Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Köpa foder

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som har med djuren att göra här

D13A

#16 » 21:46:51, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja artighets slåtter är osköt areal oftast och eget är eget vilket ger mest
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare



valtra mega

#17 » 21:50:19, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har på 4,5 ha upplevt allt mellan 9-100 st rundbalar/skörd
Senast redigerad av valtra mega 22:00:57, 26-06-2017, redigerad totalt 1 gång.
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

bonnen513

#18 » 21:56:02, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jagärjags fråga går ju inte svara på om man inte vet vallens nuvarande skick och avkastning.
Om du redan nu utan handelsgödsel tar 40 balar/ha och år på tre skördar lär du inte få så många mer med hjälp av handelsgödsel men skördar du 5 balar/ha och år kan du ju om det finns bra gräs i vallen komma upp i 40 balar/ha och år
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

EE

#19 » 22:44:41, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gödslar du så växer det alltid mera. Vill man veta mer exakt vad som saknas för att kunna gödsla på rätt sätt så finns det analyser att utföra men jag inser att det känns ganska kostsamt i ditt fall. Kalk kan till exempel göra stor skillnad på marker där det växter dåligt, och en sådan åtgärd räcker flera år medan konstgödsel doseras enbart för kommande skörd.
Jag gillar iden att gödsla med komposterade gamla rundbalar som någon annan inte vill ha, men det kräver omsorg, tid och en bra spridare för att lyckas. Har aldrig försökt med detta själv, misstänker att man behöver kompostera dem genom att riva sönder materialet och låta det ligga på hög som man rör om i med lastmaskin lite nu och då? Hur lång tid tar det tro innan man får ett material som går att sprida och nedmylla utan stora problem?

Om man tar vall i form av hö anser jag att det fungerar utmärkt att sprida fastgödsel i lagom mängd ovanpå vallen efter skörd. Denna hinner brytas ned på bra sätt innan nästkommande år och innebär inget kvalitetsproblem. På så sätt kan man slippa de vallbrott som annars måste till för att hålla marken bördig enligt klassiskt manér. Jag har en vall som blir sju år i år och har skötts på detta vis, i fjol gav den 35 kompakta rundbalar hö per ha pressat med rempress (hästfoder). Kalkning har utförts och marken har skötts ekologiskt ända sedan Ansgar kom till Birka.
Inser att denna metod inte fungerar om man vill ta flera skördar ensilage, men för mina behov fungerar det bra!

Förr i tiden var det etablerat att "hemåkern väx bra" och det jag pratar om ovan är något som legat nära lantbrukbyggnader i flera hundra år. Att åstadkomma samma ekologiska resultat med marker som är relativt nybrutna är nog svårt, mina skördar idag kan nog säkert bero på kontinuerlig gödsling och skötsel långt tillbaka i tiden. Naturligtvis har jag marker som växer uselt jag med, men behovet av foder styr ambitionen i mitt fall.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

BM 4 ever

#20 » 22:50:12, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 balar/ha e nog de sämsta jag kört tror jag. 43 de mesta om jag mins rätt :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

JagArJag

#21 » 23:29:07, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt med många svar.
Jag borde från början ha skrivit lite mer om åkrarna.
Det är åkrar som brukats länge, dom har fått en okänd giva fastgödsel varje år, samt plöjts med 5 års mellanrum och då fått spannmål och därefter spannmål med insådd. Men dom sista 10-15 åren har dom inte plöjts, bara fått fastgödsel varje vår som sen tryckts ner med ringvält.
Nu har jag tagit över och börjat plöja igen.
Det har mest tagits hö på åkrarna, men när det tagits balar så har det varit pressat med olika pressar och olika förare vilket gör att det skiljer stort i hur mycket som går i varje bal, dvs svårt att gämföra antal från år till år. Sist var det en mchale som pressade hårda balar och då blev det strax över 4st 125cm balar per hektar på första skörden. Vi får se vad andraskörden ger.
När det pressades lösare balar med en vicon för några år sen blev det dubbla antalet balar på samma åkrar. året efter blev det ytterligare 2 till per hektar. Det var visserligen 2 veckor senare skörd då mot i år, och i år är det torrare. Så det är väldigt svårt att jämföra tidigare år som ni märker.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se