Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Vad är det för fel på vissa hundägare!?

77 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera allt som har med djuren att göra här

RD350

#31 » 08:43:44, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det är släkten som beter sig på det viset gör saken ännu värre! Hade jag varit i dina kläder hade jag förväntat mig en avlivad hund och en ärlig ursäkt! Som andra skriver, välj bort personen men det är ju kanske inte helt lätt i din situation. När slutade folk att förstå att det aldrig går att lita helt på ett djur? Normala människor ger inte en agresiv hund en andra shans....

3 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350



todde

#32 » 08:52:55, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör absolut en polisanmälan som flera skrivit innan och även till försäkringsbolaget. Det viktigaste i dagsläget är att dokumentera för ev händelser i framtiden.

Todde

8 personer gillar det här inlägget.
todde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:15, 19-12-2010
Ort: Göteborg NO
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: John deere 5820
John deere 6400
Atlas 140 w

Scania bonden

#33 » 09:34:07, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bort med hunden. Tveklöst. Sen kan du hälsa resten av den grenen på släktträdet att det krävs vett för att skämmas.
Axel W

7 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

krokodilen (trådstartaren)

#34 » 10:55:40, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips ock sympatier! Nu är det ju egentligen så att allt ni skriver redan finns i mitt chockade huvud! En stor anledning till att jag skapade denna tråd är för att få hjälp att få ordning på tankarna då jag ter mig ganska ensam i omgivningen i denna fråga. Sambon står ju på min sida och jag har varit tuff nog mot henne, hon kan ju inte hjälpa nån annans agerande även om det är nära blodsband.

Problemet är att jag orkar (troligen) inte med nån rättegång som det troligen kommer att bli om åklagaren anser bevisvärdet högt.

Visst jag känner problematiken som håkan13 skriver om, men jag är så j*vla trött på att ta ansvar för andra, tycker jag har gjort det hittills i livet så det räcker! Tuggar hundjäveln i sig ett annat barn/människa så är det deras problem lik förbannat. Har inte bestämt mig ännu men snackat med en bekant som är polis. Ska ringa länsstyrelsen mm.

Det värsta som kan hända (efter att hunden attackerar på nytt då) är om jag anmäler och polis/åklagare inte gör nånting, Då blir det ett slag i luften och jag blir den som försökte sätta dit dem utan grund eftersom myndigheterna inte tog i det.

Maskinisten är ett fantastiskt forum!

EDIT: Husse tog hunden ett ordentligt tag måste jag tillägga. Ett grabbatag i skinnet och kastade den över stolen och pang ner i betongplattorna samt att han la sig på den va det jag hann att se innan dottern var i min famn. JAg vet inte vad jag ska tycka om det egentligen,,,, blir det bättre med stryk!?

Det jag tycker om det är att det ilar kalla kårar efter ryggen fortfarande då hundjäveln inte gav från sig ett enda litet pip eller gny när den blir kastad via skinnet 1 meter PANG ner i betongen,,, inte ett knyst!!!

/C
Senast redigerad av krokodilen 11:04:07, 16-07-2019, redigerad totalt 2 gånger.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#35 » 11:00:08, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:...
Det värsta som kan hända (efter att hunden attackerar på nytt då) är om jag anmäler och polis/åklagare inte gör nånting, Då blir det ett slag i luften och jag blir den som försökte sätta dit dem utan grund eftersom myndigheterna inte tog i det.

Maskinisten är ett fantastiskt forum!

/C

Då hoppas jag verkligen det blir en polisanmälan till om olyckan är framme igen, då ser de nog inte mellan fingrarna. :hotar2: :hotar2:

Ja Maskinisten är ett Fantastiskt forum. :grin: :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

JOADAT

#36 » 12:20:11, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
EDIT: Husse tog hunden ett ordentligt tag måste jag tillägga. Ett grabbatag i skinnet och kastade den över stolen och pang ner i betongplattorna samt att han la sig på den va det jag hann att se innan dottern var i min famn. JAg vet inte vad jag ska tycka om det egentligen,,,, blir det bättre med stryk!?

Det jag tycker om det är att det ilar kalla kårar efter ryggen fortfarande då hundjäveln inte gav från sig ett enda litet pip eller gny när den blir kastad via skinnet 1 meter PANG ner i betongen,,, inte ett knyst!!!

