Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

MAX + Djurens rätt

50 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Ludde eriksson

#31 » 15:44:20, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker Leif resonerar klockrent där, att inte på ett förtroendeingivande sätt ta avstånd från terror o övriga juridiska övertramp är att fördärva varje form av förtroende!!
Vi har världens renaste jordbruk o hårdaste djurlagstiftning, o ändå är det här i Sverige såna ideer frodas??? :ohnej:
Urbaniseringens förbannelse, som också driver på polariseringen mellan stad o landsbygd. :sad:

8 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk



Göran Ekman

#32 » 16:04:48, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Jag tycker mej hört och sett många i min omgivning som har väldigt starka åsikter om organisationen Djurens rätt. Helt utan kunskap och utan att bry sej om att ta reda på fakta.
https://www.djurensratt.se/om-djurensratt

Följde länken hittade då den här meningen en liten bit ned på sidan.
Citat från Djurens Rätts hemsida .
" Vi kan aldrig acceptera att man ser på djuren som varor som ting för människor att ut utnyttja efter eget godtycke" slut citat.
Min tolkning av den meningen är att Djurens Rätt är motståndare till form av djurhållning.
Men jag kanske övertolkar texten. Det verkar finnas en del folk som tycker att gråzonen mellan DR vita och dom militanta djurrättsaktivisterna svarta , är väldigt liten. Tror att det kan vara en orsak att det finns människor som är negativa till DR.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#33 » 16:38:26, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grundproblemet är att respekten för annans åsikt saknas...
http://www.faktoider.nu/voltaire.html
Monsieur l'abbé, je déteste ce que vous écrivez, mais je donnerai ma vie pour que vous puissiez continuer à écrire.
Voltaire i ett brev till le Riche, 6 februari 1770

https://www.projet-voltaire.fr/culture- ... avec-vous/
https://www.histoire-en-citations.fr/ci ... vous-dites
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’à la mort pour que vous ayez le droit de le dire.


Två olika versioner av den klassiska frasen:
Den första:
Min (käre) Kyrkoherde/Biskop, jag avskyr vad Ni skriver, men jag ger Eder mitt liv (läs: kommer att offra mitt liv) för att Ni skall kunna fortsätta skriva (underförstått, Eder åsikt).
Den andra:
"Jag håller inte med det Ni säger, men jag kommer att slås in i döden för Eder rätt att få ge uttryck för Eder åsikt!"

Jag hade en nära vän. Hon tålde inte kött. ...gissa vem som vackert fick lära sig maträtter utan kött ;-) :skratta3:

OM Djurensvänner/ligister/DR... engagerade sig lika mycket i -all- djurhållning, och bar sig lika dant åt mot hund- kattägare som -bär- sig åt mot och med sina djur; då kanske jag skulle se med mer blida ögon på -retoriken-... men när man attackerar väl hållna djur (för det är ju de som blir attackerade, inte djurhållarna...) och blundar för djur som far illa... då ser jag...
" :red_card: "

När man släpper ut minkar... (jag förstår inte näringen i sig)... stressar ihjäl dem mao (svårt djurplågeri!), bortsett från att minkar biter ihjäl varandra...(djurhetsning är väl ett brott i Sverige? eller gäller det bara om man hetsar hundar mot varandra?) å detta i enligt någon sorts paroll om att värna om djuren?!...
Sätter eld på svinstall, ladugårdar, stall, osv o bränner djuren inne?!...
Klart man får starka känslor mot den formen av ligister!
:aaargh:


Sakfrågan i artikeln tycks dock helt försvunnit i våldet som utövas av den lilla gruppen som vare sig rättsväsende eller DR själva vill dra inför rätta...
Sakfrågan var ju en BRA sak ju!
Det är ju riktigt häftigt om MAX skulle bli först ut med ett kompletterande cuisine av både Vegetarisk och Vegansk kost ju!
:thummar:
I -det- perspektivet har ju dessa ligister, DR, lagt ris på egen rygg ju! Hur -dumt- och korkat var det inte att sätta igång å hota och attackera MAX kedjan i det perspektivet?!
:screwy:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Alrik

#34 » 19:05:23, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

DR startades som en organisation som jobbade mot plågsamma djurförsök vilket nog alla kan skriva under på är en vettig sak.

