Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Mäta ampere elstängselaggregat som ger extremstötar 500 meter från aggregat?

46 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Ivar Risslén

#16 » 22:00:50, 08-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bra att det ger kraftiga stötar för då heller väl vargen och andra tjuvar sig borta från fåren.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



kimmen

#17 » 22:30:57, 08-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att hålla håriga och skitiga vildsvin borta, går det inte med något leksaks aggregat. Jag har stora problem med detta själv
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

ac tc

#18 » 13:28:32, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät ingenting på ett stängsel agg med ett instrument som ni är rädda om såvida det inte är avsett för stängsel agg.
- dom slår ihjäl multimetrar utan att tveka.
köp en stängsel provare.
- misstänker du att nätspänning rymmer ut till staketet så anslut agget med en jordfelsbrytare, den ska inte lösa.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Claes Folkesson

#19 » 14:27:26, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nervissnat torrt gräs och stängslet iordning så blir det bra fart.
Överslag mot träd(spikat i trädet) kan ju synas gnistor är smällen höras långt.
Köp en stängselprovare och jordfelsbrytare som nån föreslog.
Eller sälj aggregatet billigt till mig;-)

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

FOTONBM (trådstartaren)

#20 » 15:26:49, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som fler är intresserade, får sälja till högstbjudande...

Var ute just och dubbelkollade att jordfelsbrytaren funkade, och den slog ifrån med testknappen.

1 person gillar det här inlägget.
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

skogsgurra

#21 » 17:39:50, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kämpat en del med elstängsel åt grannar och också när folk påstår sig få knotterhud av elstängsel. Det senare var mest av psykologisk natur. Men har samlat på mig en del fakta. Så jag undrar vilken typ av aggregat det är? Fabrikat och exakt typ kommer man långt med. Om det finns en display på aggregatet så kan du se både obelastad toppspänning (lossa anslutningen till stängslet) och belastad spänning när stängslet är anslutet.
Om du kan tända en lampa så är det överledning från nät till stängsel. Det borde inte vara möjligt utan att det händer andra saker. I vilket fall är det livsfarligt. Koppla inte in det igen. Byt!

Om du mäter med oscilloskop så behöver du ett minnesskop eftersom pulsfrekvensen är låg och pulserna är korta, Brukar vara 1,1 sekunder mellan pulserna och de är bara några tiotal mikrosekunder breda. Så minnesskop behövs. Enkelsvep och trigga på ca 1 V (använd en spänningsdelare 1000:1 och tänk på att vanliga motstånd inte klarar mer än ett par hundra volt - man måste ha rätt många seriekopplade för att vara säker). Annars knäcker du skopet.

Köpte ett billigt enkanaligt kinaskop på Banggood förra veckan. Det har 40 MHz BW och utöver skopfunktionen en komplett multimeter. Det duger utmärkt för såna här jobb. Kostade ca 600 kronor, en procent av vad jag betalade för några år sedan för ett fyrkanaligt på 200 MHz. Priset är inklusive frakt och moms. Om alla hade ett sånt litet instrument i bilen eller köket skulle många problem lösas snabbt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

FOTONBM (trådstartaren)

#22 » 20:52:57, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte inte på att testa med en lampa, men eftersom det är urkopplat så får jag avstå det.. men kan nog räckt med att tolkat gnistorna mot jordspettet som tillräckliga att aldrig använda igen..

Bild

"High Power" kan jag ju verkligen hålla med om..
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#23 » 21:00:28, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en gammal IAAB-apparat! Måste vara från någon gång på 80-talet, medan de fortfarande tillverkades i Jönköping. Sedan flyttades produktionen till låglöneländer (Bangladesh och Singapore), och företaget gick omkull någon gång 1991-92. Rekonstruerades och hette sedermera bl a Agritron. Mellan ungefär 1987 och 1992 var även Alfa Lavals stängselapparater tillverkade av IAAB. Nätanslutna apparater i Stop 200-serien och batteridrivna i Stop 20-serien. Någon gång kring år 2000 fanns en enkel och billig Alfa Laval-apparat som hette Stop 2K, den tillverkades i Alfa Lavals egen fabrik i Tumba men var utvecklad av IAAB:s gamle konstruktör.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lennart Svensson

