Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Vad är det för fel på vissa hundägare!?

77 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Krister W.

#76 » 15:02:05, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En händelse från min barndom bubblar upp i minnet när jag läser om detta.
En äldre släkting till oss hade en schäferhund. Hunden vaktade över sin husse 24-7, med sitt eget liv om så krävdes.
Hur och varför det blivit på detta sätt vet jag ej, bara att det var så...

Nåväl, en gång när vi var och hälsade på hos släktingen, jag var kanske 5-6 åt gammal, gick schäfern till attack mot min far! Som en blixt från klar himmel. Tyckte nog mina föräldrar, men det fanns en anledning om man betänker den roll hunden fått/tagit. Som livvakt åt husse.
Upprinnelsen till attacken var helt enkelt att pappa vände sig mot släktingen (sin morbror) och skulle borsta bort lite skräp från hans axel med handen. Hunden kopplade direkt det som en attack på husse och "gjorde sitt jobb" helt enkelt och stod upp för Husse. Logiskt ur hundens perspektiv, men kanske inte för oss hundovana! :uupps:
Som tur var tog Husse omedelbart kontroll över situationen och inga skador (vad jag minns) uppkom. Men efter den dagen var alltid hunden belagd med munkorg när de vistades bland folk! Och det var väl ingen som kom direkt nära Morbrorn när hunden var med, om man säger så....

Händelsen som sådan har väl inte satt särskilt djupa spår i mig, jag är inte hundrädd även om jag känner viss respekt för hundar (särskilt okända). Min mor däremot blev väl inte mindre hundrädd efter detta! Dock har det funnits flera hundar i familjen efter detta. Vilket jag tror varit bra för både mig och min mor. Hon kunde känna att alla hundar inte bara direkt gick till attack, och jag lärde mig nog att umgås med hundar på ett sunt vis!

En viktig och lärorik händelse i mitt liv, om man tänker på det.

Till TS: slösa ingen tid och energi på personer som ändå inte är värda det! :thumme:
Senast redigerad av Krister W. 15:48:21, 13-08-2019, redigerad totalt 1 gång.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,



63an

#77 » 15:16:43, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer ihåg att pappa var fodervärd åt en fin schäfer som egentligen var den snällaste man visste, bara en sak på nåt vis fick han för sej att han skulle mota bort mej hemifrån, nu var jag inte så bakom flötet som vissa tror vi hade ju gärdsgård uppsatt så tji fick han för jag började bara gå uppepå så då fungerade inte "mota bort" nu är inte alla barn så vana med djur som jag i den åldern å de var en lite påfrestande vecka :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se