Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Hästkörning på allmän väg. Olycka????

53 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera allt som har med djuren att göra här

mimeck (trådstartaren)

#16 » 11:45:50, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har det inte hänt nått men frågan kom upp på vägföreningens årsmöte.
Jag är i princip positiv till att hästar måste få vistas på vägen men det är ju bra att veta vad som händer om nått inträffar!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



PeterR

#17 » 12:28:09, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Här har det inte hänt nått men frågan kom upp på vägföreningens årsmöte.
Jag är i princip positiv till att hästar måste få vistas på vägen men det är ju bra att veta vad som händer om nått inträffar!

Enklast för Er (om det är tillåtet) är att förbjuda ridning. Då försvinner 95% av hästtrafiken och färre tvister uppstår..?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Bygert

#18 » 13:05:37, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förbjuda ridning låter som ett bra sätt att skapa tvister. Dessutom är det som utgångspunkt inte tillåtet att förbjuda ridning på en enskild väg. Att gå, cykla och rida ingår i allemansrätten så det rör man inte utan vidare. Men kommunen kan göra det i lokala trafikföreskrifter. Vilket knappast händer. Det kan också finnas öppningar för att förbjuda ridning om vägen bevisligen skadas. Men tro inte att det är lättvindigt. Däremot är det fullt tillåtet att förbjuda trafik med motordrivna fordon, det har man all rätt till och det förhindrar ju olyckor minst lika effektivt. Eventuellt statsbidrag till vägen riskerar man ju att tappa förstås.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Göran Ekman

#19 » 13:28:56, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi tänker så här.
Hur tycker ni att man ska man göra för att det inte ska hända något när det är hästar på vägen?
Det som tråden har visat är att om det skiter sig på något vis är det jag som fordons förare som blir drabbad.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

uppland2

#20 » 13:45:36, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Enklast för Er (om det är tillåtet) är att förbjuda ridning. Då försvinner 95% av hästtrafiken och färre tvister uppstår..?


Som du säkert kommer ihåg från körkortsteorin är det fortfarande tillåtet att promenera med häst även om ridning är förbjuden, och vill du inte att någon kör häst och vagn får du nog förbjuda fordonstrafik helt och hållet. En framkomlig väg(sic) kan vara att förbättra vägstandarden till motorväg, då slipper du både hästar och långsamtgående fordon.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

PeterR

#21 » 14:15:55, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
PeterR skrev:Enklast för Er (om det är tillåtet) är att förbjuda ridning. Då försvinner 95% av hästtrafiken och färre tvister uppstår..?


Som du säkert kommer ihåg från körkortsteorin är det fortfarande tillåtet att promenera med häst även om ridning är förbjuden, och vill du inte att någon kör häst och vagn får du nog förbjuda fordonstrafik helt och hållet. En framkomlig väg(sic) kan vara att förbättra vägstandarden till motorväg, då slipper du både hästar och långsamtgående fordon.

Exakt. Därför skrev jag att ca 5% av hästtrafiken kvarstår: ledda hästar och hästar framför släde/kälke/vagn.
Det var ju egentligen inget riktigt förslag, snarare en betraktelse. Hästar är helt enkelt prioriterade i trafiken. Bara att gilla läget.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

63an

#22 » 15:09:45, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att de ska vara så bråttom på vägen att man inte kan bromsa in å visa de minsta hänsyn är ju groteskt ! :huh:
men så är det även utan hästar, ren vardagsmat! Sista upplevelsen kommer från Luleresan på E-4an smältvatten å skit så jag hamnade efter en tradare ca: 250m bakom låg en bil likadant avstånd, men så flyger fan i den andra bilen den kör om å ligger i skiten bakom tradaren å kör inte om sen kommer de bara flera bilar, till slut åkte några om tradaren när jag anar fabriksskorstenar i Piteå DÅ kommer första bilen sej förbi lastbilen! Va fan har man huvet till? Kanske för att ha hatten på! Har börjat avsky bilkörning så numera försöker man köra så lite de bara går, å älgar ska ju bara köras på hela tiden, tror att nån sorts Coronasjuka florerar mot djur på vägen :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mimeck (trådstartaren)

#23 » 18:55:42, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mej får ju hästarna gärna vara på vägen men det kan ju vara intressant att veta vad som gäller.

Det är egentligen en "allmän väg" med bidrag och sånt så jag antar att samma regler gäller som vanliga vägar som "vägverket" sköter. Eller Svevia som dom kanske vill kallas idag. Det är ju i princip samma skattebetalare som står för underhållet.

