Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Föda upp påsklamm

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Nickebonne (trådstartaren)

#1 » 22:25:10, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har förstått att det finns en del fåruppfödare här på forumet och ställer därför lite frågor som intresserad o nyfiken.
Det talas om brist på lamm till slakt nu på våren och till påsk. Hur ser kalkylen egentligen ut för sådan uppfödning, får har man ju normalt för att beta men dessa vintergödda får blir väl mer som att föda grisar eller ungtjurar. Vad får det att äta på vintern, mest ensilage eller mest kross/kraftfor?
Sedan ska ju tackorna beta på sommaren men det kan väl inte behövas några stora fållor ens till 100 tackor eller ???
Tacksam för svar från en som har dålig koll.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs



Gustavors

#2 » 22:48:49, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du lite tips från Jordbruksverket bland annat

http://stud.epsilon.slu.se/1868/1/michaelsson_e_etal_100929.pdf
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo05_8.pdf

Sedan så hade vi lite diskussioner i tråden "Rationell fåruppfödning, planering av nytt fårhus"

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

gute84

#3 » 22:57:44, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag äter lamm minst 2 gånger i veckan har aldrig vart nån brist i butikerna nån gång på året
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

överlass

#4 » 23:06:21, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej i butikerna märks det inte det importeras ju friskt,, visade ju sig vara får till lamm-pris en del av det.http://www.atl.nu/lantbruk/sluta-lura-konsumenterna/
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

björken

#5 » 14:11:50, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några tankar...
1. Rätt ras så att det kan bli dräktiga tidigt och lamma i december eller så.
2. Gott om plats, det blir många djur som ska ha plats att äta osv när det närmar sig påsk (se jordbruksverket för minimimått).
3. Ett bra, tidigt skördat ensilage, sen komplettera med färdigfoder eller egen blandning, både till tackor under diperioden och till lammen.
4. Bete för tackorna har ganska låga krav då de är i sin och bara behöver underhåll, antal tacka/ha beror ju väldigt mkt på vad det är för mark osv.
5. Kostnaderna för att föda upp på stall är ju högre än på bete, så betalningen behöver vara högre, hur mkt beror på dina förutsättningar
6. Lamning mitt i vintern kräver extra uppmärksamhet, särskilt om tackorna har möjlighet att gå ut.

I våran lilla hobbyverksamhet lammade vi den här gången i slutet på december och till mitten på januari, men det var bara ett fåtal lamm av dem som var slaktmogna till påsk.
Vi har dock en dålig byggnad som gör det svårt att gruppera tackor efter antal lamm osv för att kunna fodra optimalt. Vi har mkt rödklöver i ensilaget, vilket många inte rekommenderar till får, men vi har inte haft några problem av det. Viktigt dock att skörda det spätt, blir det kraftiga stammar/revor äter inte fåren/lammen dem.
I övrigt tycker jag det är en rolig form med bra efterfrågan, men inte är det några stora marginaler, det gäller att optimera överallt...
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

busholle

#6 » 15:09:36, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är milsvid skillnad på vår och höstlamm. Vårlamm är som du säger detaljer, noggrannhet, finlir. Massor med jobb men en kort period. Fördelen är att arbetet ligger när det inte är så mycket annat och att du slipper lamm på betet. Tackor utan lamm får du vanligen att gå still på två eltrådar och det är nog den största fördelen att slippa lammen på betet.

Har fått för mig att avvänjningen är den kritiska perioden där det är viktigt att de bibehåller en god tillväxt.

Vi räknade på detta innan vi skaffade nöt men i det fallet så stupade det på byggnadskostnaderna och att vi inte var tillräckligt intresserade av lamm.

Glöm inte heller att god efterfrågan inte är detsamma som god betalningsvilja.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Jope

#7 » 16:46:25, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kalkylen är egentligen inte så mycket bättre än höstlamm, högre kostnad och högre pris men netto är ungefär detsamma.
Stora fördelen i kalkylen är ju om du har flera omgångar med lammningar och därmed betydligt bättre utnyttjande av byggnaderna.
Att föda upp riktigt bra lamm är rätt arbetskrävande och kräver mycket dig oavsett årstid men det är ju kul.

