Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Gustafs och Lillemans äventyr

60 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Brynjar

#16 » 21:54:16, 05-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Har idag varit och hämtat ut en förpackning "Prednisolon Alternova 5 mg". Fint namn! :grin:
Kortisontabletter som används för att fördröja verkan av ormgift. Katten ska till veterinär i alla fall men man får lite mer tid på sig.
25 tabletter i förpackningen. Många jagade ormar blir det. :grin:

Sen är det en annan sak om jag är hemma och märker när det är dags. Katter är ju inte direkt såna att dom söker hjälp när det är nåt.
Hoppas det var ett onödigt köp.


Ja dette er vel den eneste handelen man gjør gledelig unødvendig. :smile:

Men finnes det ikke en vaksine eller kur som virker fordrøyende ved enkelte giftangrep,som slangebitt o.l? Tenker på hvis katten blir massivt angrepet av veps og bier f.eks.....giften går i blodet så det blir vel vanskelig og vaksinere mot den type angrep kanskje...

En førstehjelpspakke er lurt og ha overalt,i hjemmet,bilen,maskinen...så hvorfor ikke ha førstehjelpsutstyr til sine små også :thumme:
Senast redigerad av Brynjar 21:58:47, 05-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander



Robban_C (trådstartaren)

#17 » 22:13:28, 05-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brynjar, jag tror inte att getingar eller bin är nåt problem. Dels kommer dom inte in till huden för pälsens skull, dels är katter för smarta för att ge sig på dom.
Ta Lilleman som exempel, han jagar ju allt som rör sig. Orm, möss, tumstocksändar, fjärilar, snören, fåglar med mer. Häromdagen satt han på soffans ryggstöd och blev alldeles nipprig när han fick syn på fåglar i äppelträdet utanför fönstret. Han har jagat flugor med framgång på våren när flugorna inte är så snabba. Han ger sig efter allt som rör sig eller som låter.
Häromdagen hörde han nåt vid ett av fönstren och hoppade upp på trappräcket. När han såg att det var en stor humla så avtog intresset med en gång.
Jag tror att dom har medfött att akta sig för dom där.
Eller så har han smakat och dom smakar f*n. :grin:


Och vi har en enklare första förband i varenda maskin och traktor. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C (trådstartaren)

#18 » 12:17:23, 06-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu varit till Djursjukhuset bara för att vara säker på att jag hittar dit den dan det eventuellt behövs. 1,5 mil enkel resa, det ska man väl klara på lite under tio minuter om det är akut. Åker ju Saab! :mrgreen:

Så lägligt att dom ligger på adressen "Djursjukhusvägen"! :thumme: :grin:


Ju mer jag tänker på det så tror ju jag att det inte var första gången Lilleman tog orm. Han verkade ju veta vad han gjorde.
Det var nog värre med husse för vilken det kokade mellan öronen. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

mimeck

#19 » 14:14:38, 06-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Katten här på gården brukar fånga råttor och andra smådjur (ormar är än så länge ganska sällsynta i jämtland. Har hört talas om folk som sett huggorm men jag vet inte om dom sett i syne eller om det kanske varit nån kopparödla eller nått). Iallafall så brukar man se honom med en råtta och fem minuter senare kommer han in och lägger värsta spyan på nått lämpligt ställe. Jag brukar också spy när jag måste torka upp kattens spya. Bara så ni vet!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C (trådstartaren)

#20 » 17:01:57, 06-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om dom spyr så kan det bero på att dom har mask.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

mimeck

#21 » 18:01:21, 06-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så har han ätit nått olämpligt.

Det händer kanske inte så ofta att han spyr, men en gång är tillräckligt om jag får torka bort det.

Han smäller i sig nån gnagare och sen kutar han in och skriker för att han ska ha dyr kattmat också.

Han brukar få piller mot mask men jag hoppas han har mask för då kanske han tynar bort och försvinner. (det finns några kilo katt att ta av)

Jag är allergisk mot katter. Både fysiskt och psykiskt. Ta det sista med en nypa salt men jag är allergisk mot pälsdjur, katt gav högt utslag på allergitestet. Har även hund och en hel drös med nötkreatur.
Senast redigerad av mimeck 18:06:43, 06-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Brynjar

#22 » 21:30:55, 06-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Om dom spyr så kan det bero på att dom har mask.