#24 » 21:14:02, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Har ett antal nätdrivna stängselaggregat modell kraftiga men har aldrig under mina 40 år som lantbrukare hört talas om att nätspänning skulle kunna gå genom aggregatet och ut på stängslet.Någon måste förklara för mig hur detta skulle gå till i såfall.Däremot är stängselaggregaten HEMSKA om man kommer i kontakt med tråden.Vi skulle flytta djur för någon vecka sen tanten och jag ,hon frågar innan hon skall gå över staketet om jag brutit strömmen,ja svarar jag,sen hörs ett vrål och jag kommer då att tänka på att jag nog bröt fel aggregat.Tilläggas bör att jag fortfarande springer!!!.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

Towil

#25 » 21:21:03, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farbror åskar har varit på besök i transformatorn och smält trådisoleringen så att primär och sekundär lindning har kontrakt mellan sig.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

kimmen

#26 » 21:33:15, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nätspänning ger inte långa gnistor
Mät gnistlängden direkt till jordspättet, bör vara max ca 5mm och den får inte antända tort material
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

FOTONBM (trådstartaren)

#27 » 22:42:09, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag testade var att hålla matartråden helt mot jordspettet, då flög det gnistor och det blev högt ljud. Testade inte med vilket avstånd jag började få en båge. Hade ju också varit ett bra sätt att se om det gick ut 230 eller 5000 volt!
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

Volvot24

#28 » 22:46:22, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

OT

Kommer ihåg när vi på skolan, för 40 år sedan, hängde upp en kondensator på ena sidan av dörren. Laddade med 400 V.
Ena polen till handtaget. Andra till en uppskalad tråd på undersidan av handtaget, trädd genom nyckelhålet isolerad från handtaget med tejpremsa.

Det var tänkt för busiga ettor.

Nu blev vaktmästaren drabbad :vissla:

BT


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Janson1

#29 » 07:59:06, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, jag är ytterst tveksam till att det är något som helst sorts fel på aggregatet, det gör nog bara sitt jobb... Om den pulsar ut och det kommer en gnista som nästan lite smäller varje gång så är förmodligen transformatorn fullt frisk. Man kan ju mäta mellan topputtagen och stickproppen med ohm, gärna med en "Megger" eller liknande, där skall vara totalt avbrott (vilket jag också tror det är) Men ta av locket och fota inälvorna så kan vi se om det fattas den något.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#30 » 08:18:51, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom att man kan få genomslag i transformatorn pga åska så att nätspänning kommer ut den vägen, har det hänt ibland att växelspänning tar sig fram till transformatorns primärlindning (t ex om diverse halvledare på primärsidan har gått sönder pga åska, och laddkondensatorn dessutom är i dåligt skick), och sedan transformeras upp innan den går ut på stängslet. Då kan man helt plötsligt ha 2-3 kV 50 Hz växelström på stängslet vilket inte heller är nyttigt.

Ett annat lömskt fel är s k fast firing, dvs att tyristorn självtriggar när spänningen över den har stigit tillräckligt högt. Om detta inträffar, kan man råka ut för att stängselapparaten skickar ut pulser av det vanliga slaget, men mycket tätare än en gång per sekund som den ska göra. Och då finns det stor risk för hjärtflimmer hos den människa eller djur som råkar komma i kontakt med stängslet. Från ca 1993 tillkom krav på skydd mot fastfiring i föreskrifterna för stängselapparater, klenare apparater kunde som regel klara kravet utan särskilda åtgärder men det behövdes en del skyddskretsar på apparater med mer än ca 4 J laddenergi.

Gamla IAAB-apparater kan också börja skicka pulser för tätt pga att komponenter i tidskretsen har åldrats och ändrat värde.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se