Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Uppbundet till lösdrift, alternativ?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

barsen (trådstartaren)

#1 » 00:02:23, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har idag mina tjurar uppbundna på hösten ett par veckor innan dom säljs till liv. I Augusti 2017 blir detta förbjudet (som mycket annat), så jag kollar nu på lite alternativ.
Foderliggbås är det som är det enklaste alternativet och jag undrar om här finns någon här som har detta, hur har ni gjort? Vilken inredning, ny eller ni har modifierat den gamla kortbåsen?

Halvspalt är också ett alternativ men jag hittar inga regler för detta så om någon vet är jag tacksam.

Tack på förhand //Emil
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner



palle1

#2 » 00:19:12, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara så kort tid får man väl hitta en enklare lösning.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
palle1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:06, 30-07-2012

PO

#3 » 18:46:11, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När besättningen växte så fick korna gå i kall öppen lösdrift o ung djuren lösa i stallen.
Satte upp svängbara fronter jag kallar dom för mellanbås lät bindsel bågarna vara kvar på 1 bås plats för att kunna binda upp vid behov.
Väldigt smalt foderbord så det var perfekt att kunna svänga hela fronten vid utfodring.

1 person gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

barsen (trådstartaren)

#4 » 22:32:04, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

palle1 skrev:Är det bara så kort tid får man väl hitta en enklare lösning.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Har köpt en begagnad utgödsling som ska in nästa sommar så det gör inget om där blir lite extra gjutning/ombyggnation.

PO skrev:När besättningen växte så fick korna gå i kall öppen lösdrift o ung djuren lösa i stallen.
Satte upp svängbara fronter jag kallar dom för mellanbås lät bindsel bågarna vara kvar på 1 bås plats för att kunna binda upp vid behov.
Väldigt smalt foderbord så det var perfekt att kunna svänga hela fronten vid utfodring.


Har tänkt nåt liknande att låta kortbåsinredningen sitta kvar och bara sätta båsavskiljare imellan och grindar.
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

dea

#5 » 22:48:00, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var på gång att bygga om en del av det gamla uppbundna stallet för att ha avelstjurarna i med foderliggbås, men det blev aldrig av, pratade med en om det och han sa att det funkade inte så bra enligt honom, att det var en nödlösning för att få något som blir godkänt.

Du har ingen möjlighet att ordna någon yta som du kan göra ströbädd på om det nu bara handlar om någon vecka på hösten?

2 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Scania bonden

#6 » 23:00:08, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte möjlighet att behålla tjurarna? Jag har spaltboxar till mina, visst kan det diskuteras etiskt, men väger man in effektivitet, o framför allt arbetsmiljö, så är det oslagbart. Går t.ex att fixa en vattenkopp utan att gå in i boxen, har driv/inspektionsgång bakom boxarna lagom att dom ryms en i bredd, går att flytta dom mellan boxarna själv. Djuren håller sig rena o fina, enkel skötsel. I alla andra former av lösdrifter krävs det extrem vaksamhet om du skall vistas ensam inne hos djuren, det slår över på ett ögonblick för dom, hade en bonde i grannbyn som blev ihjälstångad häromåret, en annan klarade sig undan med rejäl mörbultning... Själv har jag blivit anfallen av en ilsken nykalvad ko,har aldrig känt mej så utsatt.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

barsen (trådstartaren)

#7 » 23:48:21, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ströbädd innan jag gjorde vid kortbåsen och det är inget jag saknar, för mycket jobb. Annars är ströbädd kalas för djuren.
Tycker det är rätt skönt att slippa ungdjuren på vintern, jobbar på mjölkgård också med ca 70 kor plus att vi behåller alla ungdjur.
Har varit bundet på spalt innan i ungdjursdelen och spalten ligger kvar men med gummimatta på, så ett enkelt sätt hade varit att vända spalten 90° och sedan strö på gången och sätta ätfronter med lås så man kan in och skrapa utan att djuren är lösa. Skulle vilja ha reda på vad som gäller måttmässigt om man gör så, blir ju både spalt och spånad liggyta.
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

Scania bonden

#8 » 08:29:44, 06-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök på " mått i stall o byggnader" på Jordbruksverkets hemsida. Där står absoluta minmått i djurstallar. Jag ringde till Sjv för ett tag sen, och enligt deras handläggare var det respektive kontrollant på aktuell Länsstyrelse som avgjorde om saker och ting var i sin ordning vad det gäller djurhållning, knepigt va?
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

busholle

#9 » 08:57:35, 06-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

barsen skrev:Hade ströbädd innan jag gjorde vid kortbåsen och det är inget jag saknar, för mycket jobb. Annars är ströbädd kalas för djuren.
Tycker det är rätt skönt att slippa ungdjuren på vintern, jobbar på mjölkgård också med ca 70 kor plus att vi behåller alla ungdjur.
Har varit bundet på spalt innan i ungdjursdelen och spalten ligger kvar men med gummimatta på, så ett enkelt sätt hade varit att vända spalten 90° och sedan strö på gången och sätta ätfronter med lås så man kan in och skrapa utan att djuren är lösa. Skulle vilja ha reda på vad som gäller måttmässigt om man gör så, blir ju både spalt och spånad liggyta.


