Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Problem med en kalv

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Offside (trådstartaren)

#1 » 22:09:45, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av kalvarna fick en nervskada i ena frambenet och kunde inte stå på det benet. Då det inte är bra att de ligger länge, och man ska dit och vända kalven flera gånger dagligen så tänkte jag, att om jag fick till en ställning så att kalven fick stå upp några gånger om dan så inte benen blev ändå svagare. Efter en titt i skrotlagret och några djupa veck i pannan så gick jag till handling en morgon när jag väntade på att daggen skulle torka upp. Jag skruvade upp ett 2 m långt 2" rör i taket med två stora öglor som kunde åka efter röret. Jag gjorde en distans på ca 0,5 m som jag drog ett plaströr utanpå. Den hängde jag upp stumt i bakre delen (för kalven var stadigare i bakbenen) den främre fick en kraftig fjäder som låg i fjäderlådan. Under hängde jag karbinhakar. Jag tog två halsband för korna och satte ett baktill på kalven, och ett framtill. Sedan hängde vi upp kalven. 3 karbinhakar fram.
Den var lite förvånad först, men tyckte nog det var skönt att få sträcka på benen lite. Jag satt och höll klöven rätt som kotade i 20 minuter. Sedan fick den ligga ner. Efter ett par dar kunde den stå ganska bra och jag kunde ta bort ett par karbinhakar framtill, så den fick belasta frambenen lite mer. Jag måste fortfarande trycka till klöven, så jag tänkte om det gick att få till en skena för benet så den kunde stå på klöven, kanske nervskadan skulle läka fortare. Ett titt i skrotlagret (hela gården är nästan ett skrotlager) kunde jag hitta ett plaströr ca 45mm diameter. Jag tog 20 cm av det och sågade upp det på längden. I lådan med överblivna skumgummibitar hittade jag en bit som jag sedan lade mot underbenet och tryckte dit plaströret. Lite isoleringband under lättklövarna och uppe på smalbenet så var det klart. Plaströret är ganska mjukt, men tillräckligt för att hålla klöven rak.
Kalven kliver nu upp själv och går runt. Haltar lite men jag är ganska säker att den kommer att klara sig.

Bild
Här syns ställningen. Kalven hänger i den, det ser man på fjädern.

Bild
Här gör kalven ett skutt av glädje, hoppas jag.

Bild
Här syns frambenet som den kotar ner.
Bild
Här med skenan. Nu går den fritt och haltar väldigt lite. Den kalven har blivit en favorit till.
Den är tillgiven som en gammal hund nu. Namnet? Bitte!
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

15 personer gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,



magirus

#2 » 22:15:56, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kamrat!
Om någon ska kallas djurvän så är du i absolut första ledet!!! Jag bugar djupt för din känsla och engagemang :buga:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Offside (trådstartaren)

#3 » 22:25:00, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack herr M.
Men jag är ju snål också.
Veterinären skulle kostat 2-3 tusen (och jag vet inte om de kunde gjort nått heller?)
Kalven är inte frisk ännu, men på god väg.
Men jag säljer inte björnskinnet förrän jag ropat "Hej" från andra sidan bäcken.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

magirus

#4 » 22:29:31, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

... och därmed välter inte björnen hela lasset på en gång utan lite i taget... :mrgreen: eller hur de nu va :klia:

Nåväl... oavsett hur de är med din inställning till ekonomi så bugar jag!! :buga: :buga:
magirus
 

Offside (trådstartaren)

#5 » 22:37:07, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands:
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

Offside (trådstartaren)

#6 » 21:58:46, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu gäller det inte en kalv utan en Kviga som kalvade i början på december.
I mellandagarna tappade hon aptiten, och började risa till sig.
Jag gav henne Vomstartpasta och extra energipasta ett par dar, men hon reagerade inte på det.
Lördagen före nyår fick jag hem veterinären, och han konstaterade att löpmagen var vriden.
Vi fick lägga ner kon och vicka henne på rygg. Veterinären masserade tillbaka löpmagen och sydde fast den.
Kon fick komma upp på benen och började äta ganska på en gång. Men hon kom inte igång riktigt och i torsdags hade hon blod i avföringen. Efter samtal med min rådgivare, hon är en av landets bästa korådgivare och också veterinär, så ger jag kossan linfrö uppblött i vatten samt A fil. Efter 3 dagar är kon på väg åt rätt håll.
Hon ser intresserat på mig när jag kommer in i lagårn, och hon äter mycket hö. Ensilage och kraftfoder är hon ganska sparsam med. Men det kommer nog det också.
Jag blandar linfrösörjan och filmjölken och sprutar in den i hennes mun med Caldrench-pistolen. Jag har bara tagit ur den lilla silen. Först så bet hon ihop käkarna, men andra dan slickade hon sig om munnen när jag kom med "pistolen". I dag var avföringen blekare, så det är nästan ingen blod i den.
Det verkar som det fungerar.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

