Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Nu ska vi skaffa hästar, har därför funderingar om stängsel mm

100 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Molnia (trådstartaren)

#1 » 11:05:53, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vuxit upp på landet o har hjälpt far med stängsel till nötdjur o får då vi har arenderat ut marken. Nu har jag gift mig o frun vill gärna skaffa hästar. Jag har inga större erfarenheter av det så det blir några frågor.
Funkar dessa klassiska ringisolatorer till så brett elband som20mm?
https://www.bole.se/ringisolator-ekonom ... 200st-hink
Har använt 12-13mm innan o det funkar bra men funderar på om det inte vore bättre med bredare band..? Men vill slippa en annan typ av isolstor.

Blir säkert mer funderingar vad det lider...
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor



enok75

#2 » 11:31:40, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elband och elrep är rent ut sagt skit till annat än tillfälliga hagar. Vad är det för fel på dagens hästar som inte kan gå bakom ståltråd? eller om jag skulle rekomendera en tråd så är det nog LG produkters rostfria

2 personer gillar det här inlägget.
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

strumpa

#3 » 11:32:00, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att svara på frågan så tycker jag du ska hålla dig borta från band helt och hållet. Högt motstånd och går lätt sönder. Möjligtvis kan man använda det som övre tråd om man är rädd att hästarna inte skall se stängslet, men min erfarenhet är att hästarna ser även en tunn stängseltråd utan problem.

Om du vill göra ordentliga hagar så ska du inte vara rädd för vanlig järntråd heller. Den är bara farlig om den är slapp. Är den välspänd så smäller den av vid eventuell forcering av stängslet. Band eller tråd är inte direkt riskfri heller utan kan ställa till med stora skador om hästen trasslar in sig i den.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

busholle

#4 » 12:26:56, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som tidigare talare säger så blir du både förbannad och ruinerad på band och tråd. Satsa på välsträckt järntråd och ordentliga hörn. Ska du spara pengar och arbete så kan du med gott samvete öka stolpavståndet upp till 12-15m.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

gaffa

#5 » 13:01:20, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För husfridens och veterinärkontots skull ta ett djupt tag i plånboken direkt och sätt upp ett riktigt trästaket med två slanor och den tunnaste ofarliga röda el-plasttråden på insidan så att hästarna inte käkar upp slanorna. Glöm ståltråd elrep och elband om hästarna värderas högt ungefär som barn vilket är vanligt förekommande :huh:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

PeterR

#6 » 13:49:43, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste nog hålla med busholle. Ett trästaket som ska hålla över tid blir orimligt dyrt, men ett välgjort elstaket med försträckt, galvad eller blank, är lika bra, kanske till och med bäst. Kanske så grov som 2,5mm. Du kan också lägga ett band i samma isolator så att hästarna lättare ser staketet.
Annars är det som flertalet påpekat: band och rep är skräp till annat än tillfälliga fållor.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Foton

#7 » 13:54:11, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har erfarenhet av tråd, band, elrep och staket. Tråd, elrep och band håller inte länge och ger stort motstånd för elaggregatet. Har bytt till galvad 3 mm ståltråd med fjädrar i hörnorna utom för den översta där vi har 20 mm band "för syns skull". Den galvade tråden verkar hålla väldigt länge men naturligtvis är rostfritt oslagbart.
Har aldrig varit ute för olyckor med staketen.
Trästaket är snyggt och säkert men, enligt mig, alldeles för arbetskrävande om man inte bara har små "sjukhagar". De ska ju inte bara sättas upp utan underhållas också.
Lägg ner jobb på hörnorna och öppningarna så stolparna står stadigt! Vi har ca 5 m mellan stolparna men det går säkert att tumma på.
Lycka till!
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Molnia (trådstartaren)

#8 » 14:16:29, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lärorika svar ni ger, som vanligt här på maskinisten.
Far har en del 12-13mm band som är för gammalt att sätta upp. Om man skulle sätta ny ståltråd och på övre tråden lägga med det gamla bandet för synlighetens skull.
Vill verkligen ha bra stängsel men att bygga med enbart trä är orimligt ur ekonomisk hänsyn, det är inte några raka fina åkrar utan blir mycket staket i förhållande till yta och mycket byggnader och förutsättningar som styr.
Men vad för ståltråd ska man ha till hästar? Försträckt har jag hört om, för lättare att gå av om de springer igenom antar jag? Finns det några riktlinjer/ regler kring detta?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn

