Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Stalljournal nötkreatur

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Bonnarp (trådstartaren)

#1 » 09:46:26, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Går i tankarna att skapa en elektronisk stalljournal för nötkreatur och få denna godkänd av sjv.

Har någon här möjligtvis den manuella stalljournalen från sjv och har möjlighet att förklara med text eller bild på hur bladen i den är uppbyggd?

Jag är medveten om att det i dag finns ett antal godkända elektroniska journalsystem.
Vad jag ser som nackdel med dessa är att de är förenade med en årsavgift som löpande skall betalas om man önskar ha kvar och använda programmet. Visst ska utvecklaren av systemen tjäna sitt men de som har nötkreatur har redan tillräckliga kostnader.

Tanken med detta projekt är att få ner kostnaden för oss användare. Köper du programmet så äger du det och behöver inte betala några årsavgifter.

Givetvis så får alla som bidrar ett exemplar så fort systemet är godkänt av sjv.

2 personer gillar det här inlägget.
Bonnarp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:21:49, 06-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat



Alrik

#2 » 10:24:17, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer programmet uppdateras om JBV gör ändringar på vad som ska ingå osv?

Själv betalar jag hellre en månadskostnad där jag vet att utvecklaren får in pengar som går till att hålla liv och utveckla lösningen kontinuerligt.

Vad händer med utvecklingen när pengarna från programförsäljningen är slut? Ska man då köpa en ny version för samma pengar?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Bonnarp (trådstartaren)

#3 » 11:01:16, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Kommer programmet uppdateras om JBV gör ändringar på vad som ska ingå osv?

Själv betalar jag hellre en månadskostnad där jag vet att utvecklaren får in pengar som går till att hålla liv och utveckla lösningen kontinuerligt.

Vad händer med utvecklingen när pengarna från programförsäljningen är slut? Ska man då köpa en ny version för samma pengar?


Givetvis kommer eventuella ändringar som jordbruksverket tar fram att implementeras i programmet och de som har köpt programmet får givetvis tillgång till uppdateringarna.

Jag har inte räknat på några summor gällande utvecklingskostnader eller vad ev. försäljningar skulle ge i retur då jag själv kommer att stå för utvecklingsbiten.

En stalljournal är ett ganska enkelt projekt i sig så en månadskostnad här känns inte så aktuellt. Men ett service och support avtal kanske kan vara aktuellt istället mot en årskostnad.
Bonnarp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:21:49, 06-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat

treaser2

#4 » 15:03:41, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som vanligt underhållet som är det dryga
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Alrik

#5 » 16:42:58, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du utveckla, underhålla, uppdatera programmet helt gratis?

Vi körde pigwin sugg som hade en årsavgift som baserades på antal djur (har jag för mig). Dataväxt har en grundavgift + arealbaserat. Håller support 7-16 vardagar. Handla gps genom dataväxt, support 7-22 under säsong.

Att slå sig in på en så nischad marknad såsom djuruppföljningsprogram är svårt. Saker ska fungera, PUNKT. Prisa sig in med en ny produkt som inte har så många användare är svårt.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

busholle

#6 » 20:33:34, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att vara negativ men kraven på stalljournal har minskat och om man rapporterar djuren i CDB inklusive flyttar så har man uppfyllt minimikraven.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se