Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Uppdrag granskning. Vanvård av djur på KRAVgodkända gårdar.

50 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allt som har med djuren att göra här

BM 4 ever (trådstartaren)

#1 » 01:05:48, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvällens avsnitt om vanvård och djurplågeri på KRAV-anslutna gårdar på bästa sändningstid lär få stor uppmärksamhet i media och hos konsumenter. Avsnittet lär skada KRAVs anseende lång tid framöver. Programmet gav en bild av en yrkeskår bestående av otrevliga, korkade, och elaka bondtölpar som gillar att plåga sina djur, för att sedan med hjälp av KRAVmärket tjäna grova pengar. Vi vet att den bilden inte är representativ för svenskt lantbruk och svensk djurhållning. Stadsbor däremot, som inget vet och begriper får som vanligt en skev bild av verkligheten. Ungefär lika skev som att titta på Mandelmans gård, Bonde söker fru, eller Farmen.
Slava Ukraini !

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



marcusw

#2 » 01:56:20, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du är mer oroad av att "stadsbor" kan få en, enligt dig, felaktig bild än att djuren torteras ?

Du påstår att "stadsbor som inget vet och begriper får en skev bild av verkligheten", känns som ett osedvanligt konstigt påstående.
Jag tror väldigt få av de människor du stämplar som stadsbor håller med.

Väldigt tråkigt för alla stadsbor att de inget vet och begriper, rent korkade torde de vara. Tur för mig att jag bott på landet sista 10 åren.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

barsen

#3 » 02:27:45, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du påstår och tror att alla djur på svenska gårdar "torteras" tittar du för mycket på tv och dessutom sväljer allt tv säger, så tolkar jag ditt inlägg iaf.
Jag har inte själv sett programmet och tänker inte göra det heller, SVT är inte riktigt min grej.
Tycker som bonde att det är förbannat kul när en statlig kanal använder några enstaka rötägg för att kasta skit på en hel yrkeskår.

Mvh Emil
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

marcusw

#4 » 07:18:59, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det påstår jag verkligen inte, att du väljer att förstå mitt inlägg på så sätt tolkar jag som att du upplever lanbrukare orättvist dömda som grupp i media och att du upplever dig vara i en polariserad situation.

Vem har påstått att alla djur plågas på Svenska gårdar ?

Jag har själv arbetat med köttdjur så jag påstår att jag har en hel del koll, trots att jag bott i flera storstäder.

Tillbaka till mitt ursprungliga inlägg, jag vill ärligt veta av trådskaparen om denne anser det vara störst problem.

Jag kan bara tänka mig vart detta barkar, lite som att hälla bensin på en brasa att våga ifrågasätta ett inlägg på ett forum där många sysslar med lantbruk. Trots att jag tror att de flesta lantbrukare i Sverig (iaf. alla jag känner) sköter sina djur riktigt bra tycker jag att man måste våga diskutera saker och att de 1% som inte sköter sina djur är illa nog för att väcka debatt.

Finns väldigt mycket saker som inte passar i åsiktskorridoren i detta land, och mycket man av ren självbevarelsedrift inte diskuterar av rädsla för att bli kallad för olika epitet, jag tror det är viktigt att kunna diskutera.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Michael Meier

#5 » 09:07:55, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus, är du tvungen att ta i så in i bomben? Kan du inte bara säga att du inte håller med BM i hans ord?

Det är ett inlägg som är skrivet, du vet inte ens om det är hans åsikt som du får fram när du läser hans inlägg.

Gissar att BM inte har någon agenda eller är obotlig debattör och verkligen inget troll av något slag även om han inte är bildskön.

Kan du inte fråga lite snällt vad han menar istället för storsläggan ?
/Michael M

5 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#6 » 09:22:32, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Människor som enbart läser rubriker är lätt påverkbara, det VET vi, det krävs en konstant misstro till vad någon yttrar sei.
Och ibland visar det sei att historien som vi påstår är överdriven, att den är betydligt värre än det som visas.

Har man existensiella problem att brottas med kanske den som ser programmet tippar över kanten och råkar hamna framför ett upptåg.

