Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Livets uppkomst

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Towil

#31 » 18:47:00, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



Bengt Erik Eriksson

#32 » 05:34:55, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missat denna tråd.

Visst har man tänkt på det.
Om man börjar med början så.. Tja mintanke om hur liv uppstod på planeten börjar med en åskblixt i rätt ögonblick och plats resten är evolutionärt ganska klart.

Slutet på individuella planet är det ju ingen tvekan om vad som händer materiellt. Man blir jord eller aska. Inget konstigt och väldigt naturligt..
Själen är dock lite knepigare att veta, finns själa vandring? Eller bara energispår som de clairvoyanta ser?
Det är inget som mig veterligen bevisats vetenskapligt och i det läget så är det tron som vi av hävd får gå på. Att inte tro på ett liv för själen efter detta är faktiskt lika mycket att tro som att tro på själavandring.

Personligen tror jag, och finner viss tröst i, ett det inte bara blir svart, eller vitt, som i "ljuset i tunneln teorin"

Utövar ingen religion men inbillar mig helt flummigt att något blir kvar, en själ kanske.

Ang vad som återgetts ur bibeln tidigare har jag läst något om att de som avses bli dömda ursprungligen är de som alierade sig med lucifer mot gud. Inte vad vi klantar oss med i dag sas, men man kan ju inte veta.

Min syn på bibeln FÖ är att den innehåller en hel del goda livsråd och texter om moraliska dilemma. Absolut inte författad av annat än människor med en agenda.
Mycket är dock tveksamt i dagens perspektiv.

Kanske vetenskapen kan ge oss alla svar innan planeten atomiseras men tills dess tror jag att det finns något mer än det vi ser och kan mäta.

Att civilisationer kommer och går är ju väldigt klart många har gått under pga att den stora massan kommit för långt ifrån ursprunget att samla/odla sin egen föda. Tänker ffa på Inca folket och Spartanerna, finns nog fler..
Ser klara paralleller med utvecklingen numer där folk litar på att andra odlar maten men går bananas och förbjuder det när deras förvrängda ide om hur det görs inte stämmer med verkligheten..

Hmm. Skulle skriva en tråd om ost och så blev det såhär mycket..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

tommen1 (trådstartaren)

#33 » 16:55:16, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du funderat på var du VERKLIGEN var någonstans innan du som spermie kom först till ägget?

Döden skulle jag med stor sannolikhet påstå att det blir som när man sover och då vet man inte var man är och inte medveten heller.
Insomnandet för gott medför oro och lidande innan, men det går BESTÄMT över..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

strumpa

#34 » 00:02:50, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur livet uppstod på jorden i någon mer exakt bemärkelse tror jag tillhör de vetenskapliga frågor som vi kommer få vänta länge på ett svar på, om någonsin. Allt för mycket som behövde falla på plats på rätt sätt och vid rätt tidpunkt. Dessutom så finns av naturliga orsaker väldigt få ledtrådar bevarade.

På sätt och vis tror jag sådana mysterier är bra att de finns i vårt "rationella" samhälle. Det behövs lite mystik kring livet, levernet och döden.

Ett annat liknande område är ju medvetandet och dess natur. Blir det vetenskapligt förklarat skulle jag nästan bli besviken...
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

tommen1 (trådstartaren)

#35 » 22:15:23, 31-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, men en säk är säker..
Detta är ett engångsliv och varken NI eller jag kommer återkomma.. :coffee:
Annat påstående är enbart påhitt..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

strumpa

#36 » 22:35:40, 31-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommen1 skrev:Ok, men en säk är säker..
Detta är ett engångsliv och varken NI eller jag kommer återkomma.. :coffee:
Annat påstående är enbart påhitt..

Det tror jag också. Men du har fel i att man kan vara säker på det...
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

raggsockan

#37 » 22:40:31, 31-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

livet är som en tändsticka
man skapas av en gnista , man brinner skarpt och intensivt i början för och sedan falna av mer och mer för och till slut slockna
kvar lämnar man askan , minnen av ens ljus och värme och även smärta av dom som kom lågan för nära
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

3 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

tommen1 (trådstartaren)

#38 » 22:49:15, 31-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

strumpa skrev:
tommen1 skrev:Ok, men en säk är säker..
Detta är ett engångsliv och varken NI eller jag kommer återkomma.. :coffee:
Annat påstående är enbart påhitt..

Det tror jag också. Men du har fel i att man kan vara säker på det...

Då ska jag be och få visa bif fil från tuben, så blir du också säker..
https://www.youtube.com/watch?v=uD4izuDMUQA
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Bengt Erik Eriksson

#39 » 18:05:00, 18-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade denna på fb..

I en livmoder ligger två tvillingar. En flicka och en pojke. Pojken frågar sin syster:
–Tror du på ett liv efter förlossningen?”
Systern svarar förvånat: – Naturligtvis! Det måste finnas något efter förlossningen. Kanske är vi bara här för att förbereda oss på vad som ska komma sedan.
– Struntprat, utbrister hennes bror. Hur kan du tro på sånt? Det finns inget liv efter förlossningen! Vad för slags liv skulle det vara?
– Jag vet inte. Kanske kommer det vara mer ljus i livet efter detta. Kanske kommer vi kunna gå med våra ben och äta med våra munnar. Och kanske kommer vi att ha andra sinnen, sådana som vi inte ens kan föreställa oss nu.
– Du måste vara fullständigt knäpp! Hur ska man kunna gå med benen, menar du? Och äta med munnen? Varför det? Navelsträngen ger oss all näring vi behöver. Dessutom är den för kort för att vi skulle kunna gå. Det är helt enkelt omöjligt att tänka sig ett liv efter förlossningen! Navelsträngen kommer inte att räcka så långt.
– Jag tror i alla fall att det finns en fortsättning, säger flickan. Det kanske kommer att vara helt annorlunda på andra sidan. Man kanske inte behöver navelsträngen längre.
– Ja, du får tro vad du vill, säger hennes bror. Men svara mig, om det är som du säger att det finns ett liv efter förlossningen, hur kan du i så fall förklara att ingen någonsin har tagit kontakt, än mindre kommit tillbaka? Du bara snackar strunt! Inse att det inte finns något liv efter detta. Hela grejen är att vi ska njuta av det liv vi har här inne. Efter förlossningen finns ingenting. Bara mörker. Då är det över, inse det!
– Ah, jag vet inte… Jag tror i alla fall att det finns nåt. Jag tror att vi kommer att möta Mamma där ute.
– Mamma! Äsch, du skojar! Tror du verkligen på Mamma också?! Du är ju till och med dummare än jag trodde! Om Mamma existerar, var är hon nu i så fall?
– Jag tror att hon finns runt omkring oss. Hon omsluter oss på alla sidor. Vi är del av henne precis som hon är del av oss. Jag tror att vi är skapade till hennes avbild. Hon är livet. Utan henne skulle världen vi lever i inte finnas. Hon är överallt!
Brodern ser länge på sin syster. Förundrad. Kan inte riktigt tro att han har hört vad han tycker att han har hört.
– Jag kan i alla fall inte tro på Mamma, säger han efter en stund. Jag kan inte se henne. Det är helt enkelt ologiskt att hon skulle finnas!
– Ibland, säger hans syster tyst. Ibland när det är verkligt tyst här inne… När jag är verkligt fokuserad och bara lyssnar... då kan jag faktiskt känna hennes närvaro. Ibland också höra hennes röst. Det är en så kärleksfull röst… Den kommer liksom uppifrån och den fyller mig med sådan glädje när jag hör den.

Tack till Styrbjörn Peterson Enkel för inspiration och idé.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se