skogsgurra skrev:Spelar ingen roll vilken kondensator han råkat få tag i. Spänningen är ändå lika med batterispänningen dvs 12 V nominellt.
Jo det var en märklig uppkoppling.
Eftersom jag inte innan har försökt dissekera start/motor kondensatorer så vart jag tvungen att söka runt lite. I min värld var de ju endast "kondensator" och en sådan har ju svårt att öka spänningen ensam direkt inkopplad på ett
batteri. Där av vart jag nyfiken på vad jag hade missat.
Sedan när jag sökte runt så var just kombon 150µF 450V ovanlig.
Fast en fördel med inlägget är att nu vet jag skillnaden på start och motorkondensator. Inte för att jag behöver veta det, men jag har en vedklyv som troligen har en trasig motorkondensator. Den har varit så i några år. Man får en fikapaus medans kondingen skall svalna. (något surrar, motorn står still) Så det är ju inget praktiskt problem
Om det nu är kondingen eller om det finns en sådan. Den funkar, står ute och är det någon som snor den så skall de ju bli lite missnöjda!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.