13 personer gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

magirus

#7 » 22:03:20, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från Magirusland hurras det :hurra: och alla tillgängliga tummar hålles för ytterligare ett lyckat helande av det "omöjliga slaget"!!! :thummar: :buga:
Återigen visar du att men kan fixa saker om man tänker utanför björnen som välter lassset i bäcken om o om igen!! :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Bygert

#8 » 18:29:03, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Offside skrev:Vi fick lägga ner kon och vicka henne på rygg. Veterinären masserade tillbaka löpmagen och sydde fast den.


Herregud, den där manövern.... Tydligen har nu både jag och bekantskapskretsen nu varit kolösa så länge att en del minnen börjar förträngas. Kanske är bra att bli påmind så man inte går och blir nostalgisk.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

PO

#9 » 18:57:29, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missat denna tråd tidigare men vill bara ha sagt att denna läsning verkligen värmer i hjärtat på en
fd ko bonne. många :thummar: upp för dig.

1 person gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Offside (trådstartaren)

#10 » 19:02:25, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte så besvärligt den här gången, faktiskt. Vi flyttade undan kon bredvid. Nu blev det plats att lägga ner kon. Ett 10 m spännband hakades i halsbandet och gick som en ögla runt bröstkorgen sedan runt kroppen framför juvret. Bandet löpte över ryggen, och två man drog i det över svansen. Samtidigt lyfte veterinären ena framfoten och hon la sig direkt. En satte sig på halsen och höll ner huvudet så hon inte kunde resa på sig. Vi knöt ihop benen med breda band och vickade över kon på rygg. Hon stod i ändan på raden, så vi kunde använda ändstolpen som stöd för henne. Hon var nog ganska svag, för hon gjorde väldigt lite motstånd. Jag har varit med om det här 3 ggr förut. Det här var nog den snabbaste. Man brukar ju ta ut kon vid sådana tillfällen och rulla dom ute. Med en halv meter snö och flera minusgrader så gruvar man sig lite gran för det.
Nu ser kon ut att ha blivit mycket bättre. I dag fick hon dricka "medicinen" själv. Hon tycker visst om filmjölken.
Kanske minns hon när hon var kalv och fick filmjölk varje dag. Jag gjorde egen filmjölk genom att ta mjölk direkt från glasburken (viktigt att den var riktigt varm--inte mjölken man fick när man tömde glasrören, den var lite för sval) sedan tillsatte jag en liter fil och ställde mjölkkrukan intill kylningen från tanken, där det blåste varmluft.
Över dan var det filmjölk i krukan. Sedan var det till att spara lite fil varje gång (ca: 10%) och hälla på mer mjölk.
Långfil tyckte kalvarna bäst om, men var besvärligast att diska ur. Jag hade två mjölkkrukor som jag växlade mellan.
Varför jag gav dom filmjölk?
För då slapp jag värma mjölken till 42 grader, vilket tog en väldig tid om det var 4-5 kalvar som skulle ha mjölk.
Gick jag under 40 grader blev det problem med kalvmagarna, diarée.
Nu har jag gått över till fodersyra pga diskningen.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

3 personer gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

Offside (trådstartaren)

#11 » 19:04:09, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack PO för de orden :shake_hands:
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

Scania bonden

#12 » 21:26:35, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo vi har också hållit på å greja med löpmagsförskjutning. Från den ena sidan (har för mig att det va vänster) kunde löpmagen " trilla tillbaka" av sig själv, om man körde en sväng med kossan i kreatursvagnen på lite ojämn grusväg. Dock hade man samma probl vid nästa kalvning.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

stefansmark

#13 » 22:35:16, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att läsa om bönder som verkligen bryr sig om djuren!

2 personer gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Offside (trådstartaren)

#14 » 22:27:09, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lovade visst en bild på kossan.

Bild
Hon mår bra, men har inte återhämtat sig helt, ännu.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

6 personer gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se