Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Hästkörning på allmän väg. Olycka????

53 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera allt som har med djuren att göra här

mimeck (trådstartaren)

#31 » 15:25:42, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken tur att du blev varnad av hunden!!

Det har hänt flera gånger att jag mött ryttare på häst efter krokiga vägar med obefintlig sikt. Jag vill ju att även hästarna ska kunna vara på vanliga vägar men på en del vägar känns det nästan som att det blir för farligt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Åsa-Nisse

#32 » 17:21:19, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har ryttarna fått för sig att göra som cyklister. De rider två och tre i bredd på en 5m enskild 70-väg. Det har blivit mer än en tvärbromsning i kurvor och bakom backkrön när man upptäcker dom. Det är ju förenat med livsfara, men de hävdar att hästar har företräde i all form av trafik. Hästar har ju ingen trafikutbildning, men det borde ryttarna ha innan de får sätta sig på sadeln.
Jag bara väntar på när det blir en rejäl olycka.

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

v702

#33 » 17:33:28, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Företräde innebär inte att man får åsidosätta trafikreglerna och bete sig hur som helst. Förra dagen taktiktutade jag åt en kvinna som bara vek ut på övergångsstället med cykeln utan att titta alls. När hon var mittför mig tryckte jag till med otroligt bra resultat.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

4 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ivar Risslén

#34 » 18:00:58, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns det vad för skyldigheter som en häst har och vad bilisten ska tänka på. Det gör ondare på ryttaren än på bilen när de krockar. Det är något som många oskyddade trafikanter inte tänker på när de hävdar sin rätt.
Vad hjälper det att man hade rätt när man har hamnat i rullstol för resten av sitt liv, bara för att man hävdade sin rättighet mot en bil när man var ute och cyklade eller red.
https://www.ridsport.se/Utbildning/sake ... ritrafiken
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -trafiken/

Ett bra sätt att få fart på hästägare/ryttare är att köra motorcykel. När man får möte med en häst så slår man av gasen och rullar så tyst som möjligt till man har kommit bakom hästen, då ger man fullt järn gärna med lite grussprut. Man tror inte att en häst kan röra sig så fort framåt från stilla lunk. :cool: :help: Men se upp för arga ryttarinnor efter åt för det kan bli skott pengar på dig.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

toker

#35 » 18:44:34, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apråpå att ge gas bredvid häst nått jag inte skulle göra i dag men kommer ihåg när jag åkte trimmad ljudlig moppe i 15 års åldern mötte en häst på smal väg stannade stängde av moppen och fick världens utskällning av hästägaren i sulky att moppen låt för högt gick fort och allt vad det var då kickade jag igång och drog iväg så gruset sprätte och hästen satte av i väldig fart nu tror jag inte hästägaren hade förstånd att förstå varför men det kändes bra i alla fall.

5 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson

#36 » 19:19:22, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och när det gäller hundar på rymmen som blir påkörda av bilar kan jag meddela från väldigt säkra källor att veterinären skickar fakturan direkt till bilens försäkringsbolag, dom har tillochmed förtryckta blanketter för det. På andra hållet verkar det svårare, har fortfarande inte fått något svar om vem som ska ta självrisken på bilen...
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Mattias_E

#37 » 19:29:22, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte en hund alltid djurägarens ansvar, även när den är på rymmen, oavsett vad den skadar eller råkar ut för? Är i alla fall det jag lärt mig, så kallat strikt djurägaransvar...