Hänger inte riktigt med hur det är utformat. Har du möjlighet att ordna en enkel skiss?

Som sagts tidigare är foderliggbås ingen höjdare. Har ännu inte hört någon som varit nöjd med det. Problemet som jag förstått det är att de högrankade djuren kör bort de som vill vila för att det finns foder kvar. Konsekvensen blir logisk, mindre vila och idisslande ger mindre tillväxt.

Ska du bygga så ska du läsa in dig på 2010:15 kallad L100 med tillhörande ändringar. Den hittar du här: http://www.jordbruksverket.se/forfattningar/forfattningssamling/forfattningar19932014medseparataandringsforskrifterochbilagor.4.160b021b1235b6bb8618000633.html

Spalt kan vara en mycket bra lösning men som alltid måste det vara genomtänkt. Har du befintligt utrymme med utgödsling så kanske det är värt att satsa på ny modern spalt med gummi? Fördelen med det kontra matta på betongspalt är att genomsläppligheten är bättre. Är du inte ekologisk så går det ju bra med helspalt.

Bifogar lite inspiration:http://docplayer.se/11420539-Temabygg-nummer-6-2013-notkott-sartryck-fran-tidningen-notkott-nummer-6-2013.html

Ska du bygga om så behöver du förpröva hos länsstyrelsen men det vet du kanske?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Grottulf

#10 » 09:11:14, 06-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fattade inte riktigt vad du menade med att vända på spalten, och är det heltäckande gummimatta, eller sådana med öppningar som man lägger på spalt och har kvar spaltens funktion?

Jag är osäker på hur de räknar om man har en kombination av spalt och ströad yta.
Men du behöver ändå förpröva en sådan ändring, så slå en signal till den som har hand om det på din länsstyrelse, och fråga.
Sen skriver du här hur det gick :)

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

barsen (trådstartaren)

#11 » 10:28:50, 06-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Sök på " mått i stall o byggnader" på Jordbruksverkets hemsida. Där står absoluta minmått i djurstallar. ringde till Sjv för ett tag sen, och enligt deras handläggare var det respektive kontrollant på aktuell Länsstyrelse som avgjorde om saker och ting var i sin ordning vad det gäller djurhållning, knepigt va?


Har kollat men blir inte klok på vad som gäller, tror inte folket på lst vet det heller. Bara tanken på lst och all byråkrati får en att få sura uppstötningar :???:
När det kommer till förprövning om jag nu tolkar det rätt så ska det inte behövas då jag på detta vis inte ändrar planlösning eller ökar antal platser men det ska kollas upp.

En enkel skiss som det är nu och som det kan bli.
Bild
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

busholle

#12 » 10:40:06, 06-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska gången ingå i den nya boxen?
Vilka ungefärliga mått är det på delarna 0,5m klövpall, 2,2m spalt, 1,5m gång?

Det skulle gå att bila bort gången om man vill minska arbetet med att skrapa och strö. Men ska det bara vara för någon månad om året så är det knappast värt det.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

barsen (trådstartaren)

#13 » 20:40:05, 06-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Ska gången ingå i den nya boxen?
Vilka ungefärliga mått är det på delarna 0,5m klövpall, 2,2m spalt, 1,5m gång?

Det skulle gå att bila bort gången om man vill minska arbetet med att skrapa och strö. Men ska det bara vara för någon månad om året så är det knappast värt det.


Gången kommer ingå i boxen, klövpallen är ca 60cm spalten 160cm och gången 120cm.
Helspalt hade varit ett alternativ om jag skulle behållt djuren.
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

busholle

#14 » 21:31:40, 06-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fel på.nuvarande spalt?
Det kanske är bättre att lägga krutet på ny eller begagnade låsgrindar? Slänger du fram lite kraftfoder och låser fast dem så kan du skrapa i lugn och ro.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

barsen (trådstartaren)

#15 » 23:59:46, 06-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Vad är det för fel på.nuvarande spalt?
Det kanske är bättre att lägga krutet på ny eller begagnade låsgrindar? Slänger du fram lite kraftfoder och låser fast dem så kan du skrapa i lugn och ro.


Spalten ligger på järnvägsräls av den klena varianten som börjar bli dålig så jag tänkte att när jag ändå ska gjuta till den nya utgödslingen vid korna så gjuter jag en kant och vänder på spalten.
Låsbara fronter blir de om nu detta går. Lite jobb blir det med att skrapa ner och strö men jag sparar mycket jobb med ombyggnad.

Tack för all hjälp och alla förslag! Har ni fler idéer så bar skriv :bira:
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se