Sen på 70-talet kom de in en massa gröna vågare som ändrade agendan på DR mot dagens.

Har också några veganer och vegetarianer i bekantskapskretsen där många är vettiga och är de för orsaker som jag accepterar.

Sen har jag några som jag knappast accepterar där en specifikt äter veganskt för klimatet men flyger på semester 3-4 gånger per år. Tagit diskussionen flertal gånger om de men hennes argument tar slut och ser inte motsägelsen med flygresorna. Ja juste, hon är med i DR också....

6 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

dc_lindberg

#35 » 19:54:22, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah!
Djurens Rätt har funnits sedan 1882...

Kring 1880 fanns en vetenskaplig undersökningsmetod som heter Vivisektion.
Idag behöver vi inte använda den, och det är i högsta grad tveksamt om man -verkligen- behövde tillämpa den då heller på 1880-talet!...
Om DR startades som en reaktion mot den sortens försök, vilka gjordes både på djur och människor, så har de mitt stöd i agerande mot den sortens "vetenskapliga" "avarter".

Dagens form av vivisektion gäller hur lever och njurar (primärt) hanterad läkemedel (toxiner) - tyvärr kan vi ännu inte komma runt behovet av att studera detta in vivo... hur groteskt det än är... det är dock i alla fall låååångt ifrån vad som menas med vivisektion.

När det gäller att ta fram läkemedel så sitter vi människor i etiska, juridiska och moraliska rävsaxar!
Ingen vill pröva ett otestat medel, men många anser att medlet inte får utprovas via djur innan det testas på människa...
Magnecyl skulle -aldrig- ha släpps om det gått genom moderna tester, eftersom möss dör av acetylsalicylsyran (om jag minns helt rätt, i annat fall är det råttor; det är endera gnagaren som inte tål det.
Neurosedyn - fantastiskt läkemedel, men användes på "fel" patientgrupp... där trodde man att skadorna -bara- gällde råttor (om jag minns helt rätt) och skippade att testa ordentligen på människor... o effekten av det lät ju inte vänta på sig...

Nu har vi ett annat problem:
- diklofenak
Det har eliminerat ca 99% av alla gamar i indien, pga att deras lever inte klarar av att bryta ned -det- "giftet"...
Min far fick 100% av de -sällsynta- biverkningarna av Voltaren Gel (diklofenak)... inom 10 sekunder... (läs FASS, vårdpersonal, biverkningar).
Men inte F gör väl DR något väsen om detta?
OM de agerar -kraftfullt- mot att samhället får använda diklofenak; då skulle de göra en -insats- för djuren!
Jag -har- försökt få kemikalieinspektionen att agera, eftersom läkemedelverket inte kommer att göra den; men KI väljer att anse att diklofenak inte är en kemikalie!... hur många till djur i faunana dödas av denna "icke kemikalie"? Hur mkt lidande blir det för de djur som dödas av diklofenak? Är det som ex., cyanid (extremt plågsamt en kort stund), eller är det som gin + paracetamol (1-2 dygn i fruktansvärda smärtor)?


Men som sagt, fokus var väl egentligen inte detta utan att MAX skulle lansera ett kompletterande, och intressant Cuisine, som ligisterna nu stoppat åt/för sig själva. Å hur smart var egentligen det?...
:klia: :screwy:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Alrik

#36 » 20:34:22, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De mest intressanta är hur F idén kunde komma så långt som den kom. Borde ju passerat ett antal steg innan den togs i drift.

Är lite som HMs reklam för barntröjan med en "coolaste apan i djungeln" på en svart kille bredvid en kritvit kille med "överlevnadsexpert" på tröja. Brorsans 8 åring skulle kunna säga att den idén är lite fel....