/C


Att lägga sig på hunden är en hyfsat mjuk metod, när den bryter spänningen och visar underkastelse så släpper man upp den igen. Så han kanske gjorde något rätt iaf.
Volvo bm616
Scania L66
Ferguson FE35
JOADAT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:57:59, 23-05-2007
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo GM616

krokodilen (trådstartaren)

#37 » 12:34:43, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo visst! Mjukt är det jämfört med vad min egen hund råkat ut för i samma läge.

Konsekvensanalys,,,, min hund har bitit en 5-åring på hennes eget kalas,,,, har jag nåt val,,,, nej tyvärr inte,,,,, iväg till skogen ASAP,,,, PANG!

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

raggsockan

#38 » 13:39:56, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

man kan aldrig slå vett i en hund
samma som med barn visst man kan ge dom en rejäl omgång med ett järnrör och de känns bättre för en själv , men själva nyttan uteblir för de mesta , om inte annat så kan hunn istället bli aggressiv å folk ond av för mycket stryk
sen kan man inte heller gulla vett i dom . gäller och finna en lagom mitten väg . olika ifrån hund till hund .

man kan sätta sig som sagt sätta sig grensle över dom och stirra rakt i ögonen , när hun viker bliken ifrån dig så har poletten ramlat ner ,, för de mesta
men att hunn flyger på en männesk är inget normalt . hund ägarn har gjort helt åt helvete ifrån start
och de hjälper inte nu och börja försöka få vett i den , vett och uppfostran lär dom sig när dom är valpar
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

4 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

krokodilen (trådstartaren)

#39 » 13:56:13, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

raggsockan skrev:man kan aldrig slå vett i en hund
samma som med barn visst man kan ge dom en rejäl omgång med ett järnrör och de känns bättre för en själv , men själva nyttan uteblir för de mesta , om inte annat så kan hunn istället bli aggressiv å folk ond av för mycket stryk
sen kan man inte heller gulla vett i dom . gäller och finna en lagom mitten väg . olika ifrån hund till hund .

man kan sätta sig som sagt sätta sig grensle över dom och stirra rakt i ögonen , när hun viker bliken ifrån dig så har poletten ramlat ner ,, för de mesta
men att hunn flyger på en männesk är inget normalt . hund ägarn har gjort helt åt helvete ifrån start
och de hjälper inte nu och börja försöka få vett i den , vett och uppfostran lär dom sig när dom är valpar


Jo helt sant!

Just att den inte gav ifrån sig ett minsta knyst när den åkte rakt i betongen! Vissa individer tycker nog att det är ”sketa-tufft” medan jag och säkert många andra inser även den omvända kapaciteten OM det stål-sinnet skulle bli utåtriktat istället,

Många andra länder har totalförbud mot sådana här hundar och vissa länder har kopplings/munkorgstvång,,,, men inte i mespropp Sverige.

Nån kan ju bli kränkt som människa. :ohnej:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Wizzman

#40 » 20:05:07, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
raggsockan skrev:man kan aldrig slå vett i en hund
samma som med barn visst man kan ge dom en rejäl omgång med ett järnrör och de känns bättre för en själv , men själva nyttan uteblir för de mesta , om inte annat så kan hunn istället bli aggressiv å folk ond av för mycket stryk
sen kan man inte heller gulla vett i dom . gäller och finna en lagom mitten väg . olika ifrån hund till hund .

man kan sätta sig som sagt sätta sig grensle över dom och stirra rakt i ögonen , när hun viker bliken ifrån dig så har poletten ramlat ner ,, för de mesta
men att hunn flyger på en männesk är inget normalt . hund ägarn har gjort helt åt helvete ifrån start
och de hjälper inte nu och börja försöka få vett i den , vett och uppfostran lär dom sig när dom är valpar


Jo helt sant!

Just att den inte gav ifrån sig ett minsta knyst när den åkte rakt i betongen! Vissa individer tycker nog att det är ”sketa-tufft” medan jag och säkert många andra inser även den omvända kapaciteten OM det stål-sinnet skulle bli utåtriktat istället,

Många andra länder har totalförbud mot sådana här hundar och vissa länder har kopplings/munkorgstvång,,,, men inte i mespropp Sverige.

