Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Är druvfläder giftigt för får

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

FÅRsCALLE (trådstartaren)

#1 » 20:30:09, 03-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj.
Har tagit ner barkborre granar på en planteringg ca 40 år gamla. Nu har druvflädern exploderat där. Å undrar nu om jag törs släppa fåren där? Druvfläder är ju giftiga för människor me är de de för får också?
Hittade nån sida på sva där giftiga växter fanns mef som ek å idegran osv me där stod inte nån fläder med. Så de kanske inte är giftiga för djur?
Länk https://www.sva.se/amnesomraden/giftiga-vaxter-a-o/
FÅRsCALLE Skog och Entreprenad
www.farscalle.se
FÅRsCALLE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:11, 22-06-2009
Ort: Munktorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
MF 399
Jd 6330
Volvo BM 650
Aktiv Sampo 580
Hymas H52



Bygert

#2 » 22:10:54, 03-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fläder (alla sorter) innehåller ämnen som hos idisslare kan ombildas till vätecyanid. Det är synnerligen dödligt. Så, ja, det kan gå riktigt illa.

Å andra sidan har flera erfarenhet av att får och getter ätit fläder utan att det synts några negativa effekter. Så det kan gå bra också.

Om jag ska ge nåt råd så om det står nån äldre buske på betet men finns gott om annan mat, då skulle inte jag vara orolig. Men om det är massor av nytillväxt av fläder och begränsat med annan mat, då skulle inte jag släppa får där.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

FÅRsCALLE (trådstartaren)

#3 » 12:25:38, 04-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Tack för svar. Som jag skrev så är det ju väldigt mkt nya uppslag så känns då kanske lite vanskligt. Går ta fram röjsågen å kapa ner det själv helt enkelt.
FÅRsCALLE Skog och Entreprenad
www.farscalle.se
FÅRsCALLE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:11, 22-06-2009
Ort: Munktorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
MF 399
Jd 6330
Volvo BM 650
Aktiv Sampo 580
Hymas H52


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se