...og de kan fremkalle spy for å renske opp magen..vi har en katt som kun er inne og hun spyr noen ganger når det passer seg sånn. Om katten ikke har tilgang på gress så står den ofte å gnager på vedkorgen,bare for å få i seg noe å "renske" med... :grin:

Høres ut som du forbereder en fødsel Robban,prøvekjører ruten til sjukehuset og greier. :mrgreen: Men så godt og høre du tar dette så seriøst. Du smeltet min samboers hjerte i kveld :thumme: :mrgreen:
Senast redigerad av Brynjar 21:32:34, 06-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Robban_C (trådstartaren)

#23 » 22:29:46, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har idag pratat med nån från förr, hon sa att hon har haft en katt som faktiskt kom hem med uppsvullen fot och ställde sig vid ytterdörren och jamade. Katten bad om hjälp!
Hursomhelst så åkte dom till djursjukhuset och veterinären sade att det hade gått för lång tid för att kunna vara säker på att klara det där men dom satte dropp (koksaltlösning?) på katten. Hon satt i sju (!) timmar och höll om katten tills allt droppet hade runnit in i katten. "Det var nog en hel liter" sa hon.
"Oj vad hon kissade sen!". :grin: :grin:
Syftet är tydligen att droppet dels ska späda ut giftet, dels ska det ta med sig giftet ut ur kroppen.

Så nu vet ni vad som väntar er om katten kommer hem med uppsvullen tass. :grin:



Ska vi ta nån historia som hör till ämnet nu kanske:
I söndags morse satt jag med pappersjobb, Lilleman bakom ryggen på ryggstödet. Jag hör kattluckan där nere och sen Gustafs lyckliga röst på väg upp för trappen när han klart och tydligt deklarerar "Kolla husse vilken god rådis jag har fångat". :slag:
Lilleman hör också så han studsar iväg ner från ryggstödet och snor godsakerna från Gustaf. Jag vill inte att dom äter sånt inne så jag hämtar en handduk för att bära ut rådisen men det går inte, Lilleman "skymmer" den genom att vända arschlet åt mig hela tiden. Han är inte så korkad när det gäller mat inte. :grin:
Jag lyfter upp Lilleman för att bära ner honom med rådisen i truten men han vill inte bli buren när det finns mat. Han är stark och en riktig sprattelgubbe när han inte vill som jag. Nå, han sprattlar men jag får med honom ner och ut så att han kan äta i fred. Helst skulle jag vilja att Gustaf får äta det han fångat men när Lilleman får chansen så snor han maten av Gustaf. :slag:
Ja, vad ska man göra? :klia:


Och i går morse när jag gick ut så kom Gustaf springande från Kohagen och var jätteglad när han jamade fram "Kolla husse vilken konstig rådis jag har hittat! Den har vingar!". Suck, en ung eller småväxt talgoxe.
Han släpper den framför mig och lägger sig och tittar på mig. Nä, jag tänker INTE äta upp pippin! Dessutom levde den.
Den knatade iväg och försökte flyga men jag tror att ena vingen var skadad för den gjorde bara rollar när den försökte lätta. Jag tog piasavan för att slå ihjäl den (barmhärtighet) men den hann smita ner i krondiket och försvann nånstans i vassen. Jag hoppas att den repade sig.
Suck. :grin:
Senast redigerad av Robban_C 22:32:34, 08-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C (trådstartaren)

#24 » 22:22:35, 12-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick lite mekhjälp igår med EW160. Verkmästarkatten kom och inspekterade vad vi gjorde, sen la han sig på ett bra ställe där han kunde övervaka så vi inte fuskade. :grin:


Bild

Bild


Sen gick han runt bomroten och tittade uppåt men bestämde sig tydligen för att det var för halt att klättra upp där. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Rille

#25 » 22:34:08, 12-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle ni fuska hade han bara behövt klappa till er med tassen i skallen :mrgreen:
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C (trådstartaren)

#26 » 22:36:32, 12-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, med hot om ett par vassa klor på örat så skärper man till sig. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Loke

#27 » 23:30:00, 12-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då det gäller katter och småfåglar så brukar jag låta katterna
sköta processen helt själv på grund av att det inte ska bli så
bedrövligt att fågelstackaren smiter iväg skadad.
Däremot så uteblir berömmet som man kör med när dom kommer
hem med rådisar.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Robban_C (trådstartaren)

#28 » 22:22:54, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag kom kortisontabletterna nästan till nytta. En av grannarna ringde om tabletterna eftersom hans hund hade blivit biten i ena mungipan av en huggis.
Jag åkte hem och letade fram tabletterna medan han ringde djursjukhuset men dom avrådde eftersom tabletterna inte var ordinerade till just den hunden. :klia:
Han fick rätt och slätt rådet att avvakta och se hur det utvecklar sig. :klia: :klia: :klia:
Jag trodde han skulle få order att gasa benet till djursjukhuset.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Brynjar

#29 » 23:11:21, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Han fick rätt och slätt rådet att avvakta och se hur det utvecklar sig. :klia: :klia: :klia:


Men.....eh...vente og se..jamen,om hunden får en tablett,hvor farlig kan det være??Om hunden likevel skal ligge og vente og se hvor stor innvirkning giften har på den???

Enten går det jo bra,eller så går det skeis,og jeg tror ikke en tablett kan gjøre saken værre akurat......
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Robban_C (trådstartaren)

#30 » 00:01:40, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror som du men det var det rådet han fick.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se