Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Foderbord med lastramp

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

frasseflistugg (trådstartaren)

#1 » 09:52:22, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liten hage där vi har får året om. På vinterhalvåret ger jag fåren 1-2 storbalar per månad. Med ett bra foderbord räcker det förmodligen med en bal i månaden. I dagsläget lyfter jag in dem med traktor, men i och med att det är trångt och det är en del jobb med traktorn vill jag hitta en enklare lösning för att få in balarna.

Premisser:
* Det finns möjlighet att ställa upp ett lager med balar precis både utanför och inuti hagen.
* Det är trångt och svårt att köra in balar i hagen med en traktor.
* Hagen är inhägnad med elstängsel, drygt en meter högt.

Förslag:
* Bygga foderbord precis intill stängslet.
* På utsidan av stängslet trycker jag ner två 120-stolpar en meter ner i backen och sätter upp en tvärgående regel emellan. På denna regel lägger jag sedan en lastramp.
* För att fylla på med foder backar jag upp med en ATV och balvagn (typ denna https://www.atvhuset.se/vagnar/balvagn/ ... illverkad) och lastar av.

Ett annat alternativ är att vinscha upp balen för rampen så att den glider ner på foderbordet, och då behöver jag ingen maskin för att få in balarna.

Bild

Frågor:
* Om jag trycker ner två 120-stolpar en meter ner i backen och sedan lägger en väldimensionerad regel emellan, klarar detta av lasten från ~1 000 kg bal och en ATV? Eller kommer allt vika sig?
* Finns det någon smartare och enklare lösning?
frasseflistugg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:19, 02-08-2022
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bronco flistugg




Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se