Lägger in det här istället för två olika inlägg.
Kod: Markera allt
Strikt ansvar gäller
Hundägaren eller den som har hand om hunden har ”strikt ansvar” och är alltid skadeståndsskyldig oavsett hur olyckan gick till. Man har dock rätt att kräva tillbaka pengarna från den som egentligen och bevisligen orsakat skadan. Det strikta ansvaret gäller även om ex en annan lös hund kommer in i din trädgård, oavsett staket, din hund är bunden etc. Blir den andra hunden skadad är du som ägare skadeståndsansvarig, trots att den andra hunden inte har på din tomt att göra. Detta ansvar kan dock jämkas eftersom även den andra hundägaren har strikt ansvar och därmed borde ses som medvållande. Kontrollera att din hemförsäkring även innehåller en ansvarsförsäkring, det kan annars bli mycket dyrt om din hund ställer till med något.

https://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

InläggDetta inlägg har raderats av Mattias_E den 19:33:11, 06-06-2020.

johan.eriksson

#39 » 19:52:34, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, men då kanske man som hundägare även får stå för vad som hänt, och inte bara gömma sig.
Bor i en mindre by så sånt är ju alltid lite känsligt.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Truk

#40 » 08:01:31, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:
Ett bra sätt att få fart på hästägare/ryttare är att köra motorcykel. När man får möte med en häst så slår man av gasen och rullar så tyst som möjligt till man har kommit bakom hästen, då ger man fullt järn gärna med lite grussprut. Man tror inte att en häst kan röra sig så fort framåt från stilla lunk. :cool: :help: Men se upp för arga ryttarinnor efter åt för det kan bli skott pengar på dig.

:ohnej: :help: Det är en MÄNNISKA som sitter på hästen :aaargh:
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

dc_lindberg

#41 » 08:43:12, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar då!!!
Är några år sedan jag sist deltog i Juldagsrally (Huddinge? MCK) - vägarna i Sorunda; hyfsat fina vintervägar ;-)
...mkt havremopeder ute...

De -andra- struntade i 750-wattarna... jag... sett dem skutta i sidled... ned på -låg- fart, över i "andra fil", "sten koll" på ekipagen!
Väntar god stund (50m?) efter passerad monstren, "smyger på gasen"; uppskattades varmt av både kusar o deras last ;-)
Samtidigt! NB! Så var det ryttare med -god- vana att rida på allmän väg, med helt korrekt trafikvet! Man red -inte- i bredd! Man visade gott omdöme och god hänsyn! (tyckte de andra vinteråkarna gott kunde gengäldat det goda uppträdandet!)

Promeneras det i bredd... jag har Fiamm kompressorhorn på min moped... de hörs...

Skulle uppskattat om häst räknats som fotgängare... dvs "promenera" mot trafiken... då skulle man kunna få ögonkontakt med ryttare/kusk, men, den lyxen får vi inte; och häst saknar backspegel... vagn har jag aldrig sett utrusta med backspegel (i Sverige)...

Hur man än ser på det... en häst väger väl ungefär som en älg?
Ingen av dem vill man ha närkontakt med i trafiken!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#42 » 09:02:13, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hästar på väg , då går hela arsenale av varnings system igång.
DC om du tänk dig att studera djur på nära håll med MC då räcker det väldigt bra med ett rådjur.
En jobbarkompis var onödigt nära en älg med MC ( gick bra för alla inblandade), gåtan var hur kom älg håret in i skinnstället.
Det som är otäckt med älgar och hästar är att blir dom riktigt trängda sparkar dom.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#43 » 10:16:10, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

GE - Sveriges enda krocktestade sidovagn!
userpix/49872_2SNMELNDFEASG1575133115.jpg
Vagnen (1.5mm's bilplåt) höll, det gjorde inte älgen!
Bo "Skåne-Bosse" Wilhelmsson, Ljungbyhed (må han vila i frid) - är byggaren, testföraren och "älg jägaren"; minns jag rätt var det E4:a som var "resturangen" (anno ca 1996).

Jag har klippt hare med min Suzuki, skedde under "in flygning mot Bålsta; Enköpingsvägen mot öster":
userpix/49872_10GZUTOOKFLRP1575133115.jpg
Var nog våren 1990. Samma vår studerade jag just rådjurs hord som passerade framför näsan på mig i södergående efter Hjulstabron; oj oj oj vad vackra att se på så nära håll, när de sträcker ut stegen!!!
...men, som alla andra djur...har de uruselt trafikvett! Så dåligt att det endast överträffas av den hemska djurarten "Svenssons"!
:skratta3:

Katten vet om jag inte är mer rädd för grävling, de syns så dåligt, och lär ta så hårt stopp att köra på.
Di där större djuren har iof en förmåga att förflytta sig flera meter så hastig att man inte hinner med att reagera...