Information är inget som man borde leka med.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger

#7 » 09:25:05, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen jisses, BM skriver ju:
Vi vet att den bilden inte är representativ för svenskt lantbruk och svensk djurhållning.


Det första jag kommer att tänka på är den storm som sådana sändningar utlöser i "Sociala medier", som många stadsbor har som enda hobby att skriva och kommentera i. Denna storm kommer att gå ut över alla som förknippas med det som visades i sändningen, utan undantag.

Jag för min del tror inte att jag förstått TS fel.
Jag förstår det som att sändningen gav en mycket skev bild av verkligheten och drar alla över en kam, vilket många kommer att VILJA missförstå.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stefan1972

#8 » 09:28:25, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Poängen är väl ändå att många tror att sverige är ett felfritt land och att inget sånt här förekommer. Det kan ju handla om vem som helst förutom stadsbor men jag förstår ju poängen. Ju högre upp i kedjan man befinner sig ju bättre känner man sig ju om man köper speciellt utvalda produkter. Det kommer man nog aldrig ifrån. Köttfärs på NK för 300kr kilot kan ju lika gärna komma ifrån nån som även denne har lite fuffens för sig eller skit i nåt hörn. Samtidigt så kan de rata irländsk köttfärs för den är automatiskt farlig och giftig och fel på alla sätt för det är ju därför den är billig.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

v702

#9 » 09:40:09, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska skällas på staten av ren automatik, en av ”debattörerna” här ser det som viktigast att framhålla detta. Själv såg jag en snutt på en kommersiell kanal och när jag såg att det var en etablerad terrororganisation som låg bakom så har jag inte tittat nåt mer. De visar gamla sanna och osanna inslag filmade i lönndom, de gör det länsstyrelse och veterinärer ska göra på ett seriöst vis. Tyvärr
Man kan bara beklaga att det fortfarande finns några få bönder kvar som släpar ner bonderiet i skiten. Bland det tiotal bönder som finns i min omgivning finns tyvärr ännu ett litet antal kvar vars djurhållning kan kritiseras starkt. Föreläggandena läggs på hög utan att resultat nås, det är inte roligt att passera dessa gårdar. Jag vill att min mat får må bra under sin livstid, ibland kan det räcka bara att ställa hörullen på en mindre skitig plats för att jag och stockholmarna ska uppleva allt som bra.
Den berömda Arlagården är ett skrämmande exempel på hur illa det kan vara och hur dåligt översynen fungerar.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

3 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Anders.B

#10 » 09:48:28, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg inte hela programmet, jag mår rätt illa av att djur behandlas så som visades så jag valde att göra annat istället.

Men sade man verkligen någonstans i programmet att man drar HELA yrkeskåren öven samma kam?
Eller pekade man på dessa individer/gårdar man verkligt hade bevis mot?

Innan det är utrett bör man inte slå på stora trumman oavsett hillbilly eller stadsbo, jag tillhör förövrigt också den skaran som har erfarenhet av dubbel tillhörighet.

Kan även lite off topic nämna att i min ungdom så jobbade jag som elektriker i 14 år på en mindre ort med extremt många uppdrag ute på bondgårdarna både de småskaliga och de stora "köttfabrikerna" och jag fick se bra mycket mer djurhållningar än de flesta människorna hinner med i livet skulle jag tro.
Tack o lov var den stora merparten ok, men tyvärr även väldigt många tveksamma djurhållningar varav några var rena katastrofer.

Inget förvånar mig mer än om det skulle ha ändrats till det bättre...
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Holger

#11 » 09:57:49, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:Men sade man verkligen någonstans i programmet att man drar HELA yrkeskåren öven samma kam?

Antagligen inte ... men de dras över en kam av åskådarna. Det är tyvärr den tid vi lever i och vill ha.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

barsen

#12 » 11:14:34, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:Nej det påstår jag verkligen inte, att du väljer att förstå mitt inlägg på så sätt tolkar jag som att du upplever lanbrukare orättvist dömda som grupp i media och att du upplever dig vara i en polariserad situation.


Ursäkta att jag tolkade ditt inlägg fel men jag skrev att om det var så du menade :shake_hands:


v702 skrev:Det ska skällas på staten av ren automatik, en av ”debattörerna” här ser det som viktigast att framhålla detta.