Vad gäller på en "skogsväg" då? Där tror jag vägägaren kanske har ett större ansvar men jag vet inte.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toker

#24 » 19:35:41, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

viper_ skrev:Min sambo var ute och red efter en väg förra våren. En bil kommer och ska möta dom, Det är sandningsand kvar på vägen så när bilen börjar köra i "sandsträngen" då blir hästen rädd och vänder ur rumpan i bilens sida. Hästen klarade sig utan skador, men bilen såg väldigt konstig ut.
Dess värre var det en granne. Kan väl säga att han inte var så trevlig och talade om för henne att de var hennes fel.
Ingen ide och tjafsa med en granne som inte ens är trevlig och undrar hur det gick med varken häst eller ryttare utan konstaterade att dörren inte ens gick att öppna på bilen.
Så kontaktade mitt försäkringsbolag.
Svaret där vart att det kan ALDRIG vara hästens fel. Enda gången de kan vara någons annans fel är om ryttaren, kusken.hästägaren kan påvisas vare vårdslös och de har aldrig hänt.( enligt Länsförsäkringar). Men om de skulle hända så är det våran hemförsäkring som tar kostnaden. I detta fall så klarade sig hästen utan skador så han fick laga sin bil själv, hade däremot häst eller ryttare blive skadad så hade bilförsäkringen fått ta dom kostnaderna med.
Vårat försäkringsblad kontaktade bilägaren och sen har vi inte hört nått mer om den saken. Han hälsar inte längre, men han satte ribban när man är otrevlig innan man ens har kollat att allt gick bra.
Hade han vare trevlig så kan ju jag tänka mig att man delar på hans självrisk eller nått. Kan ju inte påstå att jag är 100% nöjd med hur lagen är utformad.Sen är de ju lite skillnad om föraren visar hänsyn eller gör som dom flesta, passerar hästen med 2 m marginal i 70km. Hur många skulle göra så om det står en älg på vägkanten som föraren ser. Inte jag i varjefall
J-E.

Det är flera som rider efter våran byväg men skulle jag vara med om en liknande olycka där jag anser mig vara oskyldig och trots det får betala för skadorna en trafik rädd häst som inte bör vara ute i trafiken orsakat skulle jag inte sakta ner vid möte i fortsättningen vilket jag naturligtvis gör nu.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#25 » 20:20:03, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och då får du kanske betala en gång till!!

Fast hade det vart min shörk så hade man nog ändå stått för självrisken om man varit vållande.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

uppland2

#26 » 20:34:07, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Det är egentligen en "allmän väg" med bidrag och sånt så jag antar att samma regler gäller som vanliga vägar som "vägverket" sköter. Eller Svevia som dom kanske vill kallas idag. Det är ju i princip samma skattebetalare som står för underhållet.

Vad gäller på en "skogsväg" då? Där tror jag vägägaren kanske har ett större ansvar men jag vet inte.


Om ni har en enskild väg med bidrag gäller i princip samma regler som för Trafikverkets vägar. Men om olyckan skulle vara framme är det bra att vägen markeras som enskild (gul-röd skylt vid infarten) eller privat, eftersom det är en information till trafikanterna att standarden kan vara lägre om de t.ex. åker ner i ett potthål och slår sönder fjädringen. Du kan sätta upp skylt 'privat väg' på din skogsväg så snart du fått tillstånd för det ifrån din kommun. Du kan också förbjuda motordrivna fordon genom att komplettera med en sådan skylt (att den är privat är bara en upplysning om driftsformen, inget förbud att köra på vägen). Ridning eller promenad kan du förstås inte hindra. Länsstyrelsen kan också sätta en hastighetsbegränsning om du inte är nöjd med 70km/h som annars gäller.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

toker

#27 » 20:53:10, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Och då får du kanske betala en gång till!!

Fast hade det vart min shörk så hade man nog ändå stått för självrisken om man varit vållande.

Så kan det säkert bli men det handlar inte om pengarna för mig man står för det man ställer till.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#28 » 21:01:59, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det var ju det jag menade också
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

mimeck (trådstartaren)

#29 » 21:50:26, 24-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

"är det bra att vägen markeras som enskild (gul-röd skylt vid infarten) eller privat, eftersom det är en information till trafikanterna att standarden kan vara lägre om de t.ex. åker ner i ett potthål och slår sönder fjädringen."

Standarden på den här grusvägen är betydligt högre än i princip alla grusvägar härikring. Det är ett praktexemplar till väg. Men det lär ju hästarna skita i. Eller på. Vägen alltså!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bray65

#30 » 19:42:50, 05-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd! Kom att tänka på en mycket obehaglig händelse med häst, hund och traktor med huggarvagn. Det är några år sedan, jag var i egen skog och körde ut virke, det var väldigt blött och jag körde bara halva lass för att lasta av på min egen basväg för att sedan köra hela lass till större väg där timmerbilen skulle hämta. Jag kommer ut på min egen väg ser en häst och en hund kanske 150 m bort, tänker inte mer på det då det är väldigt trångt och dom rimligen borde vända då det är i princip stopp. Jag snurrar stolen så jag blir vänd bakåt och börjar lasta av timmerstockarna. När jag kommit ungefär halvvägs med avlastningen ser jag plötsligt något som far in mellan traktorn och vagnen,jag släpper spakarna i ren förskräckelse, det är en hund! Sekunden efteråt ser jag något i ögonvrån och vrider på huvudet, en HÄST med ryttaren gående framför, hon tränger sig mellan vagnen och det hängande kranlasset. Det är riktigt trångt och hunden far omkring, jag blir så chockad att jag skakar, det tar flera minuter innan jag hämtat mig. Tänk om jag roterat timmergripen just innan jag såg att dom kom, det hade kunnat gått riktigt illa. Det är det värsta vansinne jag råkat ut för i hästväg. Det är alldeles för många unga flickor som ser hästen som en "leksak" men det är ett stort ansvar att ha häst, det kräver även tankeförmåga och fantasi.

7 personer gillar det här inlägget.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se