärna på "egenkontroll-lapp" form av chklista- och spara..
Vad bli det för typ av stängsel ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Eucharn (trådstartaren)

#5 » 10:57:12, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har 900 meter 1.80 viltstängsel, hade tänkt komma billigt undan genom att använda det, samt komplettera med en eller flera eltrådar på insidan av stolparna. Lä blir det inne i ligghallen samt att marken är rätt kuperad och har mycket skog i de låglänta områdena? Vattenfrågan vintertid blir nog uppvärmda kar,alternativt drickskoppar inne i ligghallen, funderar på att bygga ett system för cirkulerande varmvatten i sådana fall. Lyckligtvis nästan bara lövträd där jag har tänkt ha vinterhagen :)
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

Ymer138

#6 » 12:07:49, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste man inte ha tillstånd för viltstängsel för att de strävar emot allemansrätten?
Ymer138
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:59, 28-03-2020
Sverige

busholle

#7 » 12:32:07, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ymer134 skrev:Måste man inte ha tillstånd för viltstängsel för att de strävar emot allemansrätten?


Har för mig att det är så konstigt att man behöver tillstånd för vilthägn men inte för tamdjur bakom 1,8m höga stängsel.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

busholle

#8 » 12:36:47, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eucharn skrev:Har 900 meter 1.80 viltstängsel, hade tänkt komma billigt undan genom att använda det, samt komplettera med en eller flera eltrådar på insidan av stolparna. Lä blir det inne i ligghallen samt att marken är rätt kuperad och har mycket skog i de låglänta områdena? Vattenfrågan vintertid blir nog uppvärmda kar,alternativt drickskoppar inne i ligghallen, funderar på att bygga ett system för cirkulerande varmvatten i sådana fall. Lyckligtvis nästan bara lövträd där jag har tänkt ha vinterhagen :)



Fundera en gång till angående viltstängslet, det är ett evigt slit att sätta upp speciellt när alternativet är två eltrådar.
När det gäller vatten så räcker det med elvattenkopp eventuellt förstärkt med värmekabel i ledningen. Cirkulerande varmvatten är aktuellt först när det börjar bli många koppar och en kopp räcker till minst 20 djur.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Michael Meier

#9 » 13:14:00, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är skillnad på vilthägn och viltstängsel..

Behöver man sätta upp tvåmeters nätstängsel för att skydda sina tamdjur (HC är också tamdjur) är det inte något vilthägn, inom överskådlig framtid är stängsel ok, även om det hindrar bär, svamp och sakplockare.

Om det behövs kan man sätta stege, om int annat för å slippa laga stängslet efter vandrare med avbitare, det är kanske så att man vill skydda sina djur från tvåbeningar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Eucharn (trådstartaren)

#10 » 15:13:51, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska gärna varsamt lyfta över, eller till och med hyra helikopter till de som irriterar sig på stängslet. Hur fan bor ni om ni någonsin får besök på era marker? Har flera kilometer till närmaste granne och 4 mil grusväg fram till huset.... ;)

Att det är bökigt att sätta viltstängsel är bara en myt! Har säkert dragit ut minst ett par hundra mil i mina dagar, så kan nog anses vara expert på området. Så länge det inte ligger berg i dagen är det en baggis. Sedan är vinterhagen mera tänkt som en varaktig installation,

Varför jag tänkte på cirkulerande varmvatten i vinterhägnet är för att när det nyper till och blir runt 40 minus så fryser vattenledningar mm som inte ligger på frostfritt djup snabbt utav bara fan.
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

busholle

#11 » 15:33:17, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eucharn skrev:Att det är bökigt att sätta viltstängsel är bara en myt! Har säkert dragit ut minst ett par hundra mil i mina dagar, så kan nog anses vara expert på området. Så länge det inte ligger berg i dagen är det en baggis. Sedan är vinterhagen mera tänkt som en varaktig installation,


Ok

Eucharn skrev:Varför jag tänkte på cirkulerande varmvatten i vinterhägnet är för att när det nyper till och blir runt 40 minus så fryser vattenledningar mm som inte ligger på frostfritt djup snabbt utav bara fan.


Allt fryser om det blir strömavbrott men med värmekabel kommer det igång igen, med cirkulerande varmvatten blir det varmluftspistol tills det börjar cirkulera.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Eucharn (trådstartaren)

#12 » 12:42:18, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, novis på området, och även om jag uttrycker mig lite plumpt ibland så är jag tacksam för alla tips och trix, svårt att förmedla ironi i skriven text :grin:

Har kontaktat Jordbruksverket och Kommunen, men alla tjänstemän var lediga så jag skulle få återkomma senare, har inte direkt bråttom eftersom det inte blir något jag ska pyssla med i år, förutom att försöka få igång åkermarken som legat i träda. Förutom möjligheten att ha egna kreatur så medför ju själva markägandet en massa andra fördelar. Till exempel så behövde jag inte krysta så länge för att få fram en bra anledning till varför jag behöver köpa en grävmaskin och en ny traktor :vissla:

Ska i alla fall kontakta berörda myndigheter igen och bestämma vinterhagens areal och hur och var vi ska uppföra den.
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

busholle

#13 » 12:54:13, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eucharn skrev:Som sagt, novis på området, och även om jag uttrycker mig lite plumpt ibland så är jag tacksam för alla tips och trix, svårt att förmedla ironi i skriven text :grin:

Har kontaktat Jordbruksverket och Kommunen, men alla tjänstemän var lediga så jag skulle få återkomma senare, har inte direkt bråttom eftersom det inte blir något jag ska pyssla med i år, förutom att försöka få igång åkermarken som legat i träda. Förutom möjligheten att ha egna kreatur så medför ju själva markägandet en massa andra fördelar. Till exempel så behövde jag inte krysta så länge för att få fram en bra anledning till varför jag behöver köpa en grävmaskin och en ny traktor :vissla:

Ska i alla fall kontakta berörda myndigheter igen och bestämma vinterhagens areal och hur och var vi ska uppföra den.



Stör inte myndigheterna i onödan, det enda du behöver göra är att skaffa ett produktionsplatsnummer. Hur och var du ska hägna har de inte med att göra.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

daisel

#14 » 21:40:56, 21-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt sant, väck ej den björn som sover. följ måtten på ligghallen och använd sunt förnuft och hård gör där foderhäcken ska stå ( om du inte har något extremt torrt ställe att ha den på), alternativt flytta runt den. Själv har jag hårdgjort så jag kan skrapa undan gödsel med frontlastare emellanåt och et vindskydd i skogen med elvattenkopp
daisel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:07, 29-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: VolvoBM

daisel

#15 » 21:41:46, 21-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska tillägga att jag har angus och simental och i VÄRSTA Fall 20- men oftas 0 grader på vintern
daisel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:07, 29-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: VolvoBM


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se