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

dc_lindberg

#37 » 11:24:45, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao:
(ja, för det där blev äkta brittisk galghumor; även om det är seriöst menat. Din liknelse är absolut klockren! :thummar: )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bygert

#38 » 11:05:47, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju fundera på vad det var som var fel, egentligen.

Att Max tar fram vegetariska och veganska alternativ är inget fel. Tvärtom, veganer är också kunder som ska få det de vill köpa och finns det såna alternativ så blir det mindre risk för tjafs om man ska gå ut och äta med nån som ligger åt det hållet. Dessutom kan det ju inte helt uteslutas att nåt kan vara gott och ett bra alternativ om man ätit sig trött på hamburgare.

Att man arbetar för någon slags märkning är också bra. Att ha eller höra diskussioner om nåt verkligen är enligt nån slags norm blir ju bara tröttsamt. Bättre att det är ordning och reda och de som vill ha något speciellt kan få det utan krångel. Så långt borde ingen ha invändningar.

Att däremot ge sig in i samarbete med och troligen också bidra till finansiering av en organisation som inte på ett övertygande sätt håller rågången mot terrorister, där spricker det. När det gäller den delen brast Max i omdöme och det är bra att de lyssnade och kom på andra tankar. Nu är det bara att hoppas att de hittar vägar att gå vidare med det som var positivt i det här och då utan suspekta organisationer inblandade.

5 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Russin

#39 » 14:21:42, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag älskar djur och tycker absolut att djuren ska behandlas på bästa möjliga vis, men dessa "djurvänner" börjar allt mer bete sig som extremister... Nästan var och varanann dag man läser om dom i tidningarna. :???:

1 person gillar det här inlägget.
Russin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:48, 03-03-2018
Sverige
Maskintyp: Kran

63an

#40 » 15:08:53, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att käka vegetariskt HAR blivit en ny lönande marknad, så enkelt var de med den saken! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Claes Folkesson

#41 » 16:04:08, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är stor skillnad på djurskydd och djurrätt.

3 personer gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

BM 4 ever

#42 » 19:44:08, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om ingeting. Jag läste just att det kastas över en trejedel av maten i världen. I amerika är det över 40 % som kastas :sad: :off_topic:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

e_pettersson

#43 » 20:18:50, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ni argumentera med dr kan ni säga, jag äter blandfärs för då vet jag att två djur har dött och två producenter tjänat pengar. Själv gjort det och det tar bra.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#44 » 21:11:36, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...växterna lever de med... de har säkert också känslor...
Vi -vet- idag att växterna kommunicerar med varandra och hjälper varandra när de blir angripna...

Vem/vilka tar vara på -växternas- -rättigheter- MOT vegetarianer och veganers grymma hänsynslösa slakt på dessa fridfulla kol-organismer utan vars existens livet på jorden skulle se helt annorlunda ut!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Filijox

#45 » 21:33:34, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...växterna lever de med... de har säkert också känslor...
Vi -vet- idag att växterna kommunicerar med varandra och hjälper varandra när de blir angripna...

Vem/vilka tar vara på -växternas- -rättigheter- MOT vegetarianer och veganers grymma hänsynslösa slakt på dessa fridfulla kol-organismer utan vars existens livet på jorden skulle se helt annorlunda ut!...


Detta argument är faktiskt det mest rationella och logiska av alla gentemot så kallad etisk vegetarianism. Hur kan man vara så arrogant så man endast anser att varelser som rör på sig och har ansikten som man själv - är levande och har intresse att fortsätta leva? Och inte minst de vi inte ens ser med blotta ögat - bakterier - varje andetag man tar så DÖÖÖÖR tusentals bakterier pga ens immunförsvars aktivitet. Dags för etiska veganer att se till så inget levande dör alls - sluta andas!!!

5 personer gillar det här inlägget.
Filijox
 


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se