Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Elstängselaggregat, lönt att reparera?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Bygert

#16 » 11:13:57, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi nu ska prata om bra metoder att testa elstängsel - så kan jag rekommendera att hålla i ett järnspett som är lite nere i fuktig mark, utan handskar, och sen komma åt eltråden. Man förstår då att djuren som vanligen inte har stövlar undviker stängslet.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



Simon01 (trådstartaren)

#17 » 11:15:55, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

SwedEh skrev:Andra bra testmetoder är att krypa under stängslet och missbedöma höjden till tråden så man får lite närkontakt med huvudet. Känns det som nån klappat till en i skallen med slägga så fungerar aggregat/stängsel som de ska, känner man inget eller bara lite är det nåt fel. Man kan också testa att kliva över ett lite för högt stängsel. Om en i jämförelse rejäl pungspark känns som en smekning är stängsel och aggregat okej, om inte är nåt fel.


Låter som en spännande metod, tror jag håller mig till testaren jag har med lite lysdioder :)

Det lutar åt att jag svänger förbi Granngården och köper ett Revir, skulle det krångla så passerar jag Granngården betydligt oftare än närmsta ÅF för Foga. Djuren hinner nog smita ut om jag ska invänta delar/reparation på det gamla aggregatet, det goda gräset på andra sidan stängslet har vuxit snabbt sista dagarna.
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

bonnen513

#18 » 19:14:40, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testar med grässtrå så slipper man hålla ordning på nån testare.

Har även ett intressant klädesplagg typ arbetsrock/blus som morsan köpte billigt då det blivit nåt fel på layouten, det var Ericsson i Borås som skulle haft dom till personal som lödde kretskort och då hade insydda metalltrådar som dom jordar med ett armband . Man behöver inte ens nudda tråden för att det ska ruska om hela kroppen utav hel+ete

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#19 » 22:24:23, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller åskskydd och elstängselapparater, så brukar det farligaste för elektroniken vara en relativt svag åsköverspänning, som inte får gnistgapet vid stängselanslutningen att tända. Och det kan spela stor roll för om sakerna håller eller inte, vilken polaritet åskpulsen har och när den kommer relativt senaste stängselpulsen. Det kan vara stor skillnad på vilka komponenter som överbelastas om åskan kommer omedelbart efter en stängselpuls medan de stora laddkondensatorerna är urladdade, respektive om åskan kommer just innan en stängselpuls.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se