Antar att du menar mig? Skäller inte på staten men deras "oberoende" kanaler då just svt är dom kanaler som oftast tar upp sådana här saker på bästa sändningstid.


Anders.B skrev:Jag såg inte hela programmet, jag mår rätt illa av att djur behandlas så som visades så jag valde att göra annat istället.

Men sade man verkligen någonstans i programmet att man drar HELA yrkeskåren öven samma kam?


Som Holger skriver, programmet behöver inte göra detta då åskådarna fixar detta själva.

Mvh Emil
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

Bygert

#13 » 11:43:43, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visas det usel djurhållning så drabbar det alla som har djur, tyvärr, så blir det. Men det finns ändå nåt i det här som är intressant. KRAV har haft medial gräddfil och per definition varit gott och miljörätt. Det behöver ifrågasättas, inte så att KRAV är något ont men naturligtvis är inte allt som händer på KRAVgårdar bra och det tål också att diskuteras vad som egentligen är bäst för miljön. Det är ju då onödigt att det ska lyftas fram via så här allvarliga problem, det skymmer egentligen de frågor som är intressanta. Men det kanske behövs för att lyfta på locket? Var det inte Aftonbladet som skulle börja en serie om problem med ekologisk odling men den drogs bort efter del ett?

En annan sak som tål att diskutera är om det är enstaka händelser eller systematisk misshandel som visas fram. Knappast nån skulle vilja ha ständig kameraövervakning när man hanterar djur och vara stolt över allt som händer. Jag hade en sommar när inte mycket blev gjort efter att baggen knäckt revbensspjället på mig och det kan ibland behöva förklaras att sånt gillar man inte. De som inte har djur av den typen förstår inte alltid hur det kan bli ibland när man hanterar djur.

9 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Göran Ekman

#14 » 12:35:59, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Anders.B skrev:Men sade man verkligen någonstans i programmet att man drar HELA yrkeskåren öven samma kam?

Antagligen inte ... men de dras över en kam av åskådarna. Det är tyvärr den tid vi lever i och vill ha.

Det Ali säger är att länsstyrelsenaer besöker 7,5% av landets gårdar varje år och att mörkertalet borde vara stort . Där kammar han ganska många.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mattias_E

#15 » 13:42:13, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Det Ali säger är att länsstyrelsenaer besöker 7,5% av landets gårdar varje år och att mörkertalet borde vara stort . Där kammar han ganska många.
Göran i Björnarbo


Statistiskt sett så har han ju rätt. Är ju inget nytt att LS sedan i alla fall 30 år enbart har resurser för att göra det mest akuta och jag är säker på att de gärna skulle ha resurser för att göra både fler kontroller och dessutom då nödvändiga uppföljningar där anmärkningar uppstått.

Men skulle där vara allkontroll så skulle säkerligen andelen av vanskötsel minska och rötäggen inom branschen rensas ut i allt större grad. Nu är ju chansen för den som inte är så nogräknad rätt så goda att komma undan.


Men nu ska ni tänka på att det är KRAV de kontrollerar, de sitter på sina höga hästar och slår sig för bröstet och det behövdes bara skrapa på ytan för att fasaden skulle falla.

Spelar ju ingen roll vad du tillhör eller inte tillhör, misskötsel och ren vanskötsel av djur är aldrig OK, även om tillfälligtvis olika omständigheter kan påverka som Bygert påpekar. Men i alla fall förr fanns det "avbytare", om det blir tillräckligt svårt för en själv temporärt, av olika orsaker. Bör ju kunna finnas lantbrukargrannar och kollegor, släkt eller vänner annars man kan be om hjälp vid längre konvalescens för de saker man har svårt att sköta själv?

Men det är ju inte det som de säger är orsaken i programmet, i programmet säger ju djurägaren själv att det är slarv och inget annat rakt ut till LS när de själva med god erfarenhet var säkra på att där förelåg svåra personliga eller ekonomiska problem bakom vanvården.

Sen är det rätt magstart att bli friad i fallet med slakteriet där djurägaren säger att det är mitt djurnummer, men "någon" måste ha satt det på någon annans vanskötta djur och sedan anmält mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se