Riktigt bra djurmatrial är helt avgörande för resultatet förutom du själv och din kunskap.
Detta är nog det stora problemet om man ska starta upp nytt, det är rätt svårt att hitta bra djur, naturligtvis kan man föda upp egna men det ger ju längre startsträcka.
Som flera redan skrivit när det gäller grovfoder tidigt skördat, lågt NDF , högt energi och protein och smakligt..

100 tackor låter väldigt lite. Lamning under 4veckor så kommer det ju vara dagar där ingen eller bara ett par lammar.. Jag hade 198 som lammade i jan-feb (4v) tyckte det var lite för lite.
Ska man ändå vara i fårhuset är det bättre att det lammar hela tiden ;)

1 person gillar det här inlägget.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Nickebonne (trådstartaren)

#8 » 19:43:20, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du har 200 tackor för vinterlammning. Hur mycket ensilage kg ta gör du av med per innesäsong då ?
Har du vårfödda lamm i en separat besättning då? Den betesmark som finns att tillgå är egentligen åker av hyfsad beskaffenhet men med små illa formade skiften, hur många tackor kan man föda per ha då, bete borde kunna ge 5-6 ton ts per ha.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Jope

#9 » 07:25:15, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har helt slutat med höstlamm.. passar mig bättre arbetsmässigt då det blir väldigt lugnt under sommaren. (Det sämre utnyttjandet av byggnaderna blundar jag för)
Tackorna klarar sig normalt på naturbete under våren/försommaren, jag brukar dock släppa dom på något bättre, starx innan och under betäckningen ger ju lite flushnings effekt.
Mängden bete är svårt att säga något om, det varierar ju rätt kraftigt men 10-15 tackor/ha kan säkert funka. Parasiter på bete är ju ett mindre problem när det bara är tackor så det gör det ju lättare med betes planering.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

gute84

#10 » 10:57:05, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:Nej i butikerna märks det inte det importeras ju friskt,, visade ju sig vara får till lamm-pris en del av det.http://www.atl.nu/lantbruk/sluta-lura-konsumenterna/


nej det är lokalt det som jag köper vi har fler lam här på ön en vi har folk :grin:

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

torbjorn

#11 » 11:34:45, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:nej det är lokalt det som jag köper vi har fler lam här på ön en vi har folk :grin:


På den där ön luras ni ju och kallar de stora djuren för lamm och de små för lammungar... :smile:
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län

Nickebonne (trådstartaren)

#12 » 20:44:48, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn skrev:
gute84 skrev:nej det är lokalt det som jag köper vi har fler lam här på ön en vi har folk :grin:


På den där ön luras ni ju och kallar de stora djuren för lamm och de små för lammungar... :smile:

Det är ju bra när man slaktar sin gamle bagge, ut med han på ön så blir han ett lamm och fullt ätbar igen... :grin:
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Nickebonne (trådstartaren)

#13 » 20:47:21, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar för länkar o trådar, man får lätt för sig att det inte är någon större sedelpress med får. Bättre att inreda för uthyrning o ligga på soffan får jag för mig...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Jope

#14 » 20:54:42, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp så är det..
Jag räknade på nybygge för ca 800 tackor men det blev ju som att satsa några miljoner bara för att att något att göra, visserligen ett kul jobb men det får vara nån måtta på dumheterna så det blev inget med det.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

björken

#15 » 21:29:45, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skev någon tidigare gång, att föda upp lamm och leverera till slakteriet kräver rätt stor volym för att ge någon marginal alls.
Ska man få bättre betalt måste man ta kontroll över hela kedjan till kund och då är det snarast en fördel att vara småskalig och se till att ta betalt för det hantverksmässiga, kvaliteten och spårbarheten. Men det är inte genom att ligga på soffan man skapar en sedelpress av det heller :grin: Så slutsatsen är att nästan alla andra sätt att tjäna pengar är enklare, så man måste nog värdera de där mornarna i fårhuset där tackorna pratar med sina lamm och tuggar ensilaget på någon annan kalkyl än den ekonomiska.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se