Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

130 kor brann inne.

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som har med djuren att göra här

nimrod_pro

#16 » 19:21:49, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidigt upptäckt och förebyggande arbete minskar risken för en brand och konsekvenser om en brand ändå bryter ut.

Sedan finns det ju lite olika nivåer på det tekniska brandskyddet beroende på vad för verksamhet som bedrivs i lokalen.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



e_pettersson

#17 » 19:54:36, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bortser vi från djuren var det bara bra, så slut som ladugården var.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Offside

#18 » 20:50:59, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försäkringsbolaget kräver att jag med jämna mellanrum får en kontroll av elsystemet i ladugården.
Det kommer en besiktningsman och går igenom elen. Säkringsskåp, tätningar, kablar, kontakter mm.
I bland har jag tyckt att det varit lite petigt, men har rättat anmärkningarna enligt protokollet.
När jag tänkt efter så har stöket för att fixa anmärkningarna vägt lätt mot att få uppleva en brand.
Nu har det inte varit så svåra anmärkningar utan mera byte av gamla 3 fas kontakter till de här nya runda eländet. Byta nån kontaktor som blivit otät etc.
Nu ser jag till att köpa lite dyrare kontakter, för de billiga är ju rent omöjliga att få isär.
Det gäller att sno kabeln ett varv runt handen och ställa sig på den andra kabeln och dra. Finns ingen chans att dra i kontakterna.
De dyrare av ett visst utseende är ganska hyggliga. Med en dusch av lite krypolja på stift och kontakt så blir de mänskliga :vissla:
Det brann hos en kollega en mil härifrån i fjol. Inga djur gick åt, och ladugården blev bara lite brandskadad i ena hörnet.
Där har hela gården kunnat brunnit ner.
Änglavakt.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

1 person gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se