Nån kan ju bli kränkt som människa. :ohnej:

/C


Jag är tveksam till att man kan dra några slutsatser av att hunden inte lät när den åkte i betongen, min (begränsade) erfarenhet är att hundar ofta piper till när nåt händer helt oväntat, typ går emot elstängsel, trampar på nåt vasst... Men om de får en halv sekunds förvarning kan de mycket väl vara tysta, inte minst om de fattar att husse/matte är förbannade.

Men en hund som oprovocerat biter en människa (barn eller vuxen) ska inte leva mer, så är det bara!

Däremot undviker jag alltid att lämna barn ensamma med en hund, speciellt om det är barn jag inte känner väldigt väl. Barn kan (utan att mena något illa) tränga en hund och inte förstå signalerna hunden ger så att det händer tråkigheter helt i onödan. För att en hund ogillar att barn klättrar på den, drar den i svansen eller vad det nu kan vara, det är något man får acceptera, men det ska inte "smälla" utan förvarning, en normalt funtad hund signalerar, först med kroppsspråk... Korta mungipor, morr, sen markering, och till sist om det inte "hjälper" så kan det smälla om inte hunden kan fly istället. Och är inte husse/matte i närheten då så kan det bli väldigt tråkigt helt i onödan, även med en "snäll" hund.

Olika raser, tja, jag har ingen erfarenhet av den typen av hundar (har jakthundar), men rent generellt tycker jag att man ska vara försiktig med omplaceringshundar. Det finns ju en anledning till att hunden omplaceras, och känner man inte till den historiken och litar på den till fullo så ska man tänka efter både en och två gånger innan man låter en sån hund komma till en barnfamilj eller för den delen tar med den till ett barnkalas. Att barnfamiljer tar hem okända gatuhundar från andra länder kan jag inte begripa.

I ditt fall hade jag nog inte polisanmält eftersom dottern klarade sig så pass lindrigt undan, för som du själv är inne på blir det slag i luften om ärendet läggs ner (vilket nog tyvärr är ganska sannolikt). Däremot hade hunden aldrig fått komma hem till mig igen, och mina barn hade aldrig fått komma hem till hunden.

7 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

krokodilen (trådstartaren)

#41 » 20:42:22, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej du har 100% rätt tycker jag!

Nästa gång hunden ev kommer o kontakt med oss blir via bly och krutladdning, jag garanterar!

Chocken börjar lägga sig lite och jag återgår sakta till mitt vanliga jag. Det är kanske bäst att avvakta iom att det inte finns nån tidsgräns för att anmäla.

Dock så har denna soppa klarnat synen på flera närvarande individer.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BM 4 ever

#42 » 21:01:58, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Människor gillar att avla på olika egenskaper och rena defekter. Innåtväxta nosar så dom inte kan andas tex. Att avla fram kamphundar som inte få ger sej förrän blodet runnit av dom ha blivit väldigt populärt sista åren. Jag tycket det hela är tragiskt och skäms att vara människa. Hur kan folk tro att en sån hund passar att ha i en familj ???
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

e_pettersson

#43 » 21:12:38, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen skulle jag sätta en kula i hunden sammtidigt som det hände mitt framför ägaren.
Hunden mår inte bra = välgärning
Ägaren begriper inget = välgärning
Det kommet hända igen = välgärning att hindra.

Hade samma situation fast en karelisk björnhund som krossade skallen på min lilla gatugrogg på 7 kg som märkligt nog inte dog. Någon vecka senare hög karelaren mig i ansiktet.
Jag tänkte som du att jag avvaktar då det också var en inpippad släktings hund. Nu ska den ev flytta hitåt till hösten. Om så sker kommer den hunden dö om jag får se den igen.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

4 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#44 » 22:29:37, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu brukar jag sällan eller tom kanske aldrig ha hagelsprutan redo vid familjekalas men i framtiden kanske!

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#45 » 12:32:59, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att det är svårt att åtgärda problemet med hagelbössan, åtgärdar du det egentliga problemet ( hund ägaren) med hagelbössan , är det något som kommer att kallas överlagt mord . Den lösningen tror jag inte gagnar någon allra minst dig.
Vilken väg som det är den bästa att gå för att se till att det som hände inte händer igen , har jag inte en aning om .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se