Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Hästkörning på allmän väg. Olycka????

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Bygert

#46 » 12:45:11, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att skriva att det alltid är på ett visst sätt blir ju lite lurigt eftersom det då är så tacksamt att gräva fram något som motbevisar det. Och det var ju inte så svårt, ARN 1997-2953, hundägarens ansvarsförsäkring fick gå in och betala fullt ut för skador på en bil.

https://lagen.nu/avg/arn/1997-2953

Kollision mellan bil och hund är komplicerad juridiskt eftersom det finns strikt ansvar på båda sidor. Hur utfallet blir beror mycket på om man kan se något vållande på endera sidan. Om det finns en ansvarsförsäkring för hunden påverkar också bedömningen.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



marve

#47 » 12:47:38, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För några år sedan var det en allvarlig olycka med forbönder som färdades efter väg E45 utanför Brunflo på väg till julmarknaden i Östersund. Skillnaden på hastigheten mellan ekipagen samt väglaget var stor anledning till denna olycka som skedde strax efter en kurva på en smal vägsträcka när en timmerbil kom ikapp.
En kvinna i en personbil och en kvinna i släden gick åt. Men tankarna snurrar nog än i de överlevandes huvud.
Det borde nog vara mera följe och varningsbilar med i dessa karavaner.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n ... --tva-doda
https://www.atl.nu/hast/forbonder-i-sorg-efter-olyckan/

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

treaser2

#48 » 13:17:53, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde vara 18 års åldersgräns för att rida i trafik, alt någon utbildning. Hur kan man kräva att nån som är för ung och okunnig ska uppföra sig korrekt i trafiken? Vi har ju krav på mopeder och mopedförare och jämför en häst med en moped i säkerhet.
Förr fanns det större kunskap och hästarna brukades på ett helt annat sätt än idag, då var de flesta stadiga bra hästar även om det visst fanns nån skenhäst här o å där men de blev inte så långlivade.
Idag är de flesta hästarna nöjesdjur och har ofta större kapacitet än vad deras ägare kan förvalta, precis som olika hundraser har olika behov gäller detsamma hästar.
Även ägarna skiljer sig till mångt och mycket, de är många gånger kvinnor som gått på ridskola i 5-10år och sen fått ekonomi/möjlighet att ha en egen häst. Det är helt ojämförbart med någon som arbetat med hästar på heltid. Lagarna behöver uppdateras.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

2 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

fretchi

#49 » 13:45:24, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det största problemet är nog att det finns hästfolk som beter sig som vägens konung, och bilfolk som ger sig fan på att motbevisa dem. Skulle vi slippa bäggedera skulle det nog bli en ganska trevlig trafikmiljö kring hästarna. Men ödmjukhet verkar inte vara en önskvärd egenskap hos vissa människor.

8 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Loke

#50 » 14:20:48, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Att skriva att det alltid är på ett visst sätt blir ju lite lurigt eftersom det då är så tacksamt att gräva fram något som motbevisar det. Och det var ju inte så svårt, ARN 1997-2953, hundägarens ansvarsförsäkring fick gå in och betala fullt ut för skador på en bil.

https://lagen.nu/avg/arn/1997-2953

Kollision mellan bil och hund är komplicerad juridiskt eftersom det finns strikt ansvar på båda sidor. Hur utfallet blir beror mycket på om man kan se något vållande på endera sidan. Om det finns en ansvarsförsäkring för hunden påverkar också bedömningen.


Om det är mitt inlägg du syftar på så har inte jag nämnt något om ansvar, däremot att det är bilens trafikförsäkring som träder in och ersätter hunden.


verkar vara som vanligt här på Maskinisten


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Åsa-Nisse

#51 » 16:03:49, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu vore som flera skrivet ovan, att folk hade trafikvett, ödmjukhet och ansvar så vore det inga problem med vare sig hästar, hundar eller cyklister i trafiken tillsammans med bilar.
Dessvärre är det många som inte har någotdera och träffas då två sådana så blir det ofelbart stora problem av små intermesson.

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Bygert

#52 » 16:43:13, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Om det är mitt inlägg du syftar på så har inte jag nämnt något om ansvar, däremot att det är bilens trafikförsäkring som träder in och ersätter hunden.
verkar vara som vanligt här på Maskinisten
Loke


Det är j just det att du inte skrivit nåt om ansvar som är problemet. Det går inte att säga att bilens trafikförsäkring ersätter hunden och sen bara runda det där med ansvar, så enkelt är det inte. Ofta blir det så att om en hund blivit påkörd av en bil så betalas det ersättning från bilens trafikförsäkring. Men det är definitivt inte så att det måste bli så. Det man hamnar i är en jämkning enligt trafikskadelagen 12§ och är det så att hunden eller kanske snarare hundägaren har orsakat olyckan genom vårdslöshet, då kan eller snarare till och med ska ersättningen dras ner. Till noll om det är grovt nog, det finns definitivt utrymme för det om hundägaren orsakat olyckan. Sen hör det till saken att många bolag gjort ett frivilligt åtagande som går utanför vad lagen kräver, upp till ett fjärdedels basbelopp betalar de normalt utan diskussion. Då det värdet kan räcka för många hundar så är det oftast inget problem, försäkringsbolaget betalar och så är det inget mer med det. Men råkar man på ett bolag som inte hängt med på det frivilliga åtagandet så kan det bli problem.

För att ta det övertydligt, om man kastar ut sin hund framför en långtradare, kan man räkna med att få ersättning för hunden då? Nej, det kan man inte. Och det finns alltså ett lagligt utrymme för att dra ner eller helt ta bort ersättningen även om det inte är så extremt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

jonnordvall

#53 » 19:14:11, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde själv på en hund för ett tag sedan. Jättedåligt på alla sätt då det va en av mina allra bästa vänners hund..
Hunden va lös på gården och jag gasade på lite när jag startade och körde därifrån. Dumt som fan men jag såg verkligen inte hunden som jagade runt på höger sida och vek in under bilen.
Hundens försäkring gick in och betalade ut sitt maxbelopp, sedan så gjorde mitt försäkringsbolag bedömningen att jag var skyldig till 75 procent så dom betalade 75 procent på överstiget maxbelopp på hundens försäkring.
Dom skrev oxå att i normalfallet värderade dom ansvaret med 50/50 men i och med att jag körde på hunden som jag visste va lös inne på gården så ändrade dom till 75procent.
Ingen självrisk utgick vid kollision med hund på mitt försäkrinsbolag.

Bara en historia om hur våra bolag skötte ett ärende. Rent juridiskt kan det ju ligga annorlunda till
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se