Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Nu ska vi skaffa hästar, har därför funderingar om stängsel mm

100 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera allt som har med djuren att göra här

ac tc

#46 » 11:13:05, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom ihåg att elvatten karet ska ha ström oxo.
- det kan oxo vara bra att ha jordningen där man inte matar eller har en öppning, funkar jordningen dåligt så får dom "stötar" pga potential skillnaden i marken som bildas runt jordspettet. Du märker det genom att dom blir typ tveksamma att gå där.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



ac tc

#47 » 11:15:48, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken hästras?
- våra islänningar får sån jäkla vinterpäls att dom skulle kunna stallas in i Harsprångets ställverk utan att få stötar..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

PeterR

#48 » 18:22:19, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många jordspett är bra! Minst 1 meter mellan dem. Om det är problem med torr mark kan man med fördel dra runt en extra jordtråd som Du spikar med traditionella märlor. Sen kan man ansluta ett jordspett var 100-200 meter, helst i riktigt fuktig jord.
Bra jobbat!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Molnia (trådstartaren)

#49 » 08:21:02, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag ska vi hämta 2st baskirer, jo de kan ju få lite vinterpäls. Jordningen ska jag förbättre då jag hade lite tidsbrist igår att få ihop en hel hage innan vi behövde åka för att hämta hästarna.

Försökt att böja in alla trådändar så det inte finns något vasst. Lärde mig vad jag även läst att de vanliga isolatorerna inte klarar hörnen. Se bild med impregnerad regel. Körde efter det med slang runt stolparna.
Prövade även med en isolator för hörn som syns i första bilden, de var lite dyrare så jag köpte några för att pröva dem.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

PeterR

#50 » 09:46:21, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer inte att hålla i längden med ringisolator i hörnen om Du har rätt spänning (inte volt!) på tråden. Hörnstagningen är fortfarande inte optimal.
Men i stort ser det ju kanonbra ut!
Kul med Baskirhästar! Varför valde Ni den rasen?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Molnia (trådstartaren)

#51 » 23:26:01, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag har inte åtgärdat de brister jag upptäckte när jag stängslade, jag har inte gjort fler hörn sedan ni påpekat att de vae för korta. De hörnen jag har visat var de jag började med när jag fick spill av far. Priporiterade att få ihop en hage tills vi skulle hämta hästarna. Nu är de hemma.
Anledningen till att det blev baskirer var mer en tillfällighet än ett val. Min fru som rider är inte för att tävla i något utan för eget nöje och se sig själv och djuren utvecklas. Hon är mest för att rida i skog o på småstigar. Jag har börjat grunna på om jag kan lära mig köra med en av dem o lunna ut en o annan vedbit.. men får se vad jag hinner o prioriterar.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mikkel

#52 » 10:04:34, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt om jag stjäl lite tråd här :mrgreen: intressant tråd.
Gör man på samma sätt om man sätter upp tråd mot vildsvin runt tomten ca 200m ?
Lägre förståss. Fick tips om att ha två trådar med var sin pol och skippa markjordning.

Tillägg: Får väl starta en egen tråd i vår när det blir dags, den får väl heta typ " Hur högt kan ett vildsvin hoppa ?"
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Ptr

#53 » 10:53:22, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Det kommer inte att hålla i längden med ringisolator i hörnen om Du har rätt spänning (inte volt!) på tråden. Hörnstagningen är fortfarande inte optimal.
Men i stort ser det ju kanonbra ut!
Kul med Baskirhästar! Varför valde Ni den rasen?


Nja - har mycket ringisolatorer även i hörnen. Vist lossnar en del men där är ändå oftare stolparna som ger sig. Staket är ändå ett ständigt underhåll och tro att det går att investera bort det blir ogjort arbete. Man förbättrar där det ger sig varteftersom.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

BGullb

#54 » 11:15:45, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med Ptr.

Det är inte materialet man bygger stängslet med som fallerar de flesta gångerna.
Det är utförandet.
Tex hörnen, där är man "för lat" för att sätta snedsträvor, kraftigare isolatorer etc.

Med det som tar hårdast på elstängsel är älgar och vildsvin.
Det tar många timmar varje år att reparera efter dem.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

PeterR

#55 » 12:00:18, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Förlåt om jag stjäl lite tråd här :mrgreen: intressant tråd.
Gör man på samma sätt om man sätter upp tråd mot vildsvin runt tomten ca 200m ?
Lägre förståss. Fick tips om att ha två trådar med var sin pol och skippa markjordning.

Tillägg: Får väl starta en egen tråd i vår när det blir dags, den får väl heta typ " Hur högt kan ett vildsvin hoppa ?"


Min erfarenhet är att normal markjordning och två trådar, 20 och 40 håller vildsvinen borta. Ett kraftigt aggregat hjälper Dig att hålla vegetation borta och därmed fullgod funktion under lång tid.
Men, om man sätter upp ytterligare trådar lite högre, utan att sätta riktigt högt (ca 1,40 eller högre) kan man få problem med hjortdjur som river ned staketet: lågt håller vildsvin borta men tillåter hjortdjur lätt hoppa över. Högt staket håller de flesta djur ute, med ett halvhögt blir demolerat av hjortar och älgar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Ptr

#56 » 12:11:41, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag märkt här är att vildsvinen inte gärna går in i de hagar där hästarna går för tillfället.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr

#57 » 12:16:35, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen är det att det är attraktivt att vara innanför staketet som är det viktigaste. Stora ytor för födosök samt plats att vandra och springa.

Just vandrandet är en viktig del i hästens normala dygnsrytm. Gärna hela nätterna störvar de runt och äter lite här och lite där. När husse tittar ut på morgonen är det sovdags fram till förmiddagen någon gång.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Molnia (trådstartaren)

#58 » 10:16:21, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade några bilder från det sista jag gjorde.
Stensatte några stumpar i muren för att leda strömmen förbi stenmuren. Använde slang på alla hörn och avslut.

Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia (trådstartaren)

#59 » 22:29:58, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde ikväll ett hörn för att fortsätta med hagen längre bort. Var det så här ni menade? Nu är det ca 1,7 meter i mellan stolparna.
En bonussbild från min premiär på hästryggen på någon avdessa hästar, var nog 4:e gången jag red men det gick bra även om han prövade mig lite.

Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Gunnar i Sörby

#60 » 23:11:14, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Baskirhästar lär vara Ok även för personer med allergi mot pälsdjur och vanliga hästar. Någon som har erfarenhet av det?
Stängsel: Band är kass, håller ett eller ett par år. Vibrerar sönder i vinden på västkusten
Elrep håller bättre, men de tunna trådarna går av så småningom. Syns dock bättre än ståltråd.
Galvad ståltråd håller minst 10 år, när galven börjar släppa går rosten fort men den är lätt och billig att byta
Så några decenniers erfarenhet utmynnar i: Två galvade trådar som är STÄNGSLET. På sträckor där det inte finns stengärdesgård eller buskridå förstärker vi synintrycket med ett elrep längst upp
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se