Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Slakteri?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

björken (trådstartaren)

#1 » 21:33:19, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar för det mesta ta återtag när vi slaktar lamm, men nu här innan sommaren hade jag inte tid och möjlighet så anmälde 20st lamm i början på maj till ett slakteri i närheten som sa att någon skulle hämta dem ca 3 veckor senare. Efter lite påstötningar så dök en bil upp 5 veckor efter anmälan och hämtade lammen.
Nu till frågan, jag har inte skrivit på något annat än själva transportdokumentet, vi har inte gjort upp något pris, de har inget leveransavtal eller villkor på sin hemsida och de har inte mitt BG nummer eller skickat någon avräkning. Funderar nu på att skicka en faktura till slakteriet med vad jag vill ha betalt för lammen och när det ska vara betalt? Jag känner inte att vi gjort upp om något annat och är lite less på deras sätt att göra affärer (helt som det passar dem bäst).
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97



D13A

#2 » 21:48:33, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ett litet tips sälj inget innan vilkor är klara och huggna i sten samt att priset är fastslaget mellan tumme och pekfinger ca diff pris min max när det är gjort kan man ta bg och handlingar sen hämtning och utbetalning har varit i denna sitts några gånger och inget roligt som längst fått vänta på utbetalning i 7 månader. råd ring slakteriet och fråga när de tänker göra rätt för sig vissa håller på utbetalningen i hopp om att kunna skicka avräkning med lägre pris detta då många uppköppare av jordbruksprodukter vill pressa de så kallade spott priserna och ge betalt effter dom. spås det en sänkning kan de vara sugna på att dröja och slippa betala några ören
eller kronor mer för produkten genom att sätta det lägre priset. detta är dessutom helt lagligt men så behöver det inte vara i detta falet har råkat ut för en grossist handlare som när jag ringde upp han 3 månader efter leverans bad om ursäkt i en halv evighet detta då leveranssedeln hela tiden hade hammnat längre ner i högen och andra hade fyllts på. kort och gott mitt råd är ring slakteriet och går det inte resonera med dom skicka faktura hoppas det löser sig och blir bra
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

björken (trådstartaren)

#3 » 23:27:00, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar snarare hur de vågar hämta djur och slakta dem utan att ha något avtal?
Om jag nu fakturerar dem t.ex 5000/lamm och säger att det är mitt listpris, vad kan de säga? De kommer såklart hävda att de alltid har och alltid kommer betala enligt avräkningslistan i nån byrålåda på kontoret minus alla möjliga avdrag de kan komma på.
Men vem säger att de har rätt och jag fel?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Trigon

#4 » 00:57:26, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är nog att du måste driva nån form av rättsprocess för att få din prissättning fram, och frågan är väl om du vågar det mot slakteriet, för du riskerar ju att få betala både dina och deras rättegångskostnader. Om du skickar faktura och de bestrider den och du sen försöker gå till kronofogden så tror jag att det blir upp till dig att bevisa att din faktura överensstämmer med verkligheten, men nu känner jag att jag är ute på djupt vatten och spekulerar vilt. Så ta mig med en nypa salt..., någon annan som kan mer kanske kan fortsätta spekulera. :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

D13A

#5 » 04:52:21, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ring och prata med dom hjälper inte det åk dit och prata med dom hjälper inte det fakturera dom betalar de då inte så bör det bli kronofogden
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

D13A

#6 » 04:56:19, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

obs när du ringer om det finns fler än ett nummer till slakteriet ring alla och tjata brukar bli rätt effektivt :aaargh:
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se