#9 » 14:20:15, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår huvudverksamhet är hästar. Efter lite olika varianter bygger vi nu hagar med en övre vit, ganska tunn, tråd och en undre aluminiumtråd. Om över- och undertråd kopplas samman ibland så kommer undertrådens lägre resistans hjälpa till att inte sänka spänningen alltför mycket. Båda trådarna har en brottstyrka om ca 90 kg så en häst som går igenom staketet inte ska få alltför stora skador. Vi har den övre vita tråden för att öka synligheten lite men allvarligt talat så tror jag att det går lika bra med en metalltråd överst. Hästarna vet ju var staketet är. Om de blir så skrämda så att de går genom staketet så hade högre synlighet ändå inte hjälpt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län

PeterR

#10 » 14:33:15, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:...Far har en del 12-13mm band som är för gammalt att sätta upp. Om man skulle sätta ny ståltråd och på övre tråden lägga med det gamla bandet för synlighetens skull.

Precis så jag menar!

Molnia skrev:Men vad för ståltråd ska man ha till hästar? Försträckt har jag hört om, för lättare att gå av om de springer igenom antar jag? Finns det några riktlinjer/ regler kring detta?

Att man har försträckt tråd är för att den skall hålla sig sträckt över tid. Alla metaller är mer eller mindre plastiska och sträcker sig, mjuka metaller mer än hårda. Gällande motstånd behöver man nog inte bry sig så mycket, även om rostfritt är sämre än järntråd, men aluminium är bättre än järn. Små obetydliga skillnader.
Personligen tror jag på en stark grov tråd, som skär in mindre (och därmed skadar mindre), men håller vid kollision. Mindre problem på sikt.

Om det finns några regler vet jag inte.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PO

#11 » 17:57:59, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

O utifrån o in i hagen då tänker på viltet. Rekommenderar "blanktråd" över tråden markeras med fastknutna
plastremsor el dyl,hästarna lär sig nog var staketet är men viltet kan behöva lite hjälp iform av fladdret

3 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Ptr

#12 » 18:57:23, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galvad stängseltråd av järn, håller lagom och är ekonomiskt så det räcker!
Till det skruvissolatorer, bara snurra på ett varv extra där det slakat, för det gör det.
Förstärk hörnen! Titta hur "rovdjurstaketen" ser ut.
Här använder jag div som växer i närheten till stolpar - björk, asp men även tall och gran. Håller inte för evigt utan behöver bytas varteftersom, visserligen oftare än tryckta stolpar men lämnar inga gifter efter sig och är billiga.
Än så länge har jag elrep som övertråd - trodde det skulle vara så och tänker att de kan användas färdigt innan de kasseras, men är tveksam till om jag köper in något mer av den varan.

Det viktigaste staketet är ändå att hästarna trivs i sin hage! Gör de inte det så går de ut - förr eller senare. Tillräckligt stora ytor att gå i är det första. För att kunna göra det så behövs tillräckligt magra marker. Här är var hage ett par tre ha, men det är för lite egentligen, i stort sätt bara naturbetesmarker.

De är nattdjur även om vissa vill ta in dem för att "nanna" på natten, vilket är emot detta med att främja djurens naturliga beteenden. Hela nätterna knallar mina hästar omkring och söker föda, passerar utfodringsplatsen då och då och äter där med. I gryningen ställer de sig och sover fram till mitt på förmiddagen. Därefter är de igång igen för att ta sig en lur på eftermiddagen nån eller ett par timmar före skymningen.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr

#13 » 18:59:34, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rostfritt är ett elände! Blir staket glömda i markerna och bortglömda rostar järntråd bort så småningom.

Är en av de saker jag har mest emot elrep och elband - de förbannade rostfria trådarna i banden!
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

EE

#14 » 20:09:43, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enbart kloka svar i denna tråd! Håller till fullo med om att galvtråd är det bästa!
Det är inte rationellt i längden att sätta upp permanenta hagar av bräder. Om man vill kunna sköta marken och rotera betesmarker efter några år är det bara ett besvär att montera ner en snickrad hage. Och det är inte ett dugg bättre för att hålla hästarna inne heller, eltråden behöver du i alla fall. Möjligen är en snickrad hage vackrare de första åren, men det kommer en dag då den bjuder onödigt mycket jobb för nedmontering.

En ny och blank galvtråd syns minst lika bra som motsvarande plasteltråd. Skillnaden kommer du att känna i händerna år tre när du arbetar med plasttråden vars ledare gått av och gör ont att arbeta med. Inte leder den ström heller...
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

eqlazer

#15 » 20:13:27, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och ska man ha rep/band kombinerat med slät tråd så tänk på att det ofta är olika metaller, det vill säga att den ena är oädlare och kommer rosta/ärga sönder.

1 person gillar det här inlägget.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se