Hur är det med grisarne?
De vilda?
Hör att de börjat bli ett påtagligt problem i trafiken - de lär viss överträffa Svenssons trafikvettsbrist...

Nu var iof trådfrågan om häst/häst o vagn - o vad som kan bli problem om händelse uppstå...
a) bilar är hårda, djur är mjuka
b) bil går att reparera, djur... kan bara reparera sig själva... o kan de inte det... så skrotas de...
=> sunt förnuft! Pga "svensons" trafikvett... undvik plats där svenssons idkar fordonstrafik (inkl enbart den egna kolhydratmotorn...)
Skulle nått ske... problem... ansvars tjafs... risk för myndighetsutövare lägger näsan i blöt... Sunt förnuft säger: undvik sådana situationer/platser.
Måste man ut på allmän väg med häst/häst o vagn; läs på trafikreglementet i detalj, utrusta sig själv och "fordonet" bättre än reglementet kräver; använd "dash cam"! Blir kusen skrämd... så är ett sido språng på kring 4m ingenting! Denna risk tycks inte ens ryttare fatta! (än mindre svenssons...)

Utsätter man sig inte för risken, då blir den minimalt möjlig att drabbas av ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Loke

#44 » 11:18:24, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Och när det gäller hundar på rymmen som blir påkörda av bilar kan jag meddela från väldigt säkra källor att veterinären skickar fakturan direkt till bilens försäkringsbolag, dom har tillochmed förtryckta blanketter för det. På andra hållet verkar det svårare, har fortfarande inte fått något svar om vem som ska ta självrisken på bilen...


Hur veterinären gör vet jag ej, men vid en olycka mellan bil och hund är det alltid bilens trafikförsäkring som träder in. Då det gäller självrisken är det praxis att hundägaren och bilägaren delar på självrisken.

Och det är så det ligger till oavsett vad som kommer att skrivas här efter mitt inlägg, har själv fått två hundar överkörda så efter dessa båda processer så vet jag hur det ligger till.


Det värsta var att inte ens vissa enskilda poliser i processen visste hur det låg till med olycka mellan djur (hund) och fordon, utan som vanligt sa dom vad dom personligt tyckte och tänkte.
En släkting var på vippen att förlora stora stålar i en meriterad jakthund på grund av en polismans tillkortakommande, som tur var så fick jag reda på vad som hänt och hjälpte släktingen att reda upp röran.


Tänk även på detta, som fordonsförare är man alltid skyldig att kunna stanna eller undvika att köra på en oförutsedd fara eller hinder, barn, vuxen, fasta föremål oavsett vilken situation det handlar om.
Men i dagens hetsiga trafik verkar det som många glömt denna enkla regel, vete fan om dom ens lär ut detta i körskolan numer.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Ivar Risslén

#45 » 12:26:53, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller hundar så åtminstone under förra seklet så läste jag att det var bilens trafikförsäkring som betalade hundens skador och att hundens ägare fick stå för skadorna på bilen, men praxis kan ha ändrats sedan dess. Det var vad som det skrevs i jakttidningarna. Järnvägen har börjat att betala för jakthundar som kommer ut på spåret.

Hästar kan vara besvärliga och lömska djur. De bits i ena ändan och sparkas åt alla håll, det är inte bara bakåt som de kan sparkas utan även att de kan sparkas i sidled. När man kör sakta och möter en häst så kan hästen bli nyfiken och ska titta en i ögonen på nära håll. Då måste man vara snabb på att fälla ut landningsställen annars så blir man liggandes som en nyckelpiga på rygg.

Det största problemet är att så många inte kan trafikreglerna eller skiter helt i dom. Tänk på att även de s.k. mjuka trafikanterna kan göra ordentliga bucklor på ditt fordon.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se