Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Uppdrag granskning. Vanvård av djur på KRAVgodkända gårdar.

50 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Mats i Myrhult

#46 » 18:37:27, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

TV4 vet man gärna köper filmer som aktivister filmat vid olagliga aktioner på djurgårdar.
SVT ägs av staten och är inte så oberoende som de låtsas. Sådana här saker samlar de på sig och visar sedan när uppdragsgivaren behöver stöd.
Vanvård av djur är ett ämne som upprör många, men staten är oskyldig. Vanvård av gamla under covid upprör också många, kanske fler. Men där är staten skyldig. Staten kan behöva lite andrum ibland, då blir det dylika program.
Utan risk, ingen chans!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



atlashjul

#47 » 18:57:43, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Enligt min mening så finns det rätt många som lyckats ta körkort för bil utan att för den skull vara särskilt lämpliga, eller rent av totalt olämpliga som bilförare, så nån variant på körkort för djurhållning tror jag inte särskilt mycket på.

Jag gissar att de flesta djurbönder tycker att det är alldeles tillräckligt mycket kontroller som det är idag, så fler kontroller är nog inte heller nån lyckad väg, om vi inte vill ha ännu lägre självförsörjningsgrad på kött än vi redan har idag. Jag tror man får acceptera att sånt här händer ibland. Förhoppningsvis upptäcks det någorlunda fort och den ansvariga ställs till svars.

Det är bara att hoppas att konsumenterna fortsätter att åtminstone äta svenskt kött och inte ser dylika tv-program som anledning att äta importerat kött, jag har svårt att tro att den genomsnittliga djurskötseln är bättre i utlandet än den är i Sverige.



Jo, men när du tagit körkort är du skyldig för det du gör, du har Bevisat/undertecknat att du vet vad som begärs av dig för framförande av fordon enl lag. Du kan inte säga att det hade jag ingen aning om när du står med kortet i handen.Eller i bästa fall ger fan i och göra fel med mening, i hopp om att få behålla beviset på avslutad utbildning,,, Så som det är tänkt med de flesta utbildningar. Du ska veta kraven och i allmänhet så är väl förhoppningen från "stiftarna" att du vill ha behörigheten kvar genom att uppfylla dessa krav som ställs inom rimlighet.
Senast redigerad av atlashjul 16:36:47, 17-01-2021, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Göran Ekman

#48 » 10:06:22, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte riktigt vad UG vill uppnå med att svart måla KRAV? Det går att ha mängder av synpunkter på KRAV.
Det jag kan yttra mig om är fallet med den svårt halta suggan. Den kommer från en gård med väldigt hög djurvälfärd. Dom har besök av veterinär var 6-8 vecka.
När det gäller möjligheten att lasta ett halt djur på en slakttransport nekade chaufförerna till det för 37 år sedan när jag började jobba som djurskötare.
Den halta suggan har övernattat på slakteriet. Hur det har gått till där och då kommer vi inte att få reda på.
Efter anmälan har det inte gjorts någon kontroll på gården av länsstyrelsen det har bara gjorts en polisanmälan, som slutade i en rättegång ett år senare. Där UG valt att sända besiktningsveterinärens vittnesmål.
Våra djur körs av samma åkeri till samma slakteri, chauffören var med och vittnade vid rättegången, när han kommer till slakteriet idag hälsar inte den veterinären på honom.
Vi får ibland slaktanmärkningar från veterinär på samma slakteri dessa har vid något tillfälle varit väldigt konstiga. Vi får inte reda på vem som givit anmärkningen och vill inte ha det heller. Men det går att ifrågasätta kompetensen på somliga besiktningsveterinärer.
Det verkar som att djuren ska inte skyddas utan det ska lagföras människor.
Hur det hjälper djur i ett akutläge begriper inte jag. Då finns betydligt bättre åtgärder.
Har sett några fall i min kommun när jag arbetade som serviceman på Alfa-Laval. Vill påstå att den gemensamma nämnare i dessa fall kan sägas vara psykisk ohälsa. Psykisk ohälsa är inte sånt man pratar om. Den är väldig lurig, är en skala från ljusgrått till nattsvart.
Ett program som UGs koll av KRAV gårdar, där kan jag tänka tanken att det ökar pressen på enskilda personer som kommer att falla igenom, med djurlidande som följd.
Så vad som är UGs agenda vet inte jag.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

5 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#49 » 11:08:28, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rekommenderas:
https://www.svtplay.se/video/29732278/f ... start=auto
OriginaltitelIan Hislop's Fake News: A True Story
https://www.youtube.com/watch?v=5D65EujPCQQ

Även granskarna kan behöva granskas, om ej så bara för att effekten av att sprida sanning, eller "en sanning", kan få proportioner...

UG gjorde ett -bra- rapportag, precis som det om mjölkkorna; men... när kreti o pleti ser, hör och lyssnar så är det inte säkert att de förstår att det presenterade -inte- är representativt för helheten utan -endast- för det presenterade objektet...

Förståelse för betydelsen av:
Janet Elliot: Blue eyed vs Brown eyed https://www.youtube.com/watch?v=1mcCLm_LwpE
Milgram: Milgram Obedience Experiment https://www.youtube.com/watch?v=rdrKCilEhC0
som ledde till:
Dr Zimbardo: stanford prison experiment https://www.youtube.com/watch?v=L_LKzEqlPto

Det vi ser är precis exakt de effekterna hos publikum gällande Krav slakteriet och mjölkbonden... massan drar alla över samma kam...UG's kam...

Inom rysk medicin var det i vart fall förr så att man fick inte tala om för patienten att man funnit något som kommer att ta död på den inom kort, eller ens att det den har är fara för dess liv - pga att patienten då försätts i en psykologisk och psykiatrisk mental situation som blir "själv förverkligande" och även om inte, så blir det en dödsångest. Däremot var sjukvården belagd med ansvar att på bästa sätt lindra och om möjligt bota. I väst skall man -alltid- tala om -allt- oavsett vad kunskapen/informationen orsakar...

Med hänvisning till UG och Kalla Faktas fynd i granskningar som dessa två (varit många fler genom åren, bl.a. riktigt skräckhistorie med ett stuteri), så är det väl snarare så att de borde granska tillsynsmyndigheterna istället?... (se de tre studierna jag hänvisar till: "barn gör inte som man säger!... barn gör som -man- gör!" dvs underordnad kommer medvetet, eller omedvetet -att- bete sig som visas i de tre studierna/länkarna...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mats i Myrhult

#50 » 12:08:06, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast när det gäller sjukdom vill jag ha ärliga svar från läkarna!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se