Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Hur stor kan en älg bli

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

per-åke (trådstartaren)

#1 » 21:37:34, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delar av mitt inlägg i från "dagens glädjeämne"

Skrev följande där: Nu var det nära att jag skitit på mig! :mrgreen:
Sitter ute på altanen i godan ro och ser på tv.
Ser något i ögonvrån och vänder blicken.
Där står en stor J...a älg å tittar på mig genom fönstret :uupps:
Jäklar va jag hajade till. Tur man inte hade magsjuka :thumme:
I vilket fall som helst så var det rätt kul. Trevligt att bo på landet.

Hur stor kan en älg bli? Skulle tippa på att den var minst 2 meter i mankhöjd! Slut citat!

SÅ! Hur stor kan en älg bli? Har väl sett älg tidigare, men aldrig på så när håll! Den var ju gigantisk!!!
Min bedömning 2 meter i mankhöjd, är det realistiskt? Uppfattade som han/hon hade huvudet i höjd med stuprännan, och den sitter typ knappt 3 meter opp.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)



magirus

#2 » 21:42:06, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Europeisk älg når en kroppslängd (huvud och bål) av 210 till 350 cm, en mankhöjd av 140 till 235 cm, en svanslängd av 5 till 12 cm och en vikt mellan 200 och 825 kg.[3]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeisk_%C3%A4lg

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

63an

#3 » 22:13:22, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stor älg är nåt enastående stort djur de skiljer sej med enormt stort mått från rygg till bröst bakom frambenen! Fanns en tjur i Uppland på prästskogens mark där jag hade stuga å fick syn på den på kvällarna när den käkade i havreåkern, gudars skymning vilken jätte å hornkrona som jag inte lyckades få ordning på,,,en kväll kom en annan stor tjur mot havreåkern men när de stod nära varandra då gick Liljeholmens upp att den första tjuren var en jätte, vintern kom å den var i sällskap med ko å kalvar på skoj tog jag av vintermössan å la i färlen de var nog som storlek 60 i huvud! Träffade de som hade jakten hösten därpå å han var kall typ de hade skjutit fullt å då kliver storen fram men han sa att polisen på bygatan var med så han säkrade å lät han vara men se de tror jag inte ett skvatt på för storen syntes aldrig mera! Har sett bilder på stortjurar ifrån Rapadalen en sån bamsetyp var det :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

fourdoor

#4 » 23:25:11, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag rundade huset här hemma en sen kväll för några år sedan och hade mobilen som lampa så stod jag plötsligt en halvmeter från en stor j-vla älg. :uupps:

Har lite svårt för mörker efter det och går inte ut utan min 18v hitachi lampa. :svettas:
I'm not even on drugs, i'm just weird.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se