Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

En man med en dröm om att bli bonde....

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Beier-gotland (trådstartaren)

#1 » 20:04:10, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Mitt namn är calle och jag är 22 år gammal. Jag har sedan jag var en tvärhand hög haft en dröm om att bli bonde. Då var det främst maskinerna som intresserade mig, men med tiden utvecklades mitt intresse för djur allt mer. Jag studerade på lantbruksskola under min gymnasieperiod. Jag satt på kvällarna och planerade hur jag skulle gå till väga. När jag tog studenten började jag genast jobba på gårdar här och var. Efter att ha jobbat i ett års jobbande kom jag till en gård där jag träffade min nuvarande sambo och mamman till mitt framtida barn (6 månader kvar nu). När vi- ett år efter att vi hade blivit tillsammans märkte att det var lite tufft med pengarna så valde jag att gå ifrån lantbruket för att börja jobba på byggen etc. Men mitt intresse för lantbruket har inte lämnat min sida.

Mina föräldrar äger en hästgård med 15 ha. Vall och ca 20 ha. Skog. Dom vill att jag ska arrendera marken och att jag även ska ta över den om några år. Jag vill ha en liten herefordbesättning och jag vill ha min mark där jag odlar all mat korna behöver. Jag behöver inte ha det som en heltidssysselsättning, utan kan gärna ha ett jobba på sidan av. Jag vill börja med att köpa in 5-6 dräktiga kvigor. Sen vill jag köpa in en båghall och ha dom i lösdrift. Jag vill köpa en foderhäck till dom, jag vill även ha en sådär vattenkar som är isolerat med 2 drickskoppar. Jag äger en case ih 956 och min pappa äger en Valmet 455 som jag lånar så mycket jag vill. Jag ser även till att serva den åt honom i utbyte och av tacksamhet att jag får en chans som så många inte får. Förutom det äger vi en Slåtterkross och en skit spridare. Själv har jag köpt följande:
En Tegplog 3 skär
En Harv lilla Harrie 4m
Samt en konstgödselspridare.
Nu till min fråga.
Tror ni att jag göra detta i dagens läge. Mitt mål är inte att bli stenrik. Jag vill bara att mitt barn ska ha samma härliga uppväxt som jag hade. Jag vill lära mitt barn allt om ansvar och ekonomi. Jag vill visa mitt barn ska lära sig att livet kan vara tufft men att om man bara brinner för något så är allt möjligt. Jag vill föda upp mina kor, och jag vill slakta någon av dom själv för att ha till eget hushåll. Jag har slaktat en ko och med hjälp av erfarna vänner ska det gå bra. Tack för att ni läste, och tack för eventuella svar!

5 personer gillar det här inlägget.
Beier-gotland
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:56, 06-05-2019
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case ih 956 xl



BM 4 ever

#2 » 20:14:16, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så klart att du kan göra detta i dagens läge. Det var ju din fråga. Du vet vad du vill och du har alla förutsättningar att nå dit.
Lycka till :thumme:
Senast redigerad av BM 4 ever 20:15:40, 17-10-2019, redigerad totalt 1 gång.
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Trigon

#3 » 20:15:05, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl inga konstigheter, bara att köra på så länge du inte behöver ha nån inkomst från lantbruket, redan har en mindre maskinpark och dessutom har möjlighet att få ta över en mindre gård från föräldrarna så måste det ju gå att få lite lagom snurr på det. Men det tar tid att ha små barn kan jag säga av egen erfarenhet, och då är jag ändå inte behjälplig så mycket som jag egentligen kanske borde. Så ha inte för höga förhoppningar på vad du ska hinna med nu när barnet/barnen är små.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Beier-gotland (trådstartaren)

#4 » 21:36:27, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, tack så mycket. Kollegorna säger att när barnet kommer så kan man glömma sina egna intressen. Hoppas att det inte stämmer. Tänker inte börja redan nu. Men vill ju kanske ha det igång om 5-6 år
Beier-gotland
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:56, 06-05-2019
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case ih 956 xl

treaser2

#5 » 22:37:35, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med människobarnet, när det lugnat sig och ni landat i det hela så kan du börja.

Har du gått jordbruk så gissar jag att du vet vad växtnäringsbalans är och har förmåga att räkna på besättningens arealkrav.
Sånt är viktigt och avgörande för din framgång.

Lycka till!
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Beier-gotland (trådstartaren)

#6 » 09:23:41, 18-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, dom säger väl att varje ko behöver 1,6 ha. Vall/styck. Mitt mål är att ha 20 dikor som mest, och släppa dom på alla skogsbeten. Så får man arrendera mer mark. Har några markägare runt ikring som inte är intresserade av att själva bruka jorden. Och dom tycker nog bara att det är roligt att arrendera ut det till någon som har intresse för det.

1 person gillar det här inlägget.
Beier-gotland
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:56, 06-05-2019
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case ih 956 xl

busholle

#7 » 11:55:43, 18-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja smått och billigt med måttligt med egna maskiner, ungefär som du har det nu. Förlita dig inte på framtida arrenden förens bläcket har torkat på kontraktet utan anpassa verksamheten till det du har. Fokusera på vad du vill göra med djuren snarare än vad du vill köpa till dem. Teoretiska arealbehov kan vara bra i något skede men det är ändå verkligheten som styr och då kanske det behövs 3-4ha för att hålla en ko, allra helst en torr sommar på gotland.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman

#8 » 13:42:20, 18-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten detalj . Ska man driva någon form av lantbruks verksamhet . Är det väldigt viktigt att den man bor ihop med delar sitt liv med delar den inställningen till hur ett liv ska levas.
När jag läser ditt första inlägg i tråden. Får jag en ganska stark känsla av att det har du redan klart för dig.
När det gäller barn på lantbruk. Och barnpassning brukar jag ibland tänka på en kompis, kvinna 55+ som fick tillbringa en del av sin tidiga barndom i en kätte för små kalvar på sina föräldrars mjölkgård.
Frågan du ställer går att vrida på väldigt mycket.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se