Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Nu ska vi skaffa hästar, har därför funderingar om stängsel mm

100 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Karl Andersson

#16 » 20:26:14, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill satsa på elband kan jag rekommendera Franska elbandet. Har använt sådant till våra hästhagar och det fungerar klanderfritt. Haft det i 7 år nu och det håller bra. Provat både 40 mm bredd å 20 mm bredd. Dessutom brunt från början, ser ut som nytt fortfarande. Dyrt i inköp, billigt i längden. .
Hakoona Matata

2 personer gillar det här inlägget.
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700



Molnia (trådstartaren)

#17 » 15:47:37, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag helt inne på galva ståltråd, är helt övertygad efter läst runt.
Har hört om folk som använder dem med en brottstyrka på ca 100kg så att den ryker av utan att skära in i muskler vid panikforsering/vilt. Ska göra så raka linjer / eller så nära 90 gradershörn som möjligt och starka hörn med parallellogram osv och spänna upp tråden väl.
Letar nu efter galvad försträckt tråd med lägre brottgräns,dvs kring 100kg.
Denna tråden kan jag inte utläsa att den är försträckt..? men annars så är den tråden mkt intressant i 2mm.
https://www.bole.se/jarntrad-crapal-sta ... m2-500539h

Dessa isolatorer blir det;
https://www.bole.se/ringisolator-ekonom ... 200st-hink

dessa grindar gillar vi.
https://www.bole.se/fjadergrind-komplett-o-22-mm

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia (trådstartaren)

#18 » 16:17:32, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är 140-170 kg i brottstyrka på tråden lämpligt till häst?
https://www.lgprodukter.se/product.html ... ory_id=705
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn

#19 » 16:28:29, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle rekommendera en tråd som sitter på en rulle ungefär som denna: https://www.granngarden.se/Sortiment/La ... 07045_BASE
Det vill säga en rulle med ett hål i där man antingen kan hålla fingrarna eller trä igenom en rund stång. Då är det enkelt att bara gå längs med staketet medan tråden rullar av från rullen av sig själv. Att sätta en tråd som den i #18 verkar mycket jobbigare. Det är nog lätt att det blir trassel och så fort en metalltråd har fått sig ett litet veck så är större delen av draghållfastheten borta.
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län

Ptr

#20 » 17:13:19, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trådhärvrna lägger man på vinda så går det bra.

Fjädergrindar till häst är obra! kan fastna med svansen samt att de kan de trassla in sig i om något!

Elrep i grinden. Låt undertråden få strömmen från handtagssidan så blir den strömlös när den öppnats och kan läggas mot marken utan att det knäpper i den.
Om du inte väll gräva kabel under grindhålen går det att bygga portaler över om man vill säkra strömförsörjningen förbi grindhålen även när de är öppna.

2 personer gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Molnia (trådstartaren)

#21 » 18:13:48, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi har för avsikt att låna eller bygga oss en trådvinda som hjälp vid stängslingen, tänker därför att det inte behöver vara på rulle.
i värsta fall köpa vinda ekonomi för 565kr som man får råd med om man sparar ca 265 per trådrulle för att man väljer bort rullen och kör på enbart spole.
https://www.lgprodukter.se/product.html ... ory_id=400

okej att fjädergrind är olämplig ska jag komma ihåg.

har räknat med en 100m rulle matarkabel för kunna gräva ner vid grindar och enbart få grinden strömförande när den är stängd.

ingen som har någon åsikt om brottstyrkan på tråden?


Tack för alla goda råd/ Molnia
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ptr

#22 » 19:24:05, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Portal är billigare, naja fast slanor i grindstolparna och låt tråden gå till issolatorerna i stolpen innan. Så gräver du i lugn och ro där det behövs och är motiverat.
Här har jag nämligen upptäkt att tro inte på att du vet hur du kommer att ha staketen framöver, de flyttas ständigt när man tycker sig komma på nya tankar om var de passar bäst. Har nergrävda stumpar kabel både här och var men inget staket fram till kabeln för tillfället!

Stängsla yttercirkeln noggrannare, där är minst risk att ni kommer att flytta staketen - stängsla stora ytor vilket ger mindre risk att hästarna vill gå ut.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

PeterR

#23 » 19:28:08, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående brottstyrka. Hög brottstyrka är inget problem. Sen håller jag nog med om att tråd på rulle är att föredra. Om Du räknar på totalen så inser Du att just tråden är en liten del. Då kan man gott kosta på sig något som är både bra och enkelt.
Man kan välja ringisolatorer utan metallkärna om man vill ha ett staket ”kollisionsvänligt”, men då måste man också välja vilken sida som skall vara det.
Fjädergrindar är som tidigare sagts helt uteslutet för hästar. Bättre med samma tråd som i staketet och traditionella fjäderhandtag. Annars är gummisnoddsvarianten en ganska snygg lösning, men då är livslängden klart kortare. Under alla förhållanden ska Du göra grinden strömlös vid öppning. En slinga under är nog bättre än en i luften, men återigen: bra kvalité på kabeln oavsett hur Du gör.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR

#24 » 19:30:30, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

..en sak till!
Planera så att Du får vattenkoppar minst ett par meter från staketet.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Orsa

#25 » 20:52:18, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket om åska lite om stängsel.

http://www.dt.se/dalarna/falun/kraftig- ... r-till-oss
En av livets topp 3 åskeffekter för mej. Det var en enorm urladdning. Såg idag en träff i skogen, enligt google maps1030 m från frukostbordet där jag satt och åt gröt. Kanske fler nedslagsplatser finns i Falun.

En fragmenterad gran, två träffade tallar, två spräckta el/telestolpar, upp till 30-40 m långa "diken" från granen med upp till 15 kg stenar som lyts upp ur "dikena". En cirkel på ca 50 m med påverkan. En skaplig markberedning liksom. Rötter, mossa och flis ligger/hänger upp till 10 m höjd i kringliggande träd. Granen hade rotröta 2 m upp så det var förstås en del extra fukt där som gav ånga.
Gårdarna närmast 300m bort fick en hel del skador i elcentraler, alla LED/dimmrar utslagna, elektronik förstörd och telefoner. Elkraftkablar och teleledningar förstörda (isolationen avbränd).

3 stängselaggregat förstörda för hästarna (1 batteriaggregat klarade sej). En häst sprang rakt igenom trästaketet och skadade sej i paniken. Vi har våra hästar mitt emellan dvs ca 3-400m härifrån.

Nog har man sett effekten av blixt förr, bl a slog det ner ca 500m bort i en större myrtall när jag röjde en gång, så mossan hade sprutat runtomkring. Jag har också tagit mej en syllstock som jag huggit av en fin lagom kådig blixtslagen fura.
Denna gång är det troligen enormt mycket mer energi som laddat ur vad man kan se.

Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

PeterR

#26 » 22:13:21, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, mot sådana krafter är svårt att skydda sig....
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Berit

#27 » 18:31:58, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://youtu.be/CJr--Esdi0Y

Så gör dom downunder
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

Ptr

#28 » 20:32:48, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fördel med vinda till trådhärvorna är att den är bra när staket ska rullas upp med.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

ac tc

#29 » 12:17:51, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv hästar..en bunt faktiskt.
- har använt ståltråd, kommer aldrig att göra det igen. Efter att ha sett skadorna på hästen som lyckades fastna och även räkningen innan det blev klart så är valet enkelt.
Jag kör med vanlig 2-3 mms eltråd, inte den billigaste utan den som är lite dyrare.
- du ska isolatorer med metall kärna om du kan få snölast på tråden ( tråden begravs i snö, när det sen blir varmare så sjunker snön och förstör isolatorerna.)
- riktiga stabila hörn stolpar.
- 4-5 meter mellan stolparna, inte mer. Plaststolpe funkar bra på raksträckor men ser billigt ut.
- inga fjädergrindar, svansarna fastnar och så är man förvånad över varför fjädern är sträckt rakt in i hagen och 25 meter lång..elastiska grind elreps system funkar bäst.
- koppla ihop över och under tråd med varandra var 50- 100 meter så blir det elektriska mer pålitligt.
- om det går så ska du mata från båda håll, går stängslet i en ring så löser det sig självt men mitt ena tex börjar på ena sidan av stallet och slutar på andra. Har dragit en ledning genom stallet så jag kan mata båda ändar.
- jorda ordentligt, men....inte i närheten av din vattenledning. Letade ett mkt märkligt elfel på duschen, kan konstatera att jag har inte ett jordfel i huset.
Samma här vid grindar och öppningar, ner med rejäla stolpar
- har du problem med åska ska du sätta upp ett åskskydd. Aggregat är dyra och går inte att laga.
- hårdgör marken vid grindar...
- tänk på att du ska kunna fodra...
Vad är det för hästras hon vill ha..tråkiga treväxlade eller äkta fem växlade rasrena pälsbollar?

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#30 » 12:23:54, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite annat förresten..
- band, har provat. Tar för mkt snö, blir skitiga, snurrar sig och allt ser bara uselt ut.
- elrep ( 5-8 mm) Är bättre men dom är så starka att hästen kan skada sig men framförallt så drar den ner stolparna om den skenar igenom. Den tunnare eltråden går bara av, bara att skarva ihop igen. Å leta reda på hästen, min brukar vara hos grannen..
- skenar hästen så kan du ha taggtråd och den stannar inte, bättre staketet ger sig utan att skada hästen.
- kolla strömmen då och då ( mätare ) utmed stängslet